سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
حاتمی‌کیا: به روحانی رای دادم اما انتقاد هم می‌کنم

لبخندهای ظریف را بلد نیستم

خطاب به دولت روحانی میگویم؛ به ما یک چیزی میگوئید بعد ما پای کار می آئیم و بعد میبینم که ما را کتمان میکنید. از ما نخواهید که سیاست داشته باشیم و پنهان کاری کنیم.
کد خبر : ۱۶۵۹۵۹
صراط: ابراهیم حاتمی‌کیا با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با اعتراف به اینکه این روزها به واسطه فیلم «چ» بیش از گذشته رسانه ای شده است در مورد انتخابات گذشته، عدم درج کامل صحبت‌هایش در مورد «رستاخیز» و تحلیلش در مورد «عصبانی نیستم» به بیان نکات مهمی پرداخت.

براساس این گزارش، حاتمی‌کیا در ابتدای صحبت‌هایش خطاب به دانشجویان گفت: خوشحالم که فیلم «چ» را دیدید و حتما هم نقدهایی دارید و ایرادهایی در کار هست و من هم مدعی نیستم که فیلم کاملی ساختم. من آنچه داشتم را در این فیلم بکار بردم.

به گزارش فارس، وی افزود: من هیچ وقت در انظار رسانه ها ظاهر نمی‌شوم و اصراری هم ندارم که چنین کنم ولی بوسیله «چ» این اتفاق افتاد. در فیلم دل‌مشغولیهایی داشتم که بدان معتقد بودم و باید از آن حرف میزدم. دوست دارم این منش مرا آنهایی که گرایشهای سیاسی دارند بپذیرند و در این راه نیز تا حدی موفق بوده‌ام تا در فضای چپ و راست من را بعنوان فرزند خود بپذیرند.

این کارگردان تأکید کرد: وقتی گزینش حرفهای من در رسانه ها پخش میشود دچار یک نوع غصه میشوم. این واقعیتی است که من جز آرمانگرایاهای مذهبی تعبیر میشوم و با جماعتی که به نوعی لائیک باشند هیچ ارتباطی ندارم. ولی با آنهایی که مصطلح هستند به چپ و راست ارتباط دارم و با آنها دوستایی هم میکنم و از همه آنها همفکری میگرم ولی هیچ رنگی از آنان به خودم نمیزنم.

وی همچنین به فیلم پرحاشیه جشنواره فیلم فجر نیز اشاره کرد و افزود: روزی که من فیلم "عصبانی نیستم" رضا درمیشیان را در جشنواره دیدم؛ به نظرم فیلم قشنگی بود و قصه ای داشت از جامعه و جوانان. حرفی که در فیلم زده میشود حرف درستی است منتها به درمیشیان تلفنی هم گفتم که ای کاش این فیلم اتصال خود را به سیاست وصل نمیکرد. زیرا حرف فیلم وسیع تر از اینها بود که در حد و اندازه های سیاسیت زده شود.

ابراهیم حاتمی‌کیا ادامه داد: جریانهای سیاسی باید کار خودشان را بکنند و ما هم کار خودمان را انجام دهیم. اگر در حوزه سیاست هم کاری انجام میدهیم باید فاصله خودمان را حفظ کنیم.

این کارگردان تأکید داشت: ما نباید تصفیه این جریانها شویم زیرا اینها دو روز دیگر میروند و کسان دیگری جایشان را میگیرد و این رفت و آمدها همچنان ادامه دارد. اگر رنگ و لعابهای سیاسی فیلم "عصبانی نیستم" آن را به بیانیه شبیه نمیکرد فیلم ماناتر و ماندنی تر میشد. زیرا فیلم به این زبان فعلیش نیاز نداشت.

حاتمی‌کیا درمورد فیلم خود نیز گفت: همچنین در مورد «چ» که در مورد شهید چمران و دلمشغولیهای او بود میتوانست حواشی اطراف آن ایجاد شود که یاران چمران بیایند و بگویند این چه چیزی است که من ساختم. در فیلم دلمشغولیهای او از آمریکا و قبل از آن در ایران و نگاه هایی که به بازرگان داشت آمده است.

وی توضیح داد: روح چمران آنقدر بزرگ بود که باید فارغ از آن مسائل سیاسی به آن پرداخته میشد که همین هم شد. چمران با نگاه وسیعی که داشت طیفهای مختلفی را در اطراف خود گرد آورده بود از دکترها تا داش مشتی های جنوب شهری هردو جذبش شده بودند و او آنها را در کنار خود داشت.

این کارگردان سینما تاکید کرد:این نگاه باز شهید چمران بود که او را در جنگ، مستقل کرده بود و شهادت او نیز نهایتا در جنگ رخ داد. ای کاش این قبیل نمونه ها که کم هم در جامعه هستند، در چرخ دنده های سیاست گم نشوند. زیرا جامعه به اینها نیاز دارد و ما هم احتیاج داریم از اینها حرف بزنیم.

وی عنوان کرد: من وقتی از فیلم احمدرضا درویش (رستاخیز) صحبت میکنم گاهی میبینم که اصلا منعکس نمیشود و یا کم رسانه ای میشود. اما چیز دیگری را که بیان میکنم چنان برجسته میشود که شب حتی تلویزیون چند بار آن را پخش میکند. این وضعیت مرا اذیت میکند.

واین فیلمساز همچنین یادآور شد: بچه هایی که در حوزه هستند نباید گرایشهای سیاسی خود را صریح کنند. زیرا در دوره ای این اتفاق رخ داد و مسائل آنرا هم دیدم که دعوایهایی ایجاد شد و به دنبالش فشارهایی نیز به سینما وارد کرد.

حاتمی‌کیا تصریح کرد: از ما به غیر از فیلم ساختن چه انتظار دیگری هست؛ گاهی میشونم که چرا 8سال سکوت کردم چون داشتم فیلم خودم را میساختم. اصلا اعتبار ما به فیلم ساختن است و ما را با همین ظرفیت بپذیرید و ما را گزینشی نکنید.

این کارگردان همچنین در مورد رفتار برخی رسانه ها در انعکاس صحبت او نیز عنوان کرد: بنده به میرحسین موسوی رأی دادم ولی هیچگاه تبلیغ او را نکردم. من جریان فرهنگ را فارغ از سیاست میدانم و این درحالی بود که هیچ ارتباطی با موسوی نداشتم و علاقه ای هم نداشتم که درباره او فیلم تبلیغاتی بسازم. من فقط به او رأی دادم همین.

حاتمی کیا در ادامه افزود: در مورد شخص آقای روحانی نیز وضع به همین صورت است. به او رأی دادم اما هیچ کدام موجب نمیشود که به شخص او نگویم اتفاقاتی که در فرهنگ رخ میدهد مرا میترساند.

به گفته وی؛ در زمانی که تعدادی از بچه های مستندساز دستگیر شدند صحبتی کردم و گفتم که آنان را اذیت نکنید. آنها جوان هستند و به هرحال "ممکن است اشتباه کرده باشند". ولی همین جمله قبلم در رسانه ها بلد شد. امثال بنده را فارغ از بحثهای سیاسی بپذیرید.

حاتمی کیا تأکید کرد: ما دلسوز هستیم که این حرفها را میزنیم. خطاب به دولت روحانی میگویم؛ به ما یک چیزی میگوئید بعد ما پای کار می آئیم و بعد میبینم که ما را کتمان میکنید. پس ما چون اهل سیاست نیستیم حیرت میکنیم. از ما نخواهید که سیاست داشته باشیم و پنهان کاری کنیم. این مال ما نیست بلکه متعلق به سیاستمداران است.

کارگردان «آژانس شیشه‌ای» در خاتمه صحبت‌هایش اظهار داشت: یک چیزهایی است که آقای ظریف در جلسات خود در ژنو می‌زند و ممکن است حرفهای درشتی هم بینشان رد و بدل شود ولی با لبخند بیرون می آیند. ما از این لبخندها اصلا بلد نیستیم. این لبخندها را هم یادمان نداده اند.
نظرات بینندگان
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۲۳
۴۱
ای فتنه گر که بهت میگن. به موسوی رای دادی؟ خخخخخخخخخخخ
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
فتنه گر اونایی هستن که بعد از زدن انگ تقلب به نظام و اغتشاشات باز هم طرفدار موسوی باقی موندن نه اونایی که از ابتدا به موسوی رای داده بودن.
بعضی ها اول به موسوی رای دادن و بعد با آشکار شدن چهره پلیدش ازش رو برگردوندن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
درسته که به موسوی رای داده اما به احمدی نژاد کینه نگرفت.
به امید روزی که همه به این شعور بالا برسیم
وطن دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
با سرباز ولایت موافقم درضمن کسانی که تا حالا حرف های شهید دیالمه وشهید ایت رو درباره زهرا رنورد و میر حسین موسوی نشنیدن بهتر یک زحمت به خودشون بدن این سخنرانی رو که 1هفته قبل شهادتش بود رو گوش بکنن در ضمن کسانی که سنگ فتنه گر رو بر سرشو می زنن کتاب طلوع زن مسلمان رو که نویسندش زهرا رهنورد هست رو حتما بخونید
اتحادیه منحرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۵۳
۱۴
درود به حاتمی کیا
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۳۱
۶۰
لبخندهای ظریف را بلد نیستم اما اخمهای جلیلی را بلدم
سرباز ولایت2
|
Iran (Islamic Republic of)
اخم بهتر از لبخند با خفت و سر سپردگی است
کمیل آنتی صهیون
|
Iran (Islamic Republic of)
اخم به دشمن از مردانگی جلیل بود. البته دشمن شما فقط گشنگیه!
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
آره داداش من مثل شما بصیرت ندارم نمیخام به خاطر حماقت شما اقلیت 4.3 میلیونی این وضعیت تورم و بیکاری و فیلترینگو تحمل کنم؟
خودمممممم
|
Iran (Islamic Republic of)
امنیت ملت ایران در گرو اخم وتهدید غرب وامریکا توسط دولت جمهوری اسلامی هست نه لبخندی که منجربه سواری دادن بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
محسن جون فعلا تیکه هایی که وندی شرمن و همپالگی هاش نثار روحانی جونت می کنه رو داشته باش تا بعد
غلومی
|
United States of America
|
۱۰:۳۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۲۱
۱۸
ببین و بخونین نظر یه بچه حزب اللهی واقعی رو !!!

داره به زبون بی زبونی میگه من حجتیه و تفکرات حجتیه رو قبول ندارم !!!
میگه صدا و سیما جوری حرفای منو پوشش داده که انگار با علامه و دوستانش هستم و با روحانی تقابل دارم
غلومی
|
United States of America
|
۱۰:۳۲ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۱۲
۲۴
هر چند میدونم حاتمی کیا موسوی رو بعد از فتنه قبول نداره منتها میگم دیدین دوستای علامه و محمود در صدا و سیما چجوری حرفای حاتمی کیا رو انعکاس دادن ؟ یجوری گزینشی پخش کردن که حاتمی کیا داره از طیف بی سواد متحجر سنگ به دست حمایت میکنه !!!
امير ط
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۱۹
۲۵
حاتمي كيا مرد بسيار بزرگ عرصه سينماست و ظريف هم مرد بسيار بزرگ عرصه سياست و شرايط كاري اين دو متفاوت است پس قطعا لبخند هاي عرصه سياست به كار آقاي حاتمي كيا نميآيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ظریف مرد بزرگ عرصه سیاست جوک خنده داری گفتی خخخخخخخخخخ.
کوروش صغیر خاخام منشی
|
Iran (Islamic Republic of)
خود گویی و خود خندی! عجب مرد هنرمندی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
چه حرف مضحکی اتفاقا لبخند مال عرصه ی فرهنگ است حتی برای بی فرهنگ ترین آدم با مهربانی و لبخند بهتر می فهمد تا اخم و سیاست لازمه اش فقط و فقط اقتدار است محال است کسیکه سیاستمدار باشد تا اینجا خودشو بالا کشیده باشه نادان باشه اون حرفای تو را بهتر از خودت می فهمه و با لبخندهای مکرر فقط عجزتو نشون میدی اونم در برابر کسیکه سیاستمدار است و طمع به منافع تو دوخته
مدبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۲۷
۹
زنده باد حاتمی کیا مرد با متانت سینمای ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۲۰
۳
این جمله حاتمی کیا جالب است: از ما نخواهید که سیاست داشته باشیم و پنهان کاری کنیم این مال ما نیست بلکه متعلق به سیاست مداران است !
خود من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۱۵
۴
نه دیگه شما الان بی سوادیییی الان باید بگی از کجا تغذیه میشی!!

خداروشکر قانون گریز نیستی همینم خوبههه باز..
شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۱۰
۱۴
کلا جماعت سینما دو قرون نمی ارزند. از کارگردان گرفته تا آبدارچی!
خود من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۴
۱۷
حاتمی کیا:اتفاقی که برای «رستاخیز» افتاد، می‌توانست برای «چ» هم رخ دهد
!!!(از همین تریبون بهش میگم مضخرف نگووو!)

ولی حال کردم از صحبتاش درباره ی صداسیما


آیا صدا سیما این حرف ها رو هم پخش میکنددد؟؟!
چراغعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۸
۶
ببین اش چقدر شوره که آشپر هم قبول داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
۱
۳
خوشرویی وشادابی دراسلام توصیه شده اما اینا بخاطرمخالفت بادولت حاضرند وصایای دینی رو زیرپابذارن وبقیه روبخاطر این خصوصیات دست بگیرن
شوت زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۲
۳
۱
سلام برادر ابراهیم. خوش آمدی به جرگه بی سوادها
احمدی نژادی2
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۲
۲
۱
اااااه ه ه ه ه ه حالم به هم خورد من دیگه سوسیس نمیخورم اوع