جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
لاریجانی:

برای انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌ای ندارم/ نامزدی احمدی‌نژاد جاذبه‌ای برای مردم ندارد

لاریجانی گفت: فکر نمی‌کنم در ایران خیلی جاذبه‌ای باشد، آنها که دو دوره رئیس‌جمهور بودند دوباره به صحنه بیایند. مخصوصا آنکه خیلی تجربیات موفقی هم نداشته باشند.
کد خبر : ۳۰۳۲۹۳

صراط: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به بیان مطالبی در خصوص مجلس دهم، توافق هسته ای و تحولات سیاسی کشور و منطقه پرداخت.متن کامل گفت وگو با مثلث را در ادامه می خوانید:

علی لاریجانی سیاست مدار با تجربه و متبحری است. رفتار سیاسی او آنچنان بوده که هر دو جناح او را فردی قابل اعتماد و کارآمد می دانند. دکترلاریجانی به میانه روی معروف است و همین خصیصه موجب شده که همه از اینکه اداره و ریاست مجلس در دوره دهم باز هم به او رسیده خشنود باشند.

علی لاریجانی در دوره ای بسیار مهم ریاست مجلس دهم را برعهده گرفته چرا که این مجلس همانگونه که خودش هم می گوید با مجالس قبلی تفاوت دارد، این تفاوت البته از آرایش سیاسی درون آن حاصل شده است.

لاریجانی به فاصله کوتاهی بعد از انتخاب به عنوان ریاست مجلس درخواست هفته نامه مثلث را برای مصاحبه پذیرفت .گفت و گویی تفصیلی که در آن درباره انتخابات مجلس، انتخابات هیات رییسه، آرایش سیاسی پارلمان جدید، دولت حسن روحانی و انتخابات سال 96 سخن به میان آمد. از علی لاریجانی برای فرصتی که در اختیار ما قرار دادند کمال تشکر را داریم.

آقای دکتر لاریجانی! در همین ابتدای مصاحبه از شما برای فرصتی که در اختیار هفته‌نامه مثلث قرار داده‌اید کمال تشکر را دارم. برای آغاز گفت‌وگو اگر اجازه دهید به انتخابات هیات‌رئیسه مجلس دهم بپردازیم.

من در واقع از یک سال قبل، پیش‌بینی می‌کردم که شما رئیس مجلس دهم باشید.

خب چون شما رجال‌الغیب هستید!(خنده)

آیا شما هم باتوجه به شرایط سیاسی چنین برداشتی داشتید؟

من خیلی به این مساله نمی‌اندیشیدم، چون آن‌چنان طالب نبودم وارد انتخابات مجلس شورای اسلامی شوم. به همین دلیل هم دیر وارد صحنه شدم. تصمیمم این بود که بعد از دو دوره حضور در مجلس، به کار دیگری مشغول شوم. بعد از رایزنی‌ها به این نتیجه رسیدم که وارد انتخابات شوم، آن هم به دلیل شرایطی که کشور دارد. مجلس جایی است که نماینده هر جا قرار بگیرد می‌تواند مفید باشد. یعنی کار فردی مهم است، شاید در منظر بیرونی یک توجه خاصی به رئیس مجلس وجود دارد ولی یک عنصر فعال به‌عنوان نماینده هم خیلی کار می‌تواند انجام دهد، در واقع می‌توان کارهای فردی زیادی انجام داد. بنابراین خیلی به این مساله نمی‌اندیشیدم.

رایزنی‌ها از کجا بود که شما را قانع کرد تا وارد عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی شوید؟

بعضی از آقایان مراجع بودند که در این زمینه نظر دادند و برخی بزرگان نیز نظرشان این بود که در شرایط فعلی حضور من در مجلس مفید است.

از ترکیب مجلس راضی هستید؟

بله. در این مدت فرصتی شد که با همکاران‌مان آشنایی پیدا کنم. در اینکه چهره‌ها اکثرا جدید هستند،‌ تردیدی نیست. افراد جدیدی آمدند که برخی‌شان شاید در صحنه سیاسی خیلی ظهور نداشتند ولی قابلیت‌ها، دانش و تخصص‌های متنوع و خوبی دارند. مثلا می‌بینم نمایندگان متعددی تخصص‌های گوناگونی در رشته کشاورزی دارند که خیلی می‌تواند کارآمدی کمیسیون کشاورزی را بالا ببرد یا در حوزه صنعت و اقتصاد نیز همین طور است، چهره‌های جدید اقتصاددان وارد مجلس شده‌اند و از پدیده‌های جالب این است که در منطقه‌ای مثل استان چهارمحال‌وبختیاری سه نماینده داریم که هر سه تخصص‌شان شیمی ‌است. همین اتفاق بعضی جاهای دیگر هم رخ داده است، بنابراین عرض می‌کنم که کارآمدی خوبی برای مجلس قابل پیش‌بینی است.

ولی مخالفان پر و پا قرص شما به مجلس دهم راه نیافتند. آیا این مساله کار شما را برای اداره مجلس راحت‌تر می‌کند؟ به هر حال شما مخالفانی جدی در مجلس قبل داشتید.

در صحنه سیاسی همیشه باید انتظار مخالف داشت. یک آدم یا باید ‌بی‌خاصیت باشد یا وقتی اظهارنظر می‌کند طبیعتا عده‌ای هم با او به مخالفت می‌پردازند. این مبنای کار ما نباید باشد. من به خاطر دارم زمانی امام خمینی (ره) فرمودند:«اگر یک وقت مخالف دیدید و نسبت به او بدبین نشدید این مهم است.» این یک نکته اساسی در زندگی سیاسی امروز ایران است. فرد باید تمرین کند تا با غلبه بر خودش این حال را پیدا کند. در مورد همه کسانی که می‌گویید مخالفتی با من داشتند، در خیلی جاها نیز با هم موافقت داشتیم. آن طور نبود که یک جاده کاملا یکطرفه باشد. بنابراین این موضوع مهمی‌ برای سبک و سنگین کردن کار مجلس نیست که از طریق آن بگوییم چقدر کارآمد بوده است. مهم آن است که نمایندگان چقدر کارآمد هستند و ذهن جوالی برای اداره کشور دارند.

در موضوع ریاست مجلس بین شما و اصلاح‌طلبان قبل از انتخابات هیات‌رئیسه موقت و بین انتخابات هیات‌رئیسه موقت تا انتخابات هیات‌رئیسه دائم چه اتفاقی افتاد؟ در واقع آیا آنها با شما رایزنی داشتند؟

رایزنی برای ریاست مجلس؟

اینکه با هم بنشینید و به توافقی درباره جایگاه‌های مختلف برسید؟

خیر.

یعنی پیغامی هم به شما ندادند؟

گاهی افراد می‌آمدند و می‌گفتند ما می‌خواهیم راجع به این موضوع مذاکره کنیم ولی آدم احساس نمی‌کرد که یک پشتوانه مأموریتی درستی دارند. تا این دو سه روز آخر مانده به رای‌گیری که آقای دکتر عارف تماس گرفتند و گفتند: «سه نفر از طرف ما می‌آیند برای مذاکره»، گفتم:«برای چه چیزی مذاکره کنند؟»، آقای عارف گفتند: «برای هیات‌رئیسه». من هم به دوستان فراکسیون ولایت گفتم نماینده‌ای از هر گرایش انتخاب کرده و با نمایندگان آنها صحبت کنند. چون فاصله زمانی تا رای‌گیری کم بود، همه کارها شکل گرفته بود. ظاهرا آن آقایان پیشنهادی دادند و پیشنهادی هم اینها دادند، گویا نتوانستند آن پیشنهاد فراکسیون ولایت را مورد توجه قرار دهند.

الان ترکیب مجلس را به سمت اصلاح‌طلبان می‌دانید یا اصولگراها؟

فکر می‌کنم این مجلس، شکل متفاوتی از مجالس گذشته دارد. در واقع شبیه هیچ کدام از مجالس گذشته نیست. به همین دلیل گاهی هم که مقایسه می‌کنند، مقایسه تامی ‌نیست. مجلس دهم برای خودش دارای یک مدلی است. هم اصلاح‌طلبان در آن حضور دارند، هم اصولگراها و هم افرادی که به‌عنوان مستقل به مجلس آمدند. مستقل‌ها نگاه‌شان متفاوت از فراکسیون‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب است ولی در کل مجلس، مجلسی ولایی است. مجلسی است که با تدابیر رهبری خودش را هماهنگ می‌کند.

یعنی رگه‌های مجلس ششم را در آن نمی‌بینید؟

خیلی کم، البته اگر باشد. من ندیدم، یعنی اصلا سنخیتی با مجلس ششم ندارد.

با مجلس پنجم چطور؟

با مجلس پنجم هم متفاوت است. در شرایط امروز یک نوع بلوغ سیاسی در گروه‌های سیاسی به وجود آمده که رفتارهای تندروانه نداشته باشند و موضوعات را به صورت مستقل به‌عنوان یک پدیده مورد توجه قرار دهند. اگر فرض شود در مسائل عمده امروز جامعه ما که مساله اقتصاد موضوع اول است، فکر می‌کنم همه سلایق با یکدیگر هم‌نظر هستند. یا فکر می‌کنم در اینکه باید مجلسی آرام و کارآمد تشکیل دهیم، هر سه جریان متحد هستند. شاید در بعضی موضوعات اختلاف‌نظرهایی باشد و شاید هم موضوعاتی در ذهن‌شان وجود داشته باشد اما واقعیت این است که اکنون اولویت کشور را پرداختن به آن موضوعات نمی‌دانند. ما باید این مساله را مورد حمایت قرار دهیم که روی مسائل اصلی کشور تمرکز داشته باشیم.

شایعه‌ای بود که آقای دکتر روحانی تمایل دارند که شما رئیس مجلس بمانید. سوالم این است که آیا واقعا دولت از ریاست شما حمایت کرد؟

من فکر می‌کنم این حرف، حدس و گمان است. دولت اعلام کرد موضعی ندارد و این کار درستی بود. مجلس اگر بخواهد مستقل باشد، دولت‌ها نباید در انتخاب نمایندگان و در انتخاب هیات‌رئیسه دخالت داشته باشند. این تصمیم آقای روحانی و دولت یازدهم برای عدم دخالت، سنجیده و درست بود. ما هم چیزی ندیدیم.

یعنی شما بدون حمایت دولت رئیس مجلس شدید؟

من یک نکته را باید همین جا بگویم. این قیل و قال‌های سیاسی بیرون مجلس خیلی در داخل مجلس تاثیر نمی‌گذارد. اتفاق درستی هم هست که تاثیر نگذارد. علتش هم این است که این افرادی که نماینده شدند، خودشان از یک نخبگی سیاسی برخوردارند. بالاخره در رقابت با تعداد زیادی پیروز شدند، بنابراین یک زرنگی در کارشان دارند. برخی تصور می‌کنند اگر رسانه‌ها جنجال کنند، خیلی روی اراده نمایندگان تاثیر می‌گذارد. من در این سه دوره‌ای که در مجلس بودم، همیشه با این پدیده مواجه بودم که قبل از انتخابات هیات‌رئیسه، از بیرون فضاسازی می‌شد ولی واقعا اثرش را در مجلس ندیدم یا اگر هم بود خیلی کم بود. چون نمایندگان خودشان از یک پیچیدگی سیاسی برخوردارند که این مسائل را حلاجی کنند. بنابراین فکر می‌کنم بهتر هم این بود که پس از تشکیل مجلس، یک آرامشی در کشور باشد، چون انتخاب هیات‌رئیسه یک مساله بیرونی نیست، یک مساله درون‌پارلمانی است. رایزنی عیبی ندارد اما اینکه جنجال و فضاسازی کنند، خیلی معقول نبود. به همین دلیل هم من سکوت کردم و هرچه بحث راجع به هیات‌رئیسه مجلس شد من حرفی نزدم. چون این کار را قبول ندارم. فکر می‌کنم یک سازوکار درونی دارد و باید از همین سازوکار استفاده شود.

از نواب رئیسی که انتخاب شدند راضی هستید؟

بله، برادران خوبی هستند، من اینها را از سابق می‌شناسم. افراد خوب و سنجیده‌ای هستند و سابقه پارلمانی قوی دارند. هم دو دوره با آقای پزشکیان در مجلس بودم و کاملا به سلوکش آشنا هستم و هم دکتر مطهری را بیشتر از دیگران می‌شناسم. او فردی سنجیده و لایق است.

اما ویژگی‌های منحصر به فردی هم دارد.

همه ویژگی‌های منحصر به فردی برای خودشان دارند (خنده).

فکر نمی‌کنید در هیات‌رئیسه کار شما را سخت کند؟

من تصورم این نیست. فکر می‌کنم هر دو برادری که به‌عنوان نایب‌رئیس انتخاب شدند، هم تجربه خوبی در حوزه پارلمان دارند و هم فهم‌شان نسبت به مسائل کلان کشور این است که شرایط کشور احتیاج به یک همگرایی و آرامش دارد. اینکه افراد عقاید مختلف داشته باشند اشکالی ندارد، معتقدم مجلس باید تبلور بیرون، از نظر صحنه سیاسی باشد و این خوب است که صداهای بیرون در داخل مجلس شنیده شود. در واقع مهم این است که مسائل کلان را ببینیم و متناسب با آن، مجلس را به کار گیریم تا مسائل کشور حل شود. این روش را باید پیگیری کنیم.

یک تحلیل آرا بین هیات‌رئیسه موقت و هیات‌رئیسه دائم وجود آورد که می‌گوید شما کمک کردید که آقای مطهری نایب‌رئیس مجلس شود، آیا واقعا این‌گونه بوده است؟

خیر، فکر می‌کنم آرای آقای مطهری و آقای دهقان خیلی به هم نزدیک بود. یعنی در هیات‌رئیسه موقت نیز 2 یا 3 رای تغییر می‌کرد، شاید جای آنها عوض می‌شد. بنابراین تغییر نایب‌رئیس دوم در این حد خیلی عجیب نبود کمااینکه درباره بقیه هم رخ داد. اصلا کافی است 10 نفر در مجلس حضور پیدا نکنند آرا جا به جا می‌شود. سفر آقای روحانی به ارومیه هم بود، یک عده‌ای هم مشکلی داشتند و در روز انتخابات هیات‌رئیسه دائم نیامدند. به عبارت دیگر عدد حضار هم در صحن علنی روز رای‌گیری برای انتخابات هیات‌رئیسه سال نخست مثل روز انتخابات هیات‌رئیسه موقت نبود. مجموع این عوامل زمانی که آرا به هم نزدیک است بر نتیجه تاثیر می‌گذارد.

رابطه شما با اصولگرایان از سال 88 به بعد پرفراز و نشیب بوده است. جبهه پایداری نسبت به شما منتقد شد و در جریان بررسی برجام انتقادها ادامه یافت اما انتخابات هیات‌رئیسه مجلس دهم نشان داد که رابطه شما و جبهه پایداری به نوعی بازسازی شده است. از قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی شروع کنیم، یعنی زمانی که ائتلاف اصولگرایان شکل گرفت، آیا از شما برای حضور در ائتلاف اصولگرایان دعوت شد؟

بله اما دیروقت دعوت کردند.

آقای دکتر حدادعادل از شما دعوت کردند؟

خیر.

آقای موحدی‌کرمانی؟

بله. ایشان دعوت کرد.

استدلال شما برای نرفتن چه بود؟

من نمی‌خواهم نقدی به کار آن آقایان وارد کنم. ولی تحلیلی از شرایط داشتم که فکر می‌کردم این آرایش موفق نیست. به آنها هم حدود 8 ماه پیش وقتی نمایندگان جامعه روحانیت مبارز اینجا تشریف آوردند صریح گفتم. من گفتم فکر می‌کنم «صحنه سیاسی داخل کشور با مختصات فعلی باید مورد ارزیابی قرار گیرد، این آرایشی که در حال شکل‌گیری است متناسب با شرایط نیست.» منتها این یک رای بود. شاید سایر دوستان آرای دیگری داشتند چون آن راه را انتخاب کردند، من خیلی موافق این نبودم، به همین دلیل نمی‌خواستم صدمه‌ای هم از این قضیه بخورند، بنابراین به آقای موحدی‌کرمانی گفتم «چون جایگاه روحانیت را در انقلاب اصیل می‌دانم، از شخص شما حمایت می‌کنم ولی کاری به آرایش ندارم.»

فکر می‌کنید به همین دلیل فهرست اصولگرایان در تهران شکست خورد؟

حداقل تلقی من از گذشته این بود. نمی‌گویم حتما به این دلیل شد. شاید بعضی حوادث دیگری رخ داد. شاید برخی سیاست‌های تبلیغی و برخی مسائل دیگری که بیرون از اراده آنها بود موثر شد ولی تحلیل من هم دال بر این بود که اینها توفیق زیادی نخواهند داشت.

مهمان زمان خبری آمد که شما در جلسات چهار نفره شرکت می‌کنید. آنجا بنا بود ائتلافی با آقایان ناطق، مقتدایی و ولایتی انجام بدهید؟

ائتلاف نبود. ما می‌خواستیم جریان دیگری را به وجود بیاوریم. معتقدم بودم آن کار می‌توانست خیلی علاج کند چون متناسب با شرایط فعلی کشور بود. ما می‌توانستیم یک مشی عقلایی را برای اداره کشور پیگیری کنیم اما به دلایل مختلف بعد از مدتی نتوانستیم ادامه دهیم.

شما در مدت حضورتان در پارلمان با دو دولت آقای دکتر احمدی‌نژاد و آقای دکتر روحانی کار کرده‌اید. لطفا بفرمایید چه نقطه ضعفی میان این دو دولت مشترک بوده، ضمن اینکه بفرمایید وجه تمایز این دو دولت برای شما در چه مولفه‌هایی قابل مشاهده بوده است؟

فکر می‌کنم این دو دولت مورد اشاره خیلی با هم نقطه مشترک ندارند. ممکن است در اینکه بخواهند مشکلات کشور را حل کنند هدفگذاری یکسانی داشته باشند ولی راه‌های‌شان خیلی متفاوت است. دولت قبلی واقعا از یک آشفتگی در تصمیم‌گیری برخوردار بود. فکر می‌کنم مشی خیلی دقیقی را مخصوصا در حوزه اقتصادی دنبال نکرد. قانون‌گریزی زیادی داشت، به‌طوری که ما در هیأت تطبیق به یک رقم غیرقابل تصوری در رد مصوبات دولت رسیدیم و مجبور بودیم آن مصوبات را رد کنیم بعد که تبعیت نمی‌کردند مجبور شدیم یک قانون دیگری بگذرانیم. یعنی ما با یک پدیده عجیب و غریبی مواجه بودیم.

 نکته دیگر آنکه دولت گذشته آشفتگی سیاسی را دامن می‌زد. اگر رئیس یک خانواده خودش تحریک‌کننده باشد با وجودی که در خانواده روابط عاطفی وجود دارد خانواده به هم می‌ریزد. در حکومت روابط عاطفی وجود ندارد، اگر رئیس دولت تحریک‌آمیز کار کند، کشور به دسته‌بندی‌ها و اختلافات زیادی می‌رسد و حتما آشفتگی سیاسی ایجاد می‌شود. در دولت فعلی ما اینها را خیلی نداریم یا خیلی کم داریم. از نظر قانون‌گرایی دولت آقای روحانی خیلی مقید است. شهادت می‌دهم که کار هیأت تطبیق ما کساد است. مصوبات هیأت دولت که می‌آید با قانون منطبق است. شاید موارد جزئی که اعلام می‌کنم خلاف قانون است یکی دو مورد در ماه باشد حال آنکه در دولت قبل موقعی می‌شد که 17-16 مورد را رد می‌کردیم. از نظر ایجاد آرامش هم تلاش آقای روحانی و دولت‌شان این بود که ایجاد آرامش کنند و این کمک می‌کند که ذهن‌ها روی مساله اصلی کشور متمرکز شود. بنابراین به نظرم دو جنس دولت است و خیلی با هم متفاوتند. در مجموع خیلی باید به مغزم فشار بیاورم که نقطه مشترک پیدا کنم. (خنده)

در حوزه روابط بین قوا، در ماه‌های آخر دولت دهم، خاطرات خوبی از روابط بین شما و آقای احمدی‌نژاد وجود ندارد. می‌خواهم بپرسم رابطه حضرتعالی با آقای دکتر روحانی چگونه است؟

خوب است.

با ایشان راحت‌تر کار می‌کنید؟

 بله، ما مشکلی نداریم، یعنی مسائل‌مان را به نحو عقلایی با هم مطرح می‌کنیم، منتها اگر جایی اختلاف هم داشته باشیم، مسیر، مسیر گفت‌وگوی عقلانی است.

تحلیلی از سوی بعضی از جریان‌های سیاسی وجود دارد که بنا به مولفه‌هایی که ذکر می‌کنند کابینه آقای دکتر روحانی را نیازمند ‌ترمیم می‌دانند اما در عین حال این را هم می‌گویند که فضای مجلس قبل برای تغییرات مساعد نبود. به نظر شما با تغییر مجلس ممکن است آقای روحانی تصمیم به ‌ترمیم کابینه بگیرد؟ و آیا اساسا شما نیازی به‌ترمیم کابینه در سال آخر دولت یازدهم می‌بینید؟

مجلس قبل هم خیلی مخالفتی با دولت نداشت، کابینه دولت یازدهم هم که آمد وجه غالب مجلس همراهی کرد. البته مخالفان سرسخت هم بودند. الان هم ممکن است باشند. در این جهت نمی‌خواهم بگویم خیلی فرق عمده‌ای وجود دارد اما اینکه سوال شد آیا دولت احتیاج به ‌ترمیم دارد، می‌گویم شاید داشته باشد برای اینکه به هر حال نیروهای تازه‌نفس بتوانند بیایند و کار را بهتر انجام دهند. البته گفت‌وگوی جدی با آقای روحانی نداشتم. بعد از انتخابات فرصتی نشد که با ایشان صحبتی کنم و ببینم چنین تصمیمی ‌دارند یا خیر. بستگی دارد تدبیر امور را در سال آخر دولت یازدهم چگونه می‌خواهند انجام دهند. البته صرف تغییر اهمیت ندارد مهم این است، فردی که می‌آید قابلیت‌های بهتری در کار نسبت به فرد قبلی داشته باشد.

به نظر شما ‌ترمیم کابینه در کدام حوزه ممکن است اتفاق بیفتد؟

نظرها مختلف است. من نمی‌دانم رئیس‌جمهور در چه بخشی می‌خواهد تغییر دهد. بعضی نمایندگان نظرشان این است که در حوزه اقتصادی باید همگرایی بیشتری در کابینه به وجود آید. قدری به تعبیر عامیانه‌تر پرگازتر باید در مساله اقتصادی حرکت کنند. بخشی هم روی مسائل دیگر نظراتی دارند. باید با آنها صحبت کنیم تا جمع‌بندی مشترکی داشته باشیم.

سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد، بنابراین یک سال آینده از این حیث برای آقای دکتر روحانی بسیار مهم تلقی می‌شود. شما باتوجه به شناختی که از فضای سیاسی کشور دارید، این احتمال را چقدر قوی می‌دانید که آقای دکتر روحانی، اولین رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای ایران باشد؟در واقع سوالم این است که چه مولفه‌هایی موثر است که آقای روحانی موفق شود یا نشود؟

خیلی این احتمال را قوی نمی‌بینم. آقای روحانی روی هم رفته در مسیر درستی در حال حرکت است. البته فکر می‌کنم در حوزه مبارزه با رکود و ایجاد رونق در تولید باید شتاب بیشتری داشته باشند و این یک نقطه نقص دولت فعلی است. در زمینه اجرای توافق هسته‌ای و ثمراتش نیز یک مقدار پافشاری و تلاش بیشتری داشته باشند و مقداری جسورانه‌تر در این زمینه ورود کنند، والا مشکلی ندارند. در عین حال برای قضاوت در این مورد زود است. اینکه سوال شد برخی احتمالش را زیاد می‌دانند که آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور یک‌دوره‌ای باشد، می‌گویم خیر، من احتمالش را زیاد نمی‌دانم ولی شرایط آینده خیلی می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

شما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شوید؟

خیر، برنامه‌ای ندارم.

نظر شما درباره نامزدی آقای احمدی‌نژاد چیست؟

فکر نمی‌کنم در ایران خیلی جاذبه‌ای باشد، آنها که دو دوره رئیس‌جمهور بودند دوباره به صحنه بیایند. مخصوصا آنکه خیلی تجربیات موفقی هم نداشته باشند.

ممکن است آقای احمدی‌نژاد تایید صلاحیت نشود؟

این را باید از آیت‌الله جنتی بپرسید (خنده).

شما در برهه بسیار حساسی رئیس مجلس بوده‌اید. منظور من ریاست شما در دوران به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای است. آقای دکتر روحانی چند بار از شما برای به نتیجه رسیدن برجام تشکر کردند، آقای ظریف نیز در مصاحبه با سالنامه مثلث گفتند که شما خیلی برای به نتیجه رساندن برجام کمک کردید. راجع به روزهای آخر به نتیجه رسیدن برجام ناگفته‌ای هست که بخواهید به ما بگویید؟

این نکته را بگویم کاری که من در مدتی که بحث هسته‌ای مطرح بود انجام دادم، ربطی به دولت‌ها ندارد. من نیازمند تشکر از کسی نیستم چون یک وظیفه ملی بود و باید انجام می‌دادم. بحثش هم از یک سال آخر دولت قبل آغاز شد. آن موقع بحث این بود که از یک کانالی، یک مسیر مذاکراتی دیگری را پیشنهاد دادند.

چون مذاکرات با 1+5 تقریبا به بن‌بست رسیده بود و پیش نمی‌رفت. ما هم به لحاظ فنی به جایی رسیده بودیم که باید تثبیتش می‌کردیم. معتقدم الان نیاز نداشتیم که کارخانه 50 هزار سانتریفیوژی بسازیم ما همین تسلط به دانش هسته‌ای را باید تثبیت و هزینه‌های پیرامونی را کم می‌کردیم. این هدفگذاری بود. البته این موضوع در کشور مخالف در سطح بالا هم داشت. ما در جلساتی که نزد رهبری بودیم آنجا آرا مختلف بود. در نهایت کشور تصمیم گرفت مذاکرات آغاز شود. بنابراین این مذاکراتی که می‌بینید در مساله برجام رخ داد، از آن زمان آغاز شد و من جزو موافقان مذاکره بودم چون هدفم این بود که تکنولوژی هسته‌ای را تثبیت کنیم و حواشی آنکه بلاوجه به کشور فشار وارد می‌کند را کاهش دهیم. در آن دولت با مشکلاتی دو دور مذاکره انجام شد و راهنمایی‌های رهبری خیلی موثر بود. به خاطر دارم یک بار ایشان فرمودند زمانی مذاکره را انجام می‌دهیم که آنها قبول کنند ما غنی‌سازی در ایران داشته باشیم. این یک جمله است اما جمله‌ای بسیار اساسی است. آنها شفاهی گفتند «ما غنی‌سازی را در ایران قبول داریم»، بعد ما گفتیم «شفاهی قبول نداریم» بر همین اساس به صورت non-paper چیزی آوردند که غنی‌سازی در آن بود. باز هم قبول نکردیم. در سفری که به عمان داشتم پیغامی‌ به سلطان قابوس دادم. بعد او مکالمه‌ای داشت و نامه‌ای نوشت و گفت «در مذاکره تلفنی، آمریکایی‌ها غنی‌سازی را در ایران قبول دارند.» ضمن احترامی‌ که برای سلطان قابوس قائلیم این یک سند خیلی قطعی نبود. بنابراین در نهایت آنها طی نامه‌ای غنی‌سازی در ایران را پذیرفتند و وقتی پذیرفتند مذاکرات شدت گرفت که مصادف با آغاز دولت آقای روحانی شد. آقای روحانی و تیمش این موضوع را قبول داشتند و به صورت جدی پیگیری کردند. در همه این مراحل شورای هسته‌ای برگزار می‌شد و پیگیر مباحث مطرح‌شده در مذاکرات بود. گاهی می‌شنیدم که جایی گفته می‌شد «مباحث تیم مذاکره‌کننده را کسی بررسی نمی‌کند.» این حرف‌ها خلاف واقع بود یعنی شاید بیش از 25 جلسه شورای هسته‌ای برگزار شد، هر بار که مذاکره می‌شد، بحث می‌شد، وقتی می‌رفتند نتیجه‌اش را می‌آوردند در شورا مطرح می‌کردند.

 ما مواردی داشتیم که اینها یک مسیری رفتند و ما در شورای هسته‌ای بحث کردیم که این مسیر غلط است و باید کلا مسیر عوض شود، بر همین اساس مسیر مذاکره را عوض می‌کردند، همین عوض‌کردن مسیر دو ماه هم طول می‌کشید، بنابراین این طور نبود که بحث یله و رها باشد. کاملا بحث می‌شد و دقت‌نظر بود. جلساتی در محضر رهبری برگزار می‌شد. ایشان شاید حدود 10 جلسه بعضی خطوط را مشخص می‌کردند. تصمیمات ایشان در ‌ترسیم خطوط خیلی مهم بود و مذاکرات یک سیستم مترتبی از نظر کاری داشت. من نمی‌گویم این نتایجی که به دست آمد بهترین نتایج است ولی در آن چارچوبی که مشخص شده بود تقریبا موفق بودند. حالا شاید جاهایی از آن لغزش‌هایی هم داشته باشد که بعضا هم دیده می‌شود اما من فکر می‌کنم در کل ایران موفق بود و جمهوری اسلامی با همه مشکلاتی که داشت، توانست دانش و تکنولوژی غنی‌سازی را در خاک خود تثبیت کند و همه پذیرفتند ایران غنی‌سازی داشته باشد. حالا تعداد سانتریفیوژ مهم نیست. مهم آن است که آنها پذیرفتند ایران با 6 هزار سانتریفیوژ غنی‌سازی داشته باشند. بعضی فکر می‌کنند اگر الان تعداد سانتریفیوژهای ما 20 هزار تا بود شق‌القمر می‌کردیم؛ خیر، چنین چیزی نیست. چون ما محذورات دیگری هم داشتیم که پذیرفتیم. نکته دیگر آنکه آنها پذیرفتند فضای تحریم‌ها را بشکنند. حالا این ممکن است یک مناقشه‌ای باشد که خیلی جاها ناجه نبوده ولی به هر حال فضا تغییر کرده است.

 الان مراودات و خریدهای ما شرایطش تغییر کرده است. وقتی به صورت دلالی پنهان خرید و فروش انجام شود، حتما 30 تا 40 درصد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. الان در سطح بانک‌های کوچک رفت و آمدهای پولی انجام می‌شود، ما نفت می‌فروشیم. در حالی‌که آنها آن زمان تصمیم داشتند سطح فروش نفت ایران را از یک میلیون بشکه در روز نیز کاهش دهند اما حالا نه‌تنها کاهش پیدا نکرد بلکه به بیش از دو میلیون در روز رسید. بله، ما در بعضی جاها با رفتارهای نادرست مواجه هستیم که این باید حل شود. آنها می‌گویند «ما برای حل موضوع دستور دادیم» اما بعضی جاها ما اثرش را نمی‌بینیم، اختلاف ما بر سر این است. ما احتیاجی به دستور نداریم، ما به فعل سیاسی کار داریم. وقتی ما توافق کردیم این کارها را انجام دهیم، فعل معادلش این است که ارتباطات بانکی کاملا روان شود اما هنوز کامل نشده است. یعنی به نظر من نقص دارد ولی در کل فکر می‌کنم جمهوری اسلامی موفق شد. آن نرمش‌هایی که پذیرفتیم باتوجه به مجموع معاذیری که داشتیم، خیلی چیزهای پر اهمیتی نبود. کلا کار مذاکره خوب جلو رفت.

اجازه دارم از شما درباره آن جلسه سه نفره قبل از تصویب برجام در صحن مجلس سوال کنم؟

فکر می‌کنم ما باید در کشور تصمیمات منظمی بگیریم. مساله هسته‌ای مساله تصمیم‌گیری در پارلمان نبود. دولت و شورای‌عالی امنیت ملی نیز در آن مدخلیت داشتند. یک اختلاف‌نظری بین ما و آقای رئیس‌جمهور بود که آیا باید در پارلمان تصمیم‌گیری شود یا در شورای‌عالی امنیت ملی؟ من گفتم حتما احتیاج به پارلمان دارد چون یک جاهایی مخالف قانون است.

ما چهار مصوبه درباره مساله هسته‌ای داشتیم که در دو مورد آن کاملا روشن بود که اجرای این توافق بدون نظر پارلمان امکان‌پذیر نیست. آقای دکتر روحانی نظرش این بود که چون این پرونده همیشه مربوط به شورای‌عالی امنیت ملی بوده، اگر شورای‌عالی امنیت ملی تصویب و رهبری تایید کند، دیگر نیاز به تایید پارلمان نیست، ولی چون من سابقه کار در شورای‌عالی امنیت ملی را داشتم می‌دانستم که رهبری آنجاهایی که تخالف قانونی داشته باشد می‌گویند «حتما قانونش را بگذرانید». به خاطر دارم یک زمانی مساله اشرار در کشور جدی بود، من آن موقع دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بودم، مطلبی را برای برخورد با اشرار تهیه کرده بودیم در شورا نیز مصوب شد اما حضرت آقا ذیلش مرقوم کردند: «این در شئون قانون است، مجلس باید تصمیم بگیرد و من موافقم حتی اگر شما عجله دارید به مجلس هم پیغام دهیم که سه فوریتی این موضوع را بررسی کند ولی مجلس باید تصمیم بگیرد.» این برای من خیلی آموزنده بود که رهبری به رعایت قانون تا این حد توجه دارند که درباره اموری که جزو شئون مجلس است، مجلس باید تصمیم بگیرد. با همین تجربه نظرم این بود که چون وجهش قانون است، رهبر معظم انقلاب تایید نمی‌کنند، مگر اینکه پارلمان تایید کند. همین هم شد، یعنی حضرت آقا اول فرمودند در مجلس تصمیم‌گیری شود. ولی خودمان باید بدانیم که یک وجه دولت، یک وجه مجلس و یک وجه شورای‌عالی امنیت ملی بود. اینها یک جایی باید به هم ممزوج می‌شد. در شورای‌عالی امنیت ملی 8 یا 9 جلسه روی آن بحث و سپس توافق کردیم و نقاطی که باید در اجرا به آن توجه شود را در آوردیم.

 اینکه کار پارلمان باید با تصمیم شورای‌عالی امنیت ملی متوازن باشد، نقطه اختلافی همین جا بود، چون برخی دوستان می‌گفتند ما کاری به دیگران نداریم، هرچه فکر می‌کنیم انجام می‌دهیم. این یک بخش اختلافی بود. یک بخش دیگر نیز آن بود که برخی فکر می‌کردند ما باید توافق را به هم بزنیم و برجام را رد کنیم.

 من این را قبول نداشتم و معتقد بودم که این کار حتما به جمهوری اسلامی ایران هم از نظر منافع ملی و هم از نظر حیثیت صدمه می‌زند. چون مردم دنیا بعد می‌گفتند ایران چطور کشوری است، سه سال مذاکره می‌کند بعد زیر میز می‌زند. این حرف توجیه نداشت. آنجا که در پارلمان اختلاف داشتیم روی این دو وجه بود؛ یکی هماهنگی با سایر بخش‌ها، یکی اینکه ما مخالف بودیم با به هم زدن نتیجه مذاکره. بنابراین هماهنگی‌هایی در کشور صورت گرفت.

انتخابات آمریکا را دنبال می‌کنید؟

چاره‌ای نداریم!

فکر می‌کنید‌ ترامپ پیروز شود یا کلینتون؟

من اکنون قضاوتی نمی‌توانم داشته باشم چون به اجزای کاری آنها خیلی وقوف ندارم، ولی به نظرم شانس‌هایشان نزدیک به هم است. خیلی هم برای ایران متفاوت نیست چون ما با هر دو گروه جمهوریخواه و دموکرات‌ها در 37 سال پیش مواجهه داشتیم. هم دموکرات‌ها سوابق منفی در برخورد با ایران دارند و هم جمهوریخواه‌ها. بستگی دارد به اشخاصی که چقدر در شرایط فعلی تحلیل درستی از مسائل داشته باشند. در واقع مقدار زیادی به آدم‌ها مربوط است که چقدر عقلانیت در اداره حکمرانی داشته باشند و واقعیت‌های صحنه را درست بفهمند. من فکر می‌کنم این مساله به وضع خودمان هم شباهت دارد؛ هم اصولگراها سر کار آمده‌اند و هم اصلاح‌طلبان. همان‌گونه که گفتم مقدار زیادی به آدم‌ها مربوط است.

معتقدم آنچه برای ایران مهم است همین نکته‌ای است که رهبری کرارا فرمودند، اینکه اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم و روی اقتدار ملی کشورمان کار کنیم. اگر این مولفه‌ها را درست بشناسیم، آن وقت هر کس در آمریکا رئیس‌جمهور شود خیلی روی ما تاثیری ندارد اما اگر شرایط آسیب‌پذیر در اقتصاد داشته باشیم یا درک درستی از اقتدار ملی نداشته باشیم می‌تواند همیشه تاثیرگذاری‌هایی داشته باشد. بنابراین ما برای اینکه خودمان در مقابل این تفاوتی که در صحنه بین‌المللی پیش می‌آید یک وضعیت مستقری داشته باشیم باید به این دو بخش خیلی توجه کنیم؛ یعنی مولفه‌های اقتدار ملی و اقتصاد سرپا و قوی را محقق کنیم.

به شخصه مساله ایران را بیشتر در حوزه اقتصاد می‌بینم تا مسائل دیگر. در بخش‌های دیگر ممکن است چالش‌هایی داشته باشیم اما قابل حل است. بخش اقتصاد به زندگی و اشتغال مردم مربوط می‌شود و ‌بی‌توجهی به آن آسیب‌های اجتماعی در پی دارد.

از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، متشکریم.


نظرات بینندگان
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۷۴
۱۲
از شماها خيلي بهتر بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اگر ايشان معتقد است كه دكتر احمدي نژاد براي مردم جاذبه اي ندارد
خوب است هر دوي اينان به يك محل مشخص بروند تا معلوم گردد كه كه چه كسي جاذبه دارد و چه كسي بايد فراركند !!!

هههههههههههههههه
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۲۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۸
۷۶
بیشتر مردم از احمدی نژاد متنفرن و کاندیداتوریش فضا را متشنج خواهد کرد ، این مانورهای رسانه ای روی استقبال از احمدی نژاد هیچ اثری نداره همونطوری که سال 92 پروپاگاندای رسانه ای برای جلیلی کاری نکرد ، کافیه سرچ کنید "استقبال پرشور از جلیلی " تا تصاویر رو ببینید و با امروز احمدی نژاد مقایسه کنید .محبوبیت را صندوق رای مشخص خواهد کرد و بس ! کلاً اصولگرایان به شلوغ کاری و هیاهو علاقه زیادی دارن 7 اسفند هم طوری توی تهران مانور میدادن که خودشونم باورشون شده بود پیروز میشن
ناشناس
|
Netherlands
ایران فقط تهران نیست و دکتر احمدی نژاد محبوب اکثریت ملت ایران است و البته در تهران هم طرفداران بسیاری دارد .
ناشناس
|
Netherlands
جلیلی انسان شریفی هست ولی محبوبیتش قابل مقایسه با دکتر احمدی نژاد نیست.
کاریزمایی که شخصیت دکتر احمدی نژاد داره هیچکس بجز رهبر معظم انقلاب نداره.
ناشناس
|
Netherlands
محبوبیت را صندوق رای مشخص خواهد کرد و بس ! کلاً اصولگرایان به شلوغ کاری و هیاهو علاقه زیادی دارن ....پس چرا سال 88 محبوبیت احمدی نژاد رو برنتافتید مگه ملاک شماها صندوق رای نیست.....!!!در ضمن همون سال 88 مشخص شد چه کسانی به شلوغ کاری و هیاهو علاقه وصف ناپذیری دارن....؟؟؟خخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۷۵
۹
شما نمیخواد از طرف مردم حرف بزنی

همین که برای شما دافعه داره برای ما بسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۷۱
۹
آقایان لاریجانی و روحانی و ظریف باید بابت تحمیل خسارت محض برجام به ملت و لغو نشدن تحریمها از مردم عذرخواهی نمایند و بفکر جبران باشند.
ناشناس
|
France
|
۱۲:۳۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۴۳
۸
البته آقای لاریجانی خودشون هم بهتر میدونن رای ندارن وگرنه شاید برنامه ای داشتن ، برای یک جریان سیاسی چه مصیبتی از این بالاتر که یک کاندیدای رای آور هم نداره و و مجبوره دوباره به احمدی نژاد رجوع کنه ؟ از اونطرف نگاهی به جریان اصلاح طلبی بندازین ناشناخته ترین کاندیداها به اعتبار اصلاحات رای آوردن
ناشناس
|
France
منظورت اعتبار فتنه گران است عیب نداره تا چند وقت دیگه مردم وقتی ببینن از اصلاحطلبان هم آبی براشون گرم نمیشه رایشون دوباره عوض میشه.
ناشناس
|
France
همين كه در طول 3 سال حاكميت مستر حقوقدان به كشور چنين گندهاي بزرگي زديد بس نيست ؟!
آن از حل مشكلات معيشتي مردم در 100 روزه اول كه پس از 1100 روز هم به نتيجه نرسيد
آن از عهدنامه ننگين هسته اي كه همه هستي كشور را بر باد دايد
آن از برگرداندن احترام به گذرنامه ايراني در جهان كه با برگشت 500 شهيد ايراني از منا . به تحقق رسيد
آن از نابودي اقتصاد و بسته شدن هزاران كارخانه و بيكاري ميليونها كارگر
..
..
..

والله رو كه نيست سنگ پاي يهود جهاني است !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۷
۴۸
عکس العمل هواداران احمدی نژاد که تا دیروز از ریاست لاریجانی بر مجلس خوشحال بودن و اون رو پیروزی خودشون میدونستن باید خیلی جالب باشه :))
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
هواداران احمدی نژاد برای چی باید از ریاست لاریجانی خوشحال باشند ؟!!!
ما نه اصولگراییم نه اصلاح طلب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۷۰
۸
عملکرد دولت دکتر احمدی نژاد نسبت به دولت های روحانی و هاشمی و موسوی خیلی بهتر بود و ایشان بهترین و پرتلاش ترین و مردمی ترین و انقلابی ترین رئیس جمهور ایران بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دوست عزیز! آقای احمدی نژاد تلاش زیادی برای بهبود وضعیت اقتصادی کرد، ولی عملکرد ایشان اتفاقا بسیار بد بود و در واقع به فاجعه منجر شد! بله، میتوان با کلی گویی عملکرد دولتی را خوب یا بد توصیف نمود، اما مراجعه به آمار چیز دیگری را نشان می دهد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
حل مشكلات 100 روزه كه حالا شده 1100 روزه

ههههههههههههههههههه
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۲۰
۷
............ درصد مشارکت در خرداد 96 زیر 40 درصده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
البته در صورت عدم حضور احمدی نژاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۵۸
۱
تواگه جاذبه داشتی تو شهرقم ازآخراول نمی شدی. شدی.بروبرای خودت یه فکری کن که دوره بعدآبروریزی نشه.
احمدی نژاد هم مثل قبل خارتوچشم امثال شماها میشه.شمابگواصولگرا یامستقل ، امامیخوانیم ورژن جدید اصلاح شده ،اصلاح طلبان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اون هم با ...... نان پدرشا خوردن!
هادي هفتكلي
|
Seychelles
|
۱۲:۵۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۵۵
۱
برادر لاريجاني تقواي بيشتري داشته باش و هواي نفستو كنترل كن.
شما خوب ميدوني كه رجوع به احمدي نژاد بسيار زياده.پس خودتو براي كل كل بعدي باهاش آماده كن.
راستي از شاهكار برجامتون چه خبر؟
صراط دمت گرم كه نظرات رو بالا مياري.
علی قلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۵۹
۲
نامزدی احمدی نژادجاذبه ای ندارد؟مردم عاشقانه منتظراوهستند.البته منظورم ازمردم پابرهنگان ومستضعفین هستندنه مرفحین واشرافان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
من پابرهنه و مستضعف هم نیستم ولی عدالت طلبم.
له له میزنم برای انتخابات96
درود بر احمدی نژاد
بت شکن جدید انقلاب
علی قلم
|
Iran (Islamic Republic of)
اصلاح=مرفهین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
و البته بیسوادها ، مرفه رو اینطوری مینویسن ، اشراف هم جمع نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
علی آقا بهتره که در نوشتار دقت کنی بسیاری از حامیان دکتر احمدی نژاد از قشر دانشجو؛استاد دانشگاه؛فرهیخته و متول جامعه هم هستند
علی قلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۵۶
۲
کاملا معلوم است ایشان ازروی عقده حرف میزند.وکاملا هم طبیعی است رئیس جمهوری که که تمام پشت پرده ........ اینهاراروکرده دل خوشی ازآن نداشته باشد.ولی احمدی نژاددرقلبها جای دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۳
۱
روحانی با بتن ریزی تاسیسات هسته ای و لغو نشدن تحریمها و تعطیلی 60 درصد کارخانجات خسارت بزرگی به کشور وارد کرد و هرکس رئیس جمهور آینده باشد روحانی نخواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۷
۱
بله براي شما ها احمدي نزاذ جاذبه نداره . چونكه پته شماها را ريخت زمين
از ترس نام احمدي نزاد تنتون مليرزه .
شب وروز ندارين
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۵
۱
در عرض 20 دقیقه برجام بدفرجام را تصویب کردید و حالا امریکا بد عهدی کرده و تحریمهای ظالمانه را لغو نکرده و پولهای بلوکه شده را هم آزاد نکرد چرا عذرخواهی نمی کنید و در برابر تخطی امریکا از برجام واکنش نشان نمی دهید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
والله اگر يكي مي خواست كارت بانكي اش را از جيبش دربياورد و در كارتخوان بگذارد تا پول چيزي را كه خريده است حساب كند
زمان آن بيشتر از تاييد عهدنامه ........ بود كه زير نظر لاريجاني در مجلس شوراي اسلامي انجام شد و كشور را براي دهه ها به عقب انداخت !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۴
۱
...... یادت تو ریاست جمهوری فقط 500000 رای داشتی
ناشناس
|
-
|
۱۴:۱۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۶
۱
احمدی نژاد چه برای انتخابات96 بیاید چه نیاید
چه تایید صلاحیت بشود چه نشود
چه تا آخر بماند چه انصراف دهد
چه .......چه ............

برای من تفاوتی نمیکند ؛ من قطعا فقط یک نام را در برگه رایم خواهم نوشت:

دکتر محمود احمدی نژاد
علی
|
-
|
۱۵:۱۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۴
۱
به جناب لاریجانی بفرمایید درخصوص اقبال عمومی ومحبوبیت احمدی نیژاد بهار 96 جوجه را خواهند شمرد مردی که حرف وعملش یکی بود وعزت ایران وایرانی را می خواست وخود را نفروخت
صدای عدالت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۲
۰
انصافاً هرگاه نام دکتر احمدی نژاد عزیز و ولایی میاد اضطراب و دلهره در چهره ایشان موج می زنه علی آقا درسته دکتر درس تاریخی به شما داده که حالا حالا ها فراموشت نمیشه اما این دلیل نمیشه رعایت وجدان و تقوا نکنی آری او می آید و لرزه بر اندام استکبار خارجی و داخلی می اندازد به مدد خدا و مولایمان
یه بشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۳
۱
شمایی که حزب بادی بهتره از جاذبه حرف نزنی...
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۲
۱۳
الهی که هرگز دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد تکرار نشه.
مرادي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۲
۱
فقط احمدي نژاد همه دوستش دارند به خدا
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۹
۱
جهت اطلاع جناب لاریجانی!، این ثابت شده که بسیاری از مردم ما، از لج "یکی" به "دیگری" رای دادن!.
و اتفاقآ الان وقتش هست که بخاطر هزاران وعدۀ عمل نشده، و تحقق نیافته!!!!!. به "رقیب اصلی" رای داد...!
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۲
۱
خرداد 96 جاذبه و دافعه آقای احمدی نژاد برای امثال آقای لاریجانی معلوم میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۲
۱
لاریجانی فکرمیکنه رای هم داره
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۲۷ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۲
۹
جالبه.اصولگرایان که تا دیروز از رییس شدن لاریجانی خوشحال بودن دارن دوباره پیام میزارن که لاریجانی حرف درستی نزده اا
حقیقت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۷
۱
سیاست مدار بودن علی اقا چه سودی برای جامعه داره کدام مشکل رو در دوره های قبل حل رد . جز اینکه بی کاری وفساد به اوج رسیده. فقط بترسید که جواب خدا چه بگویید وتاریخ در باره شما ها چه چیز هایی که بنویسه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۸
۱
اقای لاری جانی نیمی از حرفات .....مثل اون خندیدنت به خانم الماسی که گفتی چشامو ماساژ دادم. ...
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱
۹
به قول احمدی آب رو بریز اونجایی که میسوزه دیگه اون ممه رو لولو برد یازده روز در منزل بنشینید بعدش هم قضیه بگم بگم و بغل کردن مادر فیدل کاسترو و پای بندی به نیروهای دسته چندمی مثل بقایی و مشایی همه اینها گند زده به رای احمدی نژاد اگه لاریجانی نامزد نشه اصولگرا ها باید بروند سراغ قالیباف که از روزنامه همشهریش و فعالیت دوره قبل نشون داد از سیاست و کار سیاسی سر در نمیاره پس اصولگرا ها کاندیدی بجز لاریجانی نداره جناب حسن برجام هم که نشون داد سرعتش توی کار لاک پشتی هست وهیچ توفیقی در جمع کردن داعش و بهبود اقتصاد وجلوگیری از واردات بی رویه و قاچاق کالا نداره چون اکثر حامیانش وارد کننده هستند در ارتباط با صادرات به روسیه هم که نیاز به سوئیفت نداره هیچ کاری نمیکنه و برای رای آوردن دوره بعد فقط به غرب دل خوش کرده
فرامرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۴
۱
... وامثال ..... درانقلاب اسلامی جایی ندارند و.... این افراد مدت بیشتری درصحنه قدرت باقی خواهند ماند اما سقوط دردناکی خواهندداشت به امید آنروز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۲
۱
آفای لاریجانی که درکشورمحبوبیت نداردلطفا بگوجذابیت شمابرای مجلس درچیست؟توکه دربهترین شرایط دررقم دوم شدی؟ازحسادت محبوبیت مردمی نژاد بایدبمیرید
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۰
۱
احمدي نژاد هر چي بود زمين خوار نبود
قیامت درپیش است عجله نکنید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۱۲
۰
اولا که شمامی دانید که دربین مردم محبوبیتی ندارید ونیازبه ژست گرفتن نداردنمونه بارزش انتخابات مجلس درقم شمانزدیک شکست بودی.درقم اینجوری بود درسایرنقاط کشورفاقدجذابیت می باشیدثانیاشماوکیل مردم بزرگ وانقلابی ایران نیستی که درطول تاریخ حماسه سازنددرمقابل اشراف واشرافیگر ایستاده اندثالثا مردم ایران تشنه عدالت وافرادی ازجنس خودشان هستند پس جناب لاریجانی همچون سال88پیش بینی کن که خدابزرگ وسرآدمهای حیله گرپایین خواهدآورد.انشاء الله
عبدالکریم
|
Germany
|
۲۳:۰۷ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
۸
۱
نکند خودش فکر کرده خدای جاذبه است؟؟؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۷ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۸
۰
مردم او را می خواهند. چرا شما ....
Khalil
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۹
۰
البته اقای لاریجانی ازاون قضیه اخوی محترم که توصحن علنی مجلس توسط اقای احمدی نژادپخش شد ودرکمال خونسردی از..... ... دفاع کردن دلخورن وجذابیتی نمیبینن
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۱۰
۰
کینه .... به دکتر احمدی نژاد خالی شدنی نیست انباشته و مملو و سرریز شده. بابا جشن پیروزی احمدی نژاد در خرداد96 گرفته می شه انتظار خودت را میگی ؟! سوهان روح لاریجانی از راه رسید.
فداییان رهبر
|
Seychelles
|
۰۷:۲۷ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۹
۰
باکارهایی که تووروحانی برای مردم کردی احمدی نجات برای مردم خیلی جذاب شده اقای لاریجانی ازکاخ امال بیاییدبیرون جوابتون رادیروزرهبری دادندبیکاری رکود ولنگاری فرهنگی...
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۲ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۱۱
۰
احمدی نژاد چه برای انتخابات96 بیاید چه نیاید
چه تایید صلاحیت بشود چه نشود
چه تا آخر بماند چه انصراف دهد
چه .......چه ............

برای من تفاوتی نمیکند ؛ من قطعا فقط یک نام را در برگه رایم خواهم نوشت:

دکتر محمود احمدی نژاد
ناشناس
|
-
اگه احمدی نژاد صلاحیتش تایید نشه ، کاری میکنیم که برای اولین بار در طول تاریخ انقلاب، آرای باطله ، پیروز انتخابات بشه.
مردم را آزمایش نکنید ...
انقلابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۱۱
۰
لاریجانی جان :
به جون هر چی مرده احمدی بر می گرده
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۱۱
۰
لاینکه کاری نداره تو هم بیا احمدی نژاد هم بیاد ببینم کی یاد و خاطره کروبی رو زنده می کنه ( منظور رقابت کروبی با میزان آراآ باطله بود مدیونی اگه چیز دیگه فک کنی )
به نظر من رای لاریجانی از رای غرضی هم کمتر خواهد بود قطعاً و یقیناً
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۱۲
۱
درود برتنهاترین ســـــــــــــــــردار
حاج محمود احمدی نژاد
کورش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۱۱
۰
برای تو یا برای مردم؟
سید مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۱۳
۰
علی لاریجانی شما اگه خیلی خوبی برای برجام یک ربع تصویب شده توضیح بده چه دست اوردی داشته حاج محمود خیلی مرده چون از برادر شما در مجلس حرف زد ادم بد شد مردم خودشون شعور دارن به کی رای بدن شما ناراحت نباش از برجام چه خبر
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۱۴ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۴
۳
البته جمله ي اقاي علي قلم روتكميل كنم كه مرفهين واشرافان همون گدايان وپابرهنگان چارروز پيشن كه باهزار زدوبند وحلال حرام براخودشون اشرافيت كسب كردن.
عظیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۱۲
۱
برای تو وخانواده ات و مرفهین جذابیتی ندارد برای دهک های پایین مطمئن باش جذاب و جذاب است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۱
۱۵
آرزوی موساد برگشت احمدی نژاد به قدرت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اگر منظورت از موساد . مردم ايران است
كاملا" درست گفته اي !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
نتانیاهو : اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند.
شیمون پرز: باید کاری کنیم که بودن با احمدی نژاد به ننگ تبدیل بشود .
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۶
۱
تقصیر نداره هنوز چشاشو داره پاک میکنه
محمد حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۲
۱
اگه راست میگویید نامردی کنید آحمدی نژاد تخریب نکنید ،خودت و بزرگتراز تو هم با ایشان رقابت کنند قطعا سکست میخورند چرا چون جنس
احمدی نژاد از جنس همین مردم است و دو تا هم اشکال دارد اونارا هم جبران کند احمدی نژاد باز 8 سال شما و امثال شما هارا خانه نشین خواهد کرد .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
۴
۱
آقاب لاریجانی لطفا گوش کنید
1-آقای احمدی نزاد ازجنس مردم، به فکرمردم، کلا همه چیز رو برای مردم میخاست
2- آیا میدانید کسانی در این کشور همه کاری کردند که دولت ایشون زمین بخوره؟
3-آیا میدانیدکسانی از همین کشور به سران غربی پیام میدانند که ملت ودولت ایران را تحریم کنند
4-شماها با احمدی نژاد لج دارید....
ارمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۵ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
۴
۱
دکتر جان مواظب باش خواب نریا . چی جاذبه نداره؟ کلید داره؟ اکبر داره؟ خودت چی ؟ انهایی که با لبخند ابرویمان در پبش کد خدا بردند چی ؟ انهایی که هسته ای را باد دادنند و انهایی که 20 دقیقه توصیب کردند چی ؟ امتحان کنین خدا خیرش دهد قدمش روی چشم . مشائی نیاد بهتره
مهدی
|
Germany
|
۰۸:۱۸ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
۶
۲
شما سخنگوی مردمی چرا از الان فتنه را کلید می زنید احمدی نژاد در قلب مردمه مرد باشید خاک به خورشید نپاشید.
علی
|
Germany
|
۰۸:۱۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
جمیع بیسوادان و پول دوستان و راحت طلبان و دنیاپرستان و تازه به دوران رسیده ها و کلا کسانی که افق دیدشان از نوک دماغشان آنورتر نمیرود طرفدار ....... هستند
ریحانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
۴
۲
از تخریب احمدی نژاد فقط و فقط احمدی نژاد بهره میبرد چون منتقدین وی در این مدت هیج سودی برای کشور نداشته اند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
۴
۲
اگه احمدی نژاد صلاحیتش تایید نشه ، کاری میکنیم که برای اولین بار در طول تاریخ انقلاب، آرای باطله ، پیروز انتخابات بشه.
مردم را آزمایش نکنید ...
خواف
|
United States of America
|
۱۵:۰۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
۴
۲
این لاریجانی مردم را ....... فرض کرده هنوز دو تاهشت سال دیگه دکتر را میخواهیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
۰
۱
این باهنر خیلی زرنگه این دوره استراحت داده به خودش دوره بعد برای ریاست جمهوری ثبت نام کنه ولی کور خوندین
بهنام اجلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
۳
۰
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض ادب و احترام
سلام
همه از مردم هستند.
خدمت به زائرمهمان حرم شهداءافتخار خادم است.
اصل مردم است و مردم اصل است.
دولت خادم ملت هست.
دولت باید خدمتگذار مردم باشد.در خدمت مردم باشد.به مردم خدمات رسانی نماید.
از تاریخ خلق بشر خانواده حضرت آدم و … … … … حرف زدن به غیر از پیشواء رهبر ولّی راهنماء ولایت، دیگر حرام است .
به ترجمه اذان عمل نمائید. حی علی خیر العمل و … کتاب آسمانی قرآن مجید …
دولت خادم ملت است.
مردم اصل است اصل مردم است.
دولت باید خدمتگذار مردم باشد.در خدمت مردم باشد.به مردم خدمات رسانی نماید.
یا الله، یاپیامبران (ص) ، یااهل بیت (ع) ، یا حضرت امام خمینی روح الله .
من دولت تعیین می کنم. حضرت امام خمینی (ره).
من دولت تعیین می کنم. احزاب بودند ؟ گروه ها بودند؟ تشکلات بودند؟ قبیله ها؟…
من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم. …. … … … … … … … …
من توی دهن این دولت می زنم! امام مشخصات و شاخصهای اعمال کدام دولتی را می فرمودند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مردم و مستضعفین نبود؟؟؟؟؟؟؟؟ … …
آیا منظور فهمی دستور هدفی جزء خدمت به مردم بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
لبیک یا الله، لبیک یا حضرت محمداً رسول الله، لبیک یا حضرت مهدی (عج) … … … … … … …
۱٫ مسکن مهر ارزان قیمت برای مردم ضعیف حکم حرم را دارد.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
۲٫ اشتغال دائم پایدار مستمر ایجاد. معیشت خانواده ها ی مردم را رفاه اجتماعی تأمین می کند با کسب و کار حلال.آیا شما نماینده مردم هستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۳٫ ازدواج جوانان زمینه سازی اقتصادی آسان برای تشکیل خانواده در جامعه.؟؟؟تآمین رفاه اجتماعی!!!!!
۴٫ تآمین رفاه اجتماعی حمل و نقل عمومی، بخصوص ریلی، ضمناً شخصی برای هر خانواده یک وسیله مورد نیاز در زمانهای ضروری خانوادگی.آیا شما نماینده مردم هستید؟
۵٫ آزادی مطلق برای هر بنده خدا و جاندار دنیا. منظور از مطلق یعنی کنترل خویشتن شخص، یعنی همان کنترل خلق خودش را با تربیت. آیا شما نماینده مردم هستید؟
۶٫ تربیت الهی فرزندان در خانواده با محوریت رعایت احترام به حق و حقوق یکدیگر در جامعه.
آیا شما نماینده مردم هستید؟ در جامعه تربیتی هم باقی هست؟
۷٫ سود مطلقاً حرام است. صاحب زمین خداست رایگان برای خلق. تآمین رفاه اجتماعی برای همه حق و حقوق الهی است. مال خود مردم را به مردم وام می دهند با نرخ سود ۳۰% بعد با احتساب دیرکرد هم که تقریبا سود دوبرابر می شود یعنی ۶۰%؟این یعنی چیست ؟ آیا شما نماینده مردم هستید؟
۹٫ آیا معادن و منابع و انرژی و مصالح و … مگر از زمین رایگان هدیه خالق، رایگان خلق نیست که به ملت فروخته می شود؟آیا شما نماینده مردم هستید؟
۱۰٫ مردم حق دارند شریک وطن خود باشند و هستند. چه در دفاع که ۳۸ سال بودند و چه در رفاه که می دانید ای خواص!؟…جوانان تحصیل کرده ملت بزرگترین سرمایه ملی کشور است.آیا شما نماینده مردم هستید؟
۱۱٫ اصل مال خود مردم را به مردم فروختن مطلقاً حرام است. چرا که خالق طبیعت را برای تنفس زیست معیشت خلق!؟ (آفریده است). خلق آفریدۀ خالق است.آیا شما نماینده مردم هستید؟
۱۲٫ خدمت رسانی به مردم باید توسط، از؛ خود مردم به مردم باشد. این هم رایگان و افتخار است یعنی خدمت مردم به ملت. آیا شما نماینده مردم هستید؟
۱۳٫ مردم اصل است و همه از مردم هستند و خدمت به مردم یک وظیفه است. همچون خدمت خدام یا خادمین به حرم. شهدای جمهوری اسلامی ایران در ۳۸ سال اخیر حتی بیشتر از آن، همچون سال ۴۲ و باز قبل از آن . کل خاک پاک شهداء وطنم جمهوری اسلامی ایران حرم است.
آیا شما نماینده مردم هستید؟ امام حسین (ع) برای چه قیام کرد؟ انقلاب اسلامی الهی … … ؟؟؟!!!
۱۴٫ولایت از مردم است و مردم با ولایت تا نهایت تا شهادت. مردم با حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با مردم. مردم با ولایت ولایت با مردم است.
… … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … …
۱۳۵۷/۱۱/۱۲ سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) ولایت بنیانگذار انقلاب اسلامی رهبر کبیر امام شهداء خطاب به دولت ها؛ تشکیل دولت های آینده با ایجاد تآمین رفاه اجتماعی مادی و رفاه اجتماعی الهی معنوی ؟ … … … … … … … … … … … … … …
الله اکبر
………………………………………………………………………………………………………..
ب ا…
با عرض ادب و احترام
سلام سرباز ولایت و خدمتگذار مردم
جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد
خوش آمدی به جمع استقبال کنندگان سونامی مردم شریف و شجاع ملت زنجان
انشاالله حتماً امیدوارم به لطف پروردگار عالم هستی؛
امروز پیشاپیش به منتخب ملت شریف کشور جمهوری اسلامی ایران سال ۹۶ را تبریک می گوئیم.
خدایا خدایا خداوندا باری تعالی پروردگارا یاالله سنّ توکُّل.
اوزون کمک ایله.
الله اکبر
ما مردم منتظر او شهید دکتر محمود رجائی نژاد پیروز منتخب خرداد 96 خواهد آمد هستیم.
مردم آگاه عالم به علم روز شجاع شریف استقلال آزادی جمهوری اسلامی همیشه در صحنه منتخب خود را با تک تک تک رأی های خویشتن خودشان انتخاب می نماید.(کاندیدی که دو دوره رئیس جمهور بوده است برای مردم فهیم، وصف صفت جذابیت؟ بی ربط است. حالا مگر شما جناب آقای دکتر لاریجانی برای چندمین بار، چطوری الان رئیس شدین؟؟؟!!!آیااگر دستهایی دیگر در انتخابات دخالت نکند(مگر قانون مدت زمان ریاست جمهوری یک دوره چهار سال نیست؟! یا 8 ساله است!!!؟؟؟چرااعتراض پس؟؟؟!!!
آیا شما نماینده مردم هستید؟؟امثال همسال!!
استفاده از تریبون وسایل خدمات اداری خدمتی عمومی مسئولین برای استفاده اعلام نظر شخص خودشون به مردم این ملت شریف جایز نیست. شما رئیس محترم مدیریت اداره امور مجلس شورای اسلامی ملت جمهوری اسلامی ایران ( خدمتگذار خاک پاک وطن مردم،خادم حرم فرزندان شهداء ملت )هستین.؟!
طرح مسکن مهر ارزان قیمت ساخت بازسازی نوسازی حرم شهداء مردم ضعیف شده ملت کشور جمهوری اسلامی ایران پیروز افتخار شخص خادم مردم انقلاب اسلامی منتخب خرداد 96 است. فاجعه بی ربط است.
مردم شریف جمهوری اسلامی ایران در دفاع 38 ساله از ولایت انقلاب اسلامی امام و شهداء خویشتن با انتخاب شایسته در زمان نیاز جامعه این هدف بزرگ را محقق ثابت فرموده اند.
انتخاب منتخب حق و حقوق مسلم خاص مردم است.
رقابت انتخاب سالم افتخار ملت است.
الله اکبر
رئیس محترم تشخیص مصلحت، جناب آقای آیت الله هاشمی رفسنجانی نتیجه انتخابات 96 روشن است.اگر دستهایی دیگر در انتخابات دخالت نکند. مردم فهیم هشیار شجاع همیشه در صحنه با آگاه به علم روز خودشان منتخب خویشتن را انتخاب می فرمایند.نیازی به دست و پای دیگران نیست.
ما مردم منتظر او شهید دکتر محمود رجائی نژاد پیروز منتخب خرداد 96 خواهد آمد هستیم.
استقبال اکثریت مردم حمایت از منتخب خادم ملت خویشتن حق و حقوق مسلم الهی اشخاص است.
یا الله سَنَّ تَوکُّل