سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۴
اگر تاب خیانت شاه به بحرین را ندارید نخوانید

بازخوانی خاطره یک روز تلخ در صحن علنی مجلس

در نتيجه سياست مدبرانه اعليحضرت همايون شاهنشاه و پس از مذاكرات طولاني و پيگير با دولت انگليس دوباره اين جزاير تحت سلطه ايران قرار گرفت
کد خبر : ۶۰۵۰۶

"صراط" - سرویس سیاسی/ هر ايراني با غيرت كه تاب خواندن خيانت دولت و نمايندگان مجلس و به ويژه شاه را درباره بحرين ندارد، متن زير را كه مشروح مذاكرات مورخ 9.9.1350 در صحن علني مجلس است، نخواند؛ دوستداران نظام شاهنشاهي نيز در اين داوري دريابند كه «مثلا وكلاي ملت» دستي دستي بحرين عزيز را از كشورمان جدا كردند و نمايندگان با گفتن جاويدشاه و آفرين و احسنت به صلح طلبي او بر اين خيانت صحه گذاشتند! حالا همان منطقه خودي، براي جزايرمان شاخه و شانه مي كشد! دقت كنيد كه سهم قرارداد نفتي ما نيز به برادران عزيزمان در شارجه مي رسد در اين توافق تاريخي!


مجلس شوراي ملي دوره 23جلسه 17 مورخ 9.9 / 1350
مجلس ساعت ده و چهل دقيقه صبح به رياست عبدالله رياضي تشكيل گرديد. گزارش نخست وزير در مورد استقرار نيروهاي مسلح شاهنشاهي ايران در جزاير تنب بزرگ و كوچك و نقاط مورد نظر جزيره ابوموسي:

رئيس: اين جلسه فوق العاده تشكيل شده است براي اينكه آقاي نخست وزير مطالبي دارند كه به اطلاع مجلس شوراي ملي برسانند. جناب آقاي نخست وزير بفرماييد.

نخست وزير(امير عباس هويدا): با كمال خوشوقتي خاطر نمايندگان محترم و هم ميهنان عزيز را مستحضر مي دارم كه امروز صبح ساعت شش و پانزده دقيقه نيروهاي مسلح شاهنشاهي ايران در جزاير تنب بزرگ و كوچك پياده شدند و همچنين در نقاط مورد نظر جزيره ابوموسي استقرار يافتند(كف زدن ممتد نمايندگان) و ساعت شش و پنجاه دقيقه پرچم ايران برفراز كوه حلوا يعني مرتفع ترين قله جزيره ابوموسي به اهتزاز درآمد(كف زدن ممتد نمايندگان)
بدين ترتيب پس از مدتي قريب 80 سال كه سياست استعمار علي رغم حقوق مسلم تاريخي مانع از اعمال حاكميت ايران بر اين جزاير شده بود در نتيجه سياست مدبرانه اعليحضرت همايون شاهنشاه آريامهر (كف زدن ممتد نمايندگان) و پس از مذاكرات طولاني و پيگير با دولت انگليس دوباره اين جزاير تحت سلطه ايران قرار گرفت(احسنت- آفرين)(دكتر صدر: جاويد شاه)
بعد از حل موضوع بحرين كه در نتيجه سياست صحيح و منطقي ايران حاصل شد با فيصله اين مهم از طريق مسالمت آميز بار ديگر اصالت سياست خارجي ايران به ثبوت رسيد و درعين حال با امحاء آخرين اثر استعمار از خليج فارس راه براي همكاري نزديك و همه جانبه با برادارن آن سوي خليج فارس بازگشت و موجب نهايت خرسندي است كه اكنون به رعايت حسن همجواري كه از اصول مسلم سياست مستقل ملي ايران است عدم توسل به زور در حل اين امر خود دليل بارز آن مي باشد خواهيم توانست با مردم تمام نواحي مجاور خليج فارس با يگانگي وفارغ از هر نوع نگراني خواه از جهت منافع ملي ايران و خواه از نظر امنيت منطقه و صلح بين المللي در حال و آينده همگامي و همكاري مثبت و سازنده داشته باشيم(احسنت)
يك نكته ضروري كه لازم است در اين فرصت اعلام دارم اين است كه دولت شاهنشاهي ايران به هيچ وجه من الوجوه از حق سلطه و حاكميت مسلم خود بر سراسر جزيره ابوموسي صرفنظر نكرده و نخواهد كرد(احسنت) و بنابراين حضور مأمورين محلي در قسمتي از جزيره ابوموسي نبايد به هيچ عنوان منافي يا متناقص با اين سياست اعلام شده تعبير و تلقي شود(احسنت)
مطلب ديگر آن كه دولت شاهنشاهي ايران براي اثبات كمال حسن نيت خود در حل اين مهم از طريق مسالمت آميز قرارداد نفتي كه قبلاً بين شارجه و يك شركت نفتي بسته شده بود در چهارچوب مقررات اخير اوپك تطبيق داد تا از لحاظ ايران بتواند مورد قبول باشد و موافقت نمود اگر نفتي هم به دست آيد درآمد آن براي پيشرفت برادران شارجه بالمناصفه تقسيم گردد(احسنت) و به علاوه كمك هاي مالي و فني جهت پيشرفت برنامه هاي عمراني و اجتماعي در شارجه تأمين خواهد بود. ضمناً يادآور مي شود كه در گذشته پاره اي برنامه هاي اجتماعي در تعدادي از شيخ نشينها انجام شده بود ولي در آينده از كمك به برادران آن سوي خليج فارس كه احتياج به كمك داشته باشند دريغ نخواهيم ورزيد(احسنت)

دكتر فضل الله صدر: جناب آقاي رئيس، همكاران گرامي، خانمها و آقايان...از آن لحظه اي كه نخست وزير اين خبر مسرت بخش را داد همه وجود من مي لرزد و همه وجود من سراپا شوق است(آفرين).
همان گونه كه ديديد امروز مجلس سنت خودش را شكست و با كف زدنهاي ممتد اين خبر مسرت بخش را استقبال كرد(احسنت) همه ملت ايران در مواقعي كه پاي مسائل ملي بخصوص مسائل مربوط به سياست خارجي به ميان مي آيد همه يكپارچه و متحد هستند(صحيح است) در آن جلسه خصوصي گفتم كه يك ملتي فقط در فضاي سياست خارجي تنفس مي كند و بس اگر اين فضا سالم باشد يك ملت حركت مي كند به سوي هدفهايش و حركت مي كند به سوي استراتژي ملي خودش و خوشبختانه دراين زمان و در طول چند سال گذشته و بخصوص در اين دهه اخير ملت ايران شاهد پيروزيهاي عظيم در مسائل مربوط به سياست خارجي بوده است
من امروز صد برابر آن روزي كه به لايحه بحرين رأي موافق دادم بيشتر افتخار مي كنم من همان زمان مي دانستم و درك كرده بودم كه حل مسئله بحرين جز آن راهي كه شاهنشاه براي از بين بردن بن بست بحرين ارائه فرمودند راه ديگري ندارد
من امروز با همه وجودم بيشتر معتقد شده ام كه وقتي چنين تصميم تاريخي گرفته شده بدين خاطر بود كه ملت ايران رد پاي استعمار را از پهنه خليج فارس محو كند(جوانشير: آثار اخلاقيش را هم محو كرده است) آثار اخلاقي و معنويش هم محو خواهد شد مسلماً همين طور است
جناب آقاي جوانشير موقعي كه مسئله بحرين عنوان شد وقتي تجزيه و تحليل مي كردم براي عده اي از دوستان چه در ايران و چه در خارج از ايران مي گفتم ما دو راه بيشتر نداشتيم يا مي بايستي متوسل بشويم به قوه قهريه كه با هزار دليل به صرفه و صلاح مملكت ما نبود يا اينكه مثل هميشه اين ادعا را براي بحرين حفظ مي كرديم يعني اينكه اگر نماينده بحرين كه مسلماً به بحرين استقلال يك طرف داده مي شد در هر مجمع عمومي و در هر اجلاسيه عمومي شركت مي كرد و يا در همه سازمانهاي وابسته با سازمان ملل متحد نماينده ملت ايران تنها كاري كه مي توانست بكند آن بود كه آن جلسه را ترك كند يعني ما عملاً از خودمان خلع يد مي كرديم از سازمانهاي بين المللي و گوشه انزوا مي گرفتيم و حال آنكه منظور ما از حل مسئله بحرين اين بود، البته من دلم نمي خواهد اين نكته در جريده ها نوشته بشود، مسئله اين بود كه ما بتوانيم سيادت ملت ايران را بر كليه خليج فارس اعمال كنيم و خوشبختانه امروز همان روزي است كه ما به آن آرزو رسيده ايم ما امروز بالقوه و بالفعل در بحرين و ساير شيخ نشينها هستيم هواپيمائي ما، بيمه ما، بانك ملي و در واقع سازمانهاي اقتصادي ما در آنجا وجود دارد.

دكتر الموتي: سيادت وجود ندارد همكاري وجود دارد.

دكتر صدر: به هر حال نيروهائي كه درخليج فارس متمركز هستند نيروهاي انساني اكثريتشان وابسته به ملت ما هستند و ما بزرگ ترين قدرت اين منطقه هستيم و اگر من لفظ سيادت را در اينجا عنوان كردم به اين خاطر است كه مسلماً همه ميدانند كه ملت ايران و شاهنشاهي ايران يك نظام ضد استعماري است و آنها هميشه زيرچتر حمايت دولت ايران و شاهنشاهي ايران خواهند بود...
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
۲۷
۴
ميدانند كه ملت ايران و شاهنشاهي ايران يك نظام ضد استعماري است و آنها هميشه زيرچتر حمايت دولت ايران و شاهنشاهي ايران خواهند بود...



جالبه شعارهای اون موقع با الان یکی بوده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
رو که نیست . سنگ پای قزوینه ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱۸
۵
بعد از چندین روز سکوت خبری صراط درباره مسئله حیثیتی خلیج فارس و کپی کاری اخبار مربوط به خلیج فارس شاهد چنین خبری هستیم . بلاخره خسته نیاشید . ظاهراً تبلیغات برای جوانترین کاندید انتخابات از زدن خبر ویژه برای روز ملی خلیج فارس مهمتر بوده چون بلاخره خلیج فارس بوی ملی گرایی میده و همه میدونن که این مملکت تنها جای دنیاست که ملی گرایی توش اخ و جیزه ! البته از کشوری که الگوی پیشرفتش اسلامی ایرانیه بیش از این انتظاری نیست .
در بی عرضگ محمد رضا پهلوی شکی نیست ولی هر بلایی سر مردم بحرین بیاد حقشونه چون اونموقع تو زمین انگلیس بازی کردن و میتونستن در اعتراض به جدایی از ایران راهپیمایی کنن ولی کاری نکردن و به جدایی از ایران رای دادن .
اگر تونستید متن مذاکرات تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را هم بگذارید تا بفهمیم چه کسانی برای خوش رقصی جلوی روسیه با تقلیل سهم ایران از 50 % به 20% در حق این ملت خیانت کردند !
ژانوارژان
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس جان شما متنش رو بذار تا ما بفهمیم کی خیانت کرده؟
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
از خورشید واضح تره ژانی جان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دوست عزیز کشورهای حاشیه دریای خزر 5 کشور می باسند پس چطور شما انتظار دارید که سهم ایران 50 % باشد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خوبه یه نگاه به نقشه کامل دریای خزر بندازین تا متوجه بشین که سهم 20% برای ما منصفانه هستش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ژانوارژان همینکه آقایون خودشون تو مذاکرات به جای تاکید بر سهم 50% بر سهم 20% تاکید میکنن از نظر من خیانته شمارو نمیدونم . تازه اونها میگن سهم ما براساس ساحل 13 % میشه ! موفق باشی ژانوارژان
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
صراط من در مقام یک منتقد برخی از نکات مثبت دوران پهلوی رو هم گفتم.. چرا نمیگذاریش؟ اگه قرار به سیاه نمایی و سانسوره من دیگه کلا خدمت دوستان محترم نمیرسم
!!!
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس جان انصاف داشته باش. آدم تا خودش در موقعيت قرار نداشته باشه نمي‌تونه نظر بده كه. مگه نشنيدي:
سفارت روسيه/ مكان مخصوصيه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
در جواب اون ناشناسی که گفته تعداد کشورها 5 تا است باید بگم که ما با شوروی قرارداد داشتیم و به ما ربطی نداره که تجزیه شده . اومدیم و فردا شدن 10 کشور یعنی باز باید سهممون کمتر بشه .
تنها مشکل شما اینه که نمیتونید بروز این مسائل بعد از انقلاب را در وجدانتنان توجیه کنید و دنبال بهانه هستید . همون 20 درصد را هم بقیه کشورها برای ما قبول ندارند .
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
خب يه نگاه به نقشه بندازين، ببينين اصلا سهم ما مي‌تونه از درياي خزري كه 90 درصدش تو دل شوروي بوده، 50 درصد بوده باشه؟ من خيلي جستجو كردم، اما هيچ منبع معتبري كه بگه ما قبلا سهممون 50 درصد بوده، پيدا نكردم. دوستان لطفا اگه منبع موثقي هست معرفي كنيد. ضمن اينكه سهم كشورها نه بر اساس تعدادشون، بلكه بر اساس سواحلشون محاسبه ميشه(و بر اين اساس سهم ايران ميشه 13 درصد ولي ايران بر سهم 20 درصد پافشاري ميكنه، البته اين ارقام رو در سايت‌هايي خوندم كه خيلي بهشون اطميناني ندارم.) اما در اين مورد كه ادعاي سهم 50 درصدي واسه ايران منطقي نيست، تقريبا مطمئنم. ضمنا حواسمون جمع باشه كه تو اين موارد، اسير جوسازي‌ها نشيم. چندتا از كسايي كه در اين مورد جوش مي‌زدن و تاسف مي‌خوردن و لب گور ميهن پرست شده بودن رو مي‌دونم كه از همونايي بودن كه خودشون يا خانواده‌هاشون، تمام سعيشون رو واسه واگذاري امتياز نفت شمال به شوروي كرده بودن؛ و در مدت جنگ هم به جاي دفاع از خاك ميهني كه اينقدر تظاهر به پرستشش مي‌كنن، يا كلا از ايران رفته بودن يا حداقل بچه‌هاشون رو به جاي جبهه، قاچاقي فرستاده بودن خارج.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱۵
۴
آقای احدی نژاد به عنوان نماینده مردم ایران لطفا در سخنرانی این قرارداد را ملغی اعلام کرده و از تمام امکانات برای باز گرداندن بحرین به مام میهن فروگزار ننمایند
؟!
|
Iran (Islamic Republic of)
ببينيم مي‌تونيد اين مام ميهن رو درگير يه جنگ تازه بكنيد يا نه؟! نيست كه نسبت به سند چشم اندازتون خيلي جلو هستيد، اشكالي نداره اگه يه چند سالي اين پيشرفت‌هاي چشمگيرتون رو متوقف كنيد!
سپهر سمیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
۲۴
۱۶
قابل توجه آقایون و خانمهای سلطنت طلب که امروز گردنبند فروهر از خودشون آویزون میکنند و قربون صدقه خاندان سلطنتی اشون میرن و ادعا میکنند جمهوری اسلامی عرضه نگه داشتن جزایر خلیج فارس رو نداره... بحرین و امارات رو که محمدرضا پهلوی حاتم بخشی کرد، ابوموسی رو هم که بذر تجزیه اش رو خودش پاشید. رضا شاه هم که اونهمه برای ارتش منظمش تبلیغات میکرد وقتی متفقین حمله کردند طی چند روز تقریبا بدون مقاومت کل کشور رو دو دستی تقدیم کرد و خودش هم خفت تبعید رو به جون خرید. باز صد رحمت به قاجار. فتحعلیشاه دو جنگ خونین با روسها داشت، هر چند در هر دو شکست خورد ولی لااقل جنگید... ناصر الدین شاه هم که افغانستان رو به باد داد. بعد از انقلاب آمریکا، کشورهای اروپایی، شوروی و کشورهای عربی منطقه همه پشت سر صدام ایستادند تا ایران و انقلاب ایران را نابود کنند. هشت سال جنگیدیم، حسرت یک وجب از خاکمان را هم به دلشان گذاشتیم. ننگ بر شما که همچنان سنگ سلطنت به سینه میزنید. ننگ بر آن خاندان منحوص پهلوی و تمام اطرافیانشان. مرگ بر استکبار. مرگ بر آمریکا. مرگ بر اسرائیل. زنده باد اسلام. پاینده باد ایران. پر توان باد انقلاب...
ژانوارژان
|
Iran (Islamic Republic of)
سپهر جان خداوند با خوبان عالم همنشينت بفرمايد. انشاالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا سپهر کلمه "منحوس" درسته نه "منحوص".
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سپهر خان وقتی امتیاز ما از آب دریای خزر کاهش پیدا کرد چرا اینطوری خودت رو پاره نکردی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
زنده و پاینده است و خواهد بود اسلام و پاینده باد ایران در پناه اسلام و خدا ، مرگ بر خائنین. مرگ برجیره خواران تمام دوران از گذشته تاکنون که تمام بدبختی هر ملتی از این افراد است . مرگ بر تمام استعمارگران . مرگ بر آمریکا. مرگ بر اسرائیل .مرگ بر کمونیست و منکران خدا (روسیه و چین) و مرگ بر استکبار و زورگویان داخلی و خارجی، زنده باد ایران و ایرانی در پناه خدایی که همه ایرانیان با هردینی آن را میپرستند.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
اون برادرمان هم که از پول خرج کردن رضاشاه به غربی برای ساختن پل و راه آهن و فرودگاه و ورزشگاه و اینها نالیده و گفته پول نفت رو رضاشاه تو شکم خارجی ها میریخته بدنیست یک آمار بگیره از پولی که حکومت اسلامی بابت نیروگاه ها عهد بوق روسیه به جیب اونها ریخته و همین پولی که بابت کارهای الکی به جیب چینی ها ریخته شده. از آقای سمیعی هم می خواهم رسماً اعلام کنند بابت نیروگاه بوشهر ما چقدر خرج کردیم و آیا با این تکنولوژی و این حجم تولید برق اصلاً صرفه اقتصادی این نیروگاه دارد یا خیر؟
رضا شاه پل ورسک برای انگلیسی ها ساخت. راه آهن تبریز را برای انگلیسی ها ساخت؟ شما راه آهن تو بیابان صاف می خواهید بکشید 10 سال طولش میدین. دانشگاه رو برای انگلیس ها ساختند؟
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا سعيد دانشگاه رو واسه انگليسي‌ها نساخت. خيلي از كارهاش خوب بوده، اين به جاي خود، اما اهدافش "خدمت به ملت" نبود. خيلي كارهاش رو به خاطر نوكري و ترس از انگليس‌ها كرد، و خيلي رو هم واسه اين‌كرد كه وهم ورش داشته بود كه ديگه واسه خودش كسي شده و حالا كه جاش محكم شده، همونقدر كه راحت تونسته از فلاكت به پادشاهي برسه و پدر خيلي از ايراني‌هايي رو كه قبلا، نوكريشون رو مي‌كرده مثل آب‌خوردن دربياره و حتي بالاترين مقامات هم از ترس خشم ملوكانه خواب آسوده ندارن، فكر ميكرد ميتونه مملكتي بسازه كه از نوكري انگليس‌ها خلاص بشه و تازه بتونه اون‌ها رو هم نوكر رژيم ديكتاتوري خودش و وليعهدش بكنه. ديگه قدرتمندي انگليس‌ها رو خيلي قبول نداشت و مي‌خواست با جنايتكارهاي ديكتاتوري كه در حد و اندازه اقتدارخودش مي‌ديد، متحد بشه. اما توهم زدن زيادي كار دستش داد، و آخرش همون اربابي كه آورده بودش، با فلاكت بردش.
اريا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
۲۶
۱۸
خدا پدر شاه رو بيامرزه و قبرشو نور باران كنه
ژانوارژان
|
Iran (Islamic Republic of)
خدا شما رو هم با پدر شاه محشور کنه .
راستی این پدر شاه که میگی همون رضا قلدر رو میگم خدماتش رو به مردم بفرمایید چه بوده شاید ما هم دیگه لعنش نکنیم.
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
اولین ژاندارمری،اولین بیمارستان،دانشگاه تهران،راه آهن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تونل کندوان و پل ورسک رو هم اضافه کن
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
والبته ارتش!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تشکیل ارتش و راهسازی و... رو هم بهش اضافه کنید.البته معایب زیادی هم داشتن ایشون.اما ما نباید با نگاه یکسویه به افراد(حالا هرکی میخواد باشه)،در موردشون قضاوت کنیم.این رسم نمک شناسی ما ایرانیا نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما ببین قبل از پهلوی چی داشتیم و بعد از پهلوی چی داشتیمدر زمان قاجار مردم نوکر یه مشت خان بودن و مثل بربرها زندگی میکردن اگه این پهلوی نبود شما هنوز تو مکتب خانه بودی و داشتی عربی بلغور می کردی واقعا خدا پدر شاه بیامرزه
ژانوارژان
|
Iran (Islamic Republic of)
بچه ها ممنون كه فوايد شاه را برايم گفتيد.
حالا عيبهاي شاه را هم برايم بگوييد؟
و بعد بگوييد در زمان پهلوي با آن همه مراودات كه با غربيها و آمريكا و رژيم جعلي اسرائيل داشتيم از نظر علمي و فناوري در هر زمينه اي پيشرفت داشتيم يا در دوران انقلاب اسلامي با تحريم هاي همه جانبه ؟
در مسئله ي هسته اي .پزشكي . هوا و فضا صنعت نفت و زير مجموعه ي آن.علمي (نانو - بيو - سلولهاي بنيادي ) و غيره
اقای.دل
|
Iran (Islamic Republic of)
اولین.ژاندارمری....اولین.بیمارستان...اولین..دانشگاه....
راه...اهن...پل.ورسک..تونل.کندوان...و...توی.پنجاه.سال...
یه.بار.دیگه.عرض.میکنم.پنجاه.سال...البته.به.عبارت.درستتر..48.سال..یعنی.تقریبا...هر.10سال.یه.کار...خیلی.خوبه...هر.3650..روز..یه.کار.مهم
تازه.اگه.بی.انصافی.نکنیم...درباره.ی.33.سال.حکومت.پهلوی...اول..حکم.کنیم..هر.6.5.سال.یه.کار.مهم....
اما..از.خیانتهاش.بخوایم.صحبت.کنیم.خیلی.بیشتر.از.خدماتشه.....
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
ژانی ما با شاه و سلطنت کاری نداریم.دوره ی شاه وشاه بازی هم گذشته!گفتی خدماتشو بگین ما هم گفتیم،همین!
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
مرسي نورا. اما يه نكته... اينا "خدماتش" نبودن؛ اينا اتفاقات خوبي بوده كه در زمان رضاشاه افتاده، هركدوم به دلايل خاصي كه اصلا ربطي به هدف "خدمت به ميهن و ملت" نداشته.
آقاي.دل! اگه هنوز تو حساب كتاب خيانتهاش موندي، من يه ماشين حساب توپ دارم كه مي‌تونم بدم خدمتت. چند وقت پيش هم كه آقايون داشتند غرامت جنگ جهاني رو حساب مي‌كردن تا از حلقوم متجاوزين بيرون بكشن، بهشون قرض داده بودم!
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
آقای ژان والژان عزیز رشد علمی ایران از سال 49 شروع شده نه بعد از انقلاب اینو میتونی تو همه سایتهای آماری دنیا ببینی(فقط خواهشن صحبت دشمن و منافق و برانداز و این حرفا رو نزن)
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
باران منصفانه قضاوت نمی کنی متاسفانه!
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
چرا نورا جون؟ من كه سعي ميكنم واسه طرز تفكرم دلايل منطقي داشته باشم. خدا نكنه نتيجه‌اش غير منصفانه باشه، حتي در مورد رضا شاه، چون بالأخره اون بيچاره هم خدايي داره.
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱۵
۱۰
بحرین در زمان شاه عملا 50 سال بود تحت کنترل ایران نبود
ژانوارژان
|
Iran (Islamic Republic of)
نیما جون اینو کی برای تو گفته این تاریخی که تو داری حرف میزنی ازش چه کسی نوشته.
پس چرا این یارو پهلوی قرار داد تحویل دادن بحرین رو امضا کرد چه ژاندارم منطقه ی در پیتی بوده پس .
این یارو که میگفت کورش تو آسوده بخواب ما بیداریم .پس نگو کورش رو خواب کرده که بحرین بده بره .
پسرم شما که از پنجاه سال قبل از پهلوی خبر داری بگو ببینم بجز توی حکومت پهلوی بر ایران بجز ساختن راه آهن و تونل کندوان و ورزشگاه آزادی که همش هم به همت پول هنگفتی که به غربیها داد و ساخته شد دیگه چه خدمتی به این مردم شده فقط همون قانون کاپیتال برای نشون دادن بی شرفی پهلوی کافی هست .
مهتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
خوب خوردی اقا نیما؟ ایول ژانوارژان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ژانی جون پس خزرو کی داد رفت باور کن اگه به لطف اخبار و اینترنت نبود که مردم با خبر کنه الان ابوموسی هم رفته بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شاه ایران خیانتکار بود ولی چرا مردم بحرین در اون زمان تحت تاثیر انگلیس تن به جدایی از ایران دادند !؟ پس الان هر بلایی سرشون بیاد حقشونه چون بودن با ایران شیعه را به چسبیدن به عربستان وهابی ترجیح دادند .
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
اونا فقط 50 سال بود كه هواي استقلال طلبي برشون داشته بود، وگرنه بحرين تحت حاكميت ايران بود، تو مجلس نماينده داشت، ايران قانونا نسبت به بحرين حق داشت؛ اگرچه مردمش نمي‌خواستند...
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱۵
۶
باسلام
حتي بي انصافترين منتقدان سيستم پادشاهي نميتونن از خدمات رضاشاه در سه سال اول حكومتش حرف نزنن.....بيشتروبهتر تاريخ رو بخونيم.
سپهر سمیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
بر منکرش لعنت! رضا شاه خدماتی کرد که هیچ احد دیگری در طول تاریخ ایران نکرده بود. منتها این خدمات رو برای انگلیس میکرد نه ملت ایران. اگر رضا شاه راه آهن رو نساخته بود بیچاره ارتش متفقین مجبور بودند با اسب و الاغ از جنوب تا مرز شوروی گز کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تونب کندوان رو هم برای انگلیسیها ساخت ؟
ژانوارژان
|
Iran (Islamic Republic of)
علي جان شما كه تاريخ ميخوني تاريخ شاه عباس صفوي رو هم بخون بد نيست به خدا. شاه عباس 999 كاروانسرا ساخت و بقيه ي شاهان فقط حرم سرا ساختند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سمیعی عزیز یکی از خدمات رضا شاه تبدیل فامیلی های عربی ایرانیان به فامیلی ایرانی با افزودن بک ی در انتهای فامیلی افراد بود وگرنه الان عربها به جای جزایر ایرانی ادعای ریشه و اصالت مشترک کا مردم ایرانو میکردن .
اصلاً سلطنت چیزی نیست که قابل دفاع باشه اونهم در قرنهای اخیر که امکان تحصیل و تربیت سیاستمدار از همه قشرها فراهم شده ولی هر شخصی خدمات مثبت و منفی داشته .
ژانوارژان همون صفویه که میگی در کنار همون کارهای مثبت که منم قبول دارم در اصل آلت دست کشورهای اروپایی شد برای مقابله با عثمانی . قطعاً از کمکهای کشورهای غربی در زمینه تسلیحات و غیره خبر داری . در ضمن بدترین بدعتها در تشیع ریشه در دوره صفویه داره اگر کتاب شیعه علوی و شیعه صفوی دکتر شریعتی خونده باشی . اون شاهانی هم که میگی مال سلسله قاجار و پهلوی بودن وگرنه فکر نکنم مثلاً افشاریان یا صفاریان حرم سرا ساخته باشن !
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس اول گرامي! تموم زمين‌هاي شمال رو با زور و شكنجه و تهديد و حتي كشتار به اسم خودش سند زده بود. زمين‌هاي تقريبا تمام مناطق ايران رو هم همين‌طور. تونل كندوان و ساختن راه براي اكثر مناطق، براي اين بود كه هم ارزش زمين‌هاش بالاتر بره و هم مامورينش راحت‌تر بتونن به زمين‌هاش سركشي كنند و خيلي دلايل خودخواهانه‌ي ديگه...
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
علي آقاي عزيز. براي بهتر روشن شدن اهداف رضا شاه از خدماتش، خيلي كتاب‌ها هست كه مي‌توني بخوني. اما چون ممكنه اون‌ها رو تهمت يا دليل‌تراشي تصور كني، من كتاب‌هاي مسعود بهنود رو (كه يه ضد انقلاب معروف خارج نشينه) بهت پيشنهاد مي‌كنم. براي مثال كتاب "اين سه زن" رو.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۷
۱۳
یک عبرت وتاریخی برای اهل خرد: زمانی در کل کره زمین دو کشور بیشتر نبود ایران ورم. و تقریبا نیمکره شرقی زمین تحت حاکمیت ایران بود در طول سه هزار سال گذشته که همواره شاهان بر ایران حاکم بودند هر ننه قمری(تاکید میکنتم هرننه قمری) به ایران حمله کرد بخشی از خاک ایران جدا شد و از دست رفت وفقط یک بار به استعداد تمام کشور های غربی و شرقی(تاکید میکنم تمام کشورها) و به فرماندهی صدام حمله کردند و 8 سال هم زور زدنند ولی نتوانستند حتی یک وجب از خاک ایران را غصب کنند و این در زمانی بود که شاهی حاکم نبود بلکه ولایت فقیه رهبری ایران را داشت. و این برای الی الباب یک علامت است و مردم هم خوب درک کرده اند که یکی از محوری ترین شعارهای خود را مرگ بر ضد ولایت فقیه انتخاب کرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
علی جان حس وطن پرستی شما قابل تقدیره ولی باید بدونی اینطور نبوده که تو سه هزار سال اخیر ما فقط خاک از دست داده باشیم . اگر بخوای فتح و فتوحات تاریخ ایران را صرفاً برای تخریب سلطنت که اصلاً ربطی به هم ندارن نادیده بگیری بی انصافی کردی .
اصل خیانتها مربوط به دوره قاجار و پهلوی است که غرب با انقلاب صنعتی یکباره قدرت گرفت و پیشرفت کرد و ما هم گرفتار یه عده آدم نادان بودیم .
دلیل اینکه مردم در 8 سال برای دفاع از آب و خاک و ناموسشان جان دادن این بود که دیگه مثل دوره های قبل حکام خودکامه و اهل معامله بالا سرشون نبود و مردم همه آگاه بودند .
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
احسنت ناشناس اول!
سپهر سمیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۵
۱۱
کاهش پیدا کردن امتیاز ایران از آب دریای خزر از اون دروغهای بزرگی هست که ضد انقلاب توی بوغ کرده اند. انگار که حقوق بین الملل خاله بازی هست که همینجوری یک نفر ادعایی کند و هیچ سند معتبری هم نداشته باشد! ضد انقلاب که از ستبری ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در مورد مساله تمامیت ارضی ایران کلافه شده اند با مطرح کردن شایعات بی اساس اینچنینی سعی در گمراه کردن افکار عمومی دارند. چند وقت پیش خبری در لیست خبرها خواندم با این محتوا که جمهوری اسلامی ایران در عوض حمایت روسیه در پرونده اتمی، میدان گازی تازه کشف شده در دریای خزر را به روسیه واگذار کرده! با کمال تعجب به جستجوی خبرگزاری های معروف جهان پرداختم ولی هیچ اثری از این مطلب هیچ کجا نبود بجز همان یک جا که آن هم البته یک سایت متعلق به ضد انقلاب ایران بود... نکته اینجا است که حکومتهای غربی با وجودی که استفاده گسترده ای از تکنیکهای شانتاژ رسانه ای می برند، ولی مردم خود را تا این اندازه احمق فرض نمیکنند که چنین دروغهایی را تحویل مردم خودشان هم بدهند.
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
بوق!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا سپهر اصلا شما واسه چي وقتت رو ميذاري واسه خوندن سايت‌هاي ضد انقلاب؟!!! بعدشم درحاليكه ما از خوندن خيلي سايت‌هاي داخلي در زمان به اشتباه فيلتر شدنشان، مدتي محروم مي‌مانيم، شما واسه چي از فيلترشكن استفاده ميكني برادر؟! اصلا ميدوني اينكار جرمه؟ خب برادران واسه همين كه شما اول وقتت رو صرف خوندن يه خبر كذب نكني، بعدشم مجبور بشي همه سايت ها رو چك كني كه خيالت از بابت كذب بودنش راحت بشه، فيلترشون ميكنن ديگه! يه كم قدرشناس باش!
قیصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۸
پیشنهاد میگردد اسامی این سه جزیره ایرانی به نامهای سرداران دفاع مقدس برگردد منجمله سردار سلیمانی!
تنها اسمش لرزه به اندام ناکسان میاندازد؟ همانطوری که اسرائیل از اسم رزمندانگان مقاوت حزب اللهوحشت میکند / این یک شعار نیست بلکه حقیقتی است که بعد از جنگ 33 روزه به ان اعتراف شد.
اسم دوم شهید کاظمی که خواب را از چشمان بعثیان برده بود و اسم سوم برای جزیره ایرانی نام پر اوازه شهید همت پیشنهاد میگردد.
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
قيصر جان، امر ديگه‌اي نيست؟ درخدمتيم‌ها! ميگم بد نيست اسم خود ايرانم عوض كنيم؛ شما پيشقدم شو، يه چند تا اسم پيشنهاد كن...
ضمنا اين اسم مستعاري كه واسه خودت گذاشتي، چه تناسبي با پيشنهاداتت داره؟!!
و در نهايت اين‌كه، اين شهداي بزرگواري كه گفتي، مهم نيست اسمشون رو كوچه‌هاست يا اتوبان‌ها يا حتي رو قسمتي از كره ماه! مهم اينه كه چقدر به اهداف و بينششون در جامعه امروز پايبند هستيم. چه مردم و چه "مسئولين"...
سعید
|
Canada
|
۱۵:۰۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
۵۷
۶
محمدرضا شاه پهلوی و پدرش آدم های ظالم و دیکتاتوری بودند و هیچ شکی هم درش نیست ولی در این داستان بحرین مثل اینکه بعضی ها از خدا خواسته چیزهایی یادشون میره.
بحرین عملاً از اواسط دوره فاجاریه که انگلیسی ها مشغول دست اندازی به خلیج فارس کردند از ایران جدا شده بود و دولت علیه ایران حتی از پس کنترل جنوب ایران و سواحل شمالی خلیج فارس بر نمی آمد. در خوزستان شیخ خزعل عملاً خوزستان (یا بقول خودش و تجزیه طلب های کنونی عربستان) را از ایران جدا کرده بود. من نمی دانم بازگرداندن خوزستان به ایران توسط رضا شاه رو شما می خواهید چه تعبیر کنید؟ توطئه انگلیس بوده؟ برای انگلیس که راحتتر بود با چند تا فروشنده نفت کار بکنه. در هر صورت وقتی دوره استعمار انگلیس سرآمد. موضوع بحرین هم پیش آمد و البته این سه جزیره هم در اختیار انگلیسی ها بود. توسط سازمان ملل هم رای گیری کرده بودند و مردم بومی بحرین (اعم از شیعه و سنی) رای داده بودند به استقلال. شاه سه راه حل بیشتر نداشت: یا باید ساکت می نشستیم و هم بحرین و هم سه جزیره رو از دست می دادیم. یا باید بعد از رفتن انگلیس به بحرین حمله می کردیم و مردمش رو وادار به حاکمیت ایران می کردیم یا باید بحرین با سه جزیره استراتژیک تاخت می زدیم که شاه این آخری رو انتخاب کرد. اگر بنظر شما ژاندارمی اینه که شاه به مردمی که بیش از 50 سال خارج از حاکمیت بودند و تقاضای استقلال کرده بودند حمله کنه این مشکل شماست و با همین طرز فکر هم بود که در جنگ می گفتید باید عراق رو بگیریم تا به قدس برسیم.

............................

اونی که پرسیده بود رضا شاه چکار کرده:
ایجاد دادگستری
تهیه و تصویب نخستین قانون مدنی ایران
بنیانگذاری ثبت اسناد
بنیانگذاری ثبت احوال و اجباری کردن برگزیدن نام خانوادگی و صدور شناسنامه
لغو کاپیتولاسیون
یکی کردن نیروهای نظامی و تشکیل ارتش ایران
بنیانگذاری بانک سپه (نخستین بانک ایرانی)
بنیانگذاری بانک ملی ایران
بنیانگذاری بانک فلاحتی
بنیانگذاری بیمه ایران
ساخت راه‌آهن سراسری ایران (از خلیج فارس تا دریای خزر)
جاده‌سازی، پلسازی و تونل سازی در کشور (به ویژه جاده های تهران به شمال)
گسترش صنایع
بنیانگذاری رادیو ایران (نخستین ایستگاه رادیویی ایرانی)
بنیانگذاری خبرگزاری پارس(نخستین خبرگزاری ایرانی)
بنیانگذاری دانشگاه تهران (نخستین دانشگاه ایرانی در ایران)
بنیانگذاری فرهنگستان ایران (برای تقویت زبان و ادب فارسی)
تغییر تقویم رسمی ایران از تقویم هجری قمری به تقویم خورشیدی جلالی
لغو قرارداد دارسی که پیمانی برای تاراج نفت ایران توسط انگلستان بود هم به دست رضاشاه انجام شد
رضاشاه برخلاف شاهان قاجار اهل عیاشی و زنبارگی نبود در حالیکه همه چیز برایش فراهم بود.
ناشناس
|
Canada
عجب رضا شاهی داشتیم ، نمی دونستیم .
اشرف پهلوي
|
Canada
باباي من اين كارا رو كرده ما تا اونجا كه يادمون مياد بعيد ميدونم رضا خان پدرم بجز بلند كردن بافور كار ديگه اي ازش بر ميومد.
نورا
|
Canada
ناشناس حالا بدون!!!
اشرف تو که تکلیفت معلومه!!!
سعید
|
Canada
یعنی برادران ارزشی و ولایت مدار وقتی درمانده میشند و می خواهند موضوع بحث رو با لودگی و مسخره بازی لوث کنند حاضرند به هر اسمی دربیان!
باران
|
Canada
اشرف همه‌مون ميدونيم كه آلزايمر داري! برو قرصاتو بخور. بذار به بحث تاريخي‌مون برسيم...
مهدی
|
Canada
دمت گرم سعید جان... من اصلا قصد طرفداری از سلطنت رو ندارم. ولی این جوونا باید بدونن که اگه شاه سه تا جزیره و در اصل تنگه هرمز رو بعد از اونهمه سال پس نمی گرفت الان آمریکا و اسرائیل اینقدر از حمله به ایران و بسته شدن تنگه هرمز وحشت نداشتن.
سپهر سمیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
۲
۷
ناشناس عزیز این که میگی یه ی آخر فامیلی اضافه کرد هم از اون ادعاهای بحث انگیز هست... مثلا اسدالله علم یا مثلا دکتر مصدق یا تیمور طاش کجای آخر فامیلی اشون "ی" داره؟ گذشته از این حرفها، همین شباهتهای اسمی بین ایرانیها و ملتهای عربی باعث افزایش نفوذ ایران در ملتهای عربی می شه و البته این چیزی هست که اربابان انگلیسی رضاخان به هیچ وجه دوست نداشتند. به همین دلیل هم طرز فکر انحرافی ملی گرایی ایرانی و پان ایرانیسم و مکتب بازگشت به ایران 1400 سال پیش یعنی قبل از طلوع اسلام در ایران همه نتیجه سیاستهای استعماری انگلیس در ایران بوده اند که در راس دستور کار پدر و پسر پهلوی قرار گرفت. اعراب چه نفوذی در ایران دارند؟ کدام کشور عربی را سراغ دارید که در حد و اندازه نفوذ در ایران باشد؟ برعکس ملت ایران به دلیل برتری های متعدد در زمینه های مختلف از فکری و فرهنگی تا سیاسی و نظامی، پتانسیل عظیمی برای نفوذ در کشورهای عربی و مردم عرب دارد. توجه داشته باشید که این تبلیغات وسیع عرب ستیزی که از سوی ایادی استکبار بخصوص آمریکا و انگلیس و رسانه های وابسته به آنها در افکار عمومی ما پمپاژ می شود به منظور جلوگیری از نفوذ ایران در بین اعراب است نه برعکس.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
مثلاً این سی و اندی سال شما اینهمه سعی کردید و همه چیز رو عربی کردید خیلی اعراب بهتون اقبال داشتند؟ کدام پتانسیل؟ همون پتانسیلی که حماس رو برای سوریه نگه داشت؟ یا همون پتانسیلی که وضع سوریه تنها کشور عربی دوستتون رو به اینجا کشونده؟

همین که الان شما با این تفکراتتون بر سرکار هستید نشان دهنده عمق نفوذ اعرابه. فقط جواب این حرف حزب ایاد علوی نخست وزیر اسبق عراق رو بده:
"اعراب کسانی هستند که پیام اسلام را حمل کرده و زبان قرآن را به دیگران منتقل کردند که در نتیجه آقای احمدی نژاد از آن در صحن عمومی سازمان ملل استفاده می کند!
در پایان این بیانیه ی توهین آمیز آمده است: خدا به ما لطف کرد و خانه اش را در عربستان قرار داده و هر ساله بسیاری از مسلمانان از جمله احمدی نژآد و ایرانیان زنده و مرده به انجا می روند."
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سمیعی عزیز این قضیه برای همه اجرا نشد ولی اکثریت این تغییرلتو اجرا کردن . وگرنه الان باید فامیلی شما سپهر سمیع بود !
راستی شما که اینقدر سنگ اعراب را به سینه میزنید و وطن پرستی را به پان ایرانیسم تعبیر می کنید چرا اسم خودتونو عوض نمیکنید مگر نمیدونید که اعراب پ نداند و تلفظ اسم شما براشون غیر ممکنه و همین باعث میشه در مراودات شما با جهان اسلام و برادران خلل ایجاد کنه !؟
هر دوره ای در جای خودش قابل بررسیه چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام . من سنگ هیچ دوره ای را به سینه نمیزنم . دیدگاه اعراب اینست که آنها ما را شکست دادند در حالی که مردم به اسلام تسلیم شدند . قبلاً به قافله ها حمله میکردند و مال و ناموس مردم را میدزدیدند و حالا پولدار شدن و به فکر تاریخ دزدی افتادند .
اینقدر برادر برادر بهشون گفتیم که پررو شدن . فردا روز اگه اسراییل نابود بشه و مشکلمون با آمریکا حل بشه تازه باید بیایم سراغ اینها .
راضيه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
۴
۴
مطمئن باشيد هر دوره اي بدي ها و خوبيهايي
رو همراه خودش داره ددر ضمن اگه بخوايم همه رو دقيقا" بررسي كنيم اشكالات اين دوره 33 ساله خيلي بيشتر از دوره هاي قبل است،البته اگه مخالفيد آدرس بذاريد تا بهتون بگم
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
مطمئن هستيم كه هر دوره‌اي خوبي‌ها و بدي‌هايي داره.
اما در اين مورد كه شما بدي‌هاي الآن رو "دقيقاً بررسي كردي" و با دوره هاي قبل مقايسه كردي و نتيجه گرفتي كه بيشتره، ميشه واحد اندازه‌گيري‌تون رو دقيقاً شرح بدين؟
مجتبی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۰۴ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
۶
۲
سپهر گرامی تاریخ بخون بعد بیا روایت کن.. فتحعلی شاه کی جنگید ما خبر نداشتیم؟ در کل دوران جنگ به خودش زحمت نداد یک قدم بره از جبه ها بازدید کنه و به عیش و نوش خودش در تهران و بعضا اصفهان مشغول بود .. تمام بار جنگ بر دوش امثال عباس میرزا و قائم مقام و دیگر از خودگذشتگان بود .. این ملعون خسیس(فتحعلی شاه) حتی از حمایت مالی عباس میرزا هم دریغ میکرد و در نامه های خود به او میگفت هرچیزی از من بخواه غیر از پول .. از اونور هم که برای ناصرالدین شاه تخفیف قائل شدی و فقط گندی که سر افغانستان بالا آورد رو نوشتی .. پس قتل امیر کبیر چی؟ سوای اون چرا نمیگی ترکمنستان و ماوراالنهر رو دودستی داد رفت میدونستی در گلستان و ترکمنچای ما چیزی حدود چهارصد و شصت هزار کیلومتر مربع از خاکمون رو از دست دادیم ولی در زمان ناصرالدین شاه ملعون دو میلیون و سیصد هزار یعنی از مساحت فعلی کشورمون هم بیشتر اونوقت تو بحرین رو بزرگتر میبینی؟ نمیگم شاه کار درستی کرد که واقعا خاک تو سرش ولی بحرین هفتصد و شیش کیلومتری رو (حتی هزار هم نیست) میای بالاتر از دو میلیون و هشتصد هزار کیلومتری که زمان قاجار از دست دادیم میدونی؟ باز صد رحمت به قاجار؟ سگ پهلوی میارزه به کل قاجار و دستاوردهاش اگه نبودند که ایران همین قدری هم نبود مرد حسابی..در ضمن بحرین رو داد رفت که درست خدا لعنتش کنه ولی کی گفته امارات رو داد؟ از خودت چرا خالی میبندی؟ امارات در زمان ساسانیان بخشی از ایران شده بود و بس و هیچوقت این قضیه دوباره تکرار نشد و فقط مسقط و شمال عمان بود که هر از چند گاهی به خاک ضمیمه میشد و دوباره از دست میرفت.. در ضمن همین دوران پهلوی اول بود که جلوی تجزیه ایران رو به دست امثال شیخ خزئل ها (اهواز) میرزا کوچک خان(گیلان) گرفت.. که این آخری جالبه براش فیلم هم میسازیم میگیم قهرمانه .. حتی اون پهلوی دوم بی عرضه و نادون هم تونست جلوی تجزیه ایران رو بگیره از دست امثال پیشه وری(آذربایجان) و قاضی محمد(کردستان) که البته بیشتر از شاه این قوام بود که تاثیر داشت .. واقعا چرا اینارو نمیگی؟ من خودم شاه رو بخاطر سه اشتباه اساسی نمیبخشم و نکوهش میکنم اول کاری که با مصدق کرد(بخوام توضیح بدم زیاد میشه خودت بگیر داستان رو) دوم کاپیتولاسیون و سوم همین بحرین ... ولی دلیل نمیشه چشمم رو ببندم و از رو غرض بگم کلا گند زدن و یک نکته مثبت نداشتن و از همه بدتر صد رحمت به قاجار .. وقتی میخوای تاریخ رو بیان کنی لطفا انصاف یادت نره.. ارتش نوپای رضا شاه حداقل شیخ خزعل رو سر جاش نشوند و امنیت و نظم رو به خود کشور برگردوند همین برادران گرامی و ملاهای گرامی ایشون رو اونموقع بخاطر همین امنیت ایجاد شده رو منبر دعا میکردند چیزی که زمان قاجار یک افسانه بود ..چرا به این اشاره نمیکنی که (اپک) که اکثر درامد های نفتی مون بهش وابسته است و نون دولتمردامون و کشورمون ازش درمیاد به دست شاه تاسیس شد؟ من هم مثل تو عاشق این کشورم و حتی بر خلاف تصور خیلی ها به اصل نظام هم علاقه دارم و بارها از جنگ هشت ساله به عنوان یک نماد معجزه نام بردم و واقعا موافقم که حسرت یک وجب از خاکمون رو به دلشون گذاشتیم اما بعدش چی؟ رژیم حقوقی دریای خزر به کنار بازاری که چین تصرف کرده و تولید کننده های داخلیمون رو رو به نابودی میبره این خودش کمتر از خیانت نیست.. پرایدی و سمندی که به مردم خودمون دو سه برابر قیمت برای مردم کشورهای دیگه فروخته میشه این یعنی خیانت .. سربازهای متجاوزی که با کت و شلوار و گز دوتا عکس یادگاری میگیرن با رئیس جمهور و بای بای میکنن میرن اسمش هم میگذارند رافت اسلامی(چیزی که هیچ وقت شامل مردم خودمون نمیشه چون عدیدی حساب نمیشن پس فقط مستحق اقتدار اسلامی هستند) خیانت این شکلی هم میتونه باشه.. سپهر جان لطف کن تاریخ رو با انصاف بگو.. لطف کن حتی اگه با کسی پدرکشتگی هم داری سعی کنی نکات مثبت طرف رو هم بگی نه این که کلا سیاه نمایی کنی .. من در مورد شخص احمدی نژاد با این که ازش خوشم نمیاد ولی از شجاعتش در مورد مسئله اتمی و هولوکاست کیف میکنم .. یا حق .. صراط من این کامنت رو به عنوان یک ایرانی گذاشتم و خداییش ایرانی نیستی اگه منتشر نکنی
باران
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
آفرين مجتبي، با بيشتر حرفات موافقم. خيلي طولاني بود، اما به خوندنش مي‌ارزيد...
س.س.م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
سمیعی جون شما که می گی راه اهن را برای متفقین ساخته شاید درست باشه ولی بااین ترفند کشور ما دارای راه اهن شد مسئولان ما اگه عرضه داشته باشند می تونن از طمع کاری کشور های غربی و شرقی استفاده کنند وبه نفع یکی کار کنند که سودی اگه برای دیگری داره برای ما هم سود داشته باشه نه این که هر دقیقه به فلان کشور بژ بدیم که فلان فرارداد رو برامون لغو کنه یا از کشورهای مردنی اطرافمون باژ بدیم از ما حمایت کنند
سپهر سمیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۱
آقا مجتبی، البته من تاریخ رو خونده ام ولی شما هم کامنت من رو با مداقه بیشتری بخون. صحبت از تمامیت ارضی و جهاد در راه حفظ خاک مقدس کشورمون بود، قتل امیرکبیر مقوله دیگری هست. از این خیانتها در هر دو سلسله منحوس قاجار و پهلوی زیاد بود. چرا اعدام دکتر فاطمی رو نمیگی؟ چرا قتل بیژن جزنی و دیگران رو نمیگی؟ از این جنایات مگه در دوران پهلوی کم داشتیم؟ ولی صحبت من درباره تمامیت ارزی بود. فتحعلیشاه یک شاه عیاش و بی غیرت بود ولی در زمان این شاه خوش گذرون عباس میرزای ولیعهد قشونی از نقاط مختلف ایران جمع کرد و با روسها جنگید. البته شکست خورد به دلایل متعددی از جمله بی کفایتی شخص شاه. ولی لااقل جنگی در کار بود. این پدر و پسر پهلوی گلوله ای به سمت دشمن خارجی شلیک نکردند! البته دروغ چرا... وقتی ارتش سرخ شوروی از شمال و در چهار ستون به ایران سرازیر شد، یک سرباز ایرانی یک گلوله توپ به سمت یک کشتی روسی شلیک کرد که گویا به هدف هم خورد و البته بعد از شلیک گلوله، توپ را همانجا رها کرد و فرار کرد. بعدها در زمان محمد رضا این سرباز به خاطر همان یک گلوله مورد تقدیر قرار گرفت و سرباز نمونه شد! ارتشبد فردوست در خاطراتش می گوید نیروهای ارتش ایران سلاح های خود را زمین گذاشتند و فرار کردند. یعنی حتی موقع فرار تفنگها و تجهیزات خود را با خود نبردند تا به دست دشمن نیافتد. اینکه چرا سلاح های خود را رها کردند و فرار کردند به این دلیل بود که سبک بار تر بشوند و بتوانند با سرعت بیشتری فرار کنند. همونطوری که خودت هم اشاره کردی، ارتش منظم رضاشاه بر خلاف تبلیغاتش، هرگز برای محافظت و حراست از خاک ایران در برابر بیگانگان تشکیل نشد بلکه برای سرکوب مردم ایران و برپایی حکومت استبدادی و وابسته رضاشاه تشکیل شد. محمدرضا هم دریغ از یک گلوله که به سمت دشمن بیگانه شلیک کرده باشد. آقا مجتبی، گلستان و ترکمانچای که هر دو در زمان فتحعلیشاه منعقد شدند و البته اگه دقت کنی میبینی من هم بهش اشاره کردم. گذشته از این قاجار با همه بی کفایتی که داشت قسمتهای وسیعی از خاک اصلی ایران را از دست داد، ولی بی انصاف چرا نمیگی که رضا شاه کل کشور رو از دست داد؟ هرگز در طول قاجار کل ایران در اشغال بیگانه نبود ولی در زمان رضاشاه بود. میدونی چرا؟ چون همونهایی که شما اسمشون رو گذاشتی یاغی و رضاشاه به امر انگلیسیها حسابی قلع و قمعشون کرد، همونها بودند که اشغال ایران رو برای هر نیروی خصم خارجی غیرممکن کرده بودند. در مورد شهید میرزا کوچک خان جنگلی هم فکر میکنم بیشتر باید مطالعه کنی، چون شما داری همه رو با یک چوب میزنی که خودت میگی کار درستی نیست. ضمنا توجه داشته باش در نقشه های کتابهای درسی زمان رضاشاه منطقه ای که امروز به اسم امارات می شناسیم به اسم بلاد عربی ایران ترسیم شده بود، این منطقه در زمان جنگ جهانی دوم توسط نیروی دریایی انگلیس اشغال شد و یک حکومت تحت الحمایه برای آن تشکیل شد. بعد از جنگ و با شروع زوال امپراطوری استعماری بریتانیا، همانطوری که در اصل گزارش بالا هم اشاره شده، بجای اینکه این ناحیه به ایران بازکردانده شود، با توافق حکومت وابسته وقت در ایران کشور جدید امارات متحده عربی تشکیل شد. آخرین نکته هم اینکه کسی نگفت ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام مشکلاتمون حل شد، نخیر برادر پیروزی انقلاب شروع کار بود نه پایان کار. بازاری که چینیها تصرف کردند با بازاری که انگلیسیها و آمریکاییها تصرف کرده بودند یک تفاوت ماهیتی بزرگ داره. تفوق چینیها در بازارهای جهانی به دلیل قیمت تمام شده پایین محصولات چینی و یک امر طبیعی هست. هرچقدر ما سعی کنیم جلوی واردات جنس چینی رو بگیریم تا وقتی حاشیه سود به این بزرگی برای قاچاقچی سودجو وجود داره، بازار همچنان در تصرف اجناس چینی خواهد بود. مگه آمریکایی ها با اونهمه ادعا تونسته اند جلوی تسخیر بازار مصرفشون توسط چینیها رو بگیرند؟ ولی به مجرد اینکه شما تولید کننده ایرانی این توازن رو به نفع خودت به هر روشی تغییر بدی ورق به نفع شما برمیگرده. ولی یادت هست که امتیازات انحصاری واردات انواع کالا که انگلیسیها میگرفتند معنی اش چی بود. فراموش نکردیم که آمریکاییها اجازه دستیابی به تکنولوژی های تولید مدرن رو به ما نمیدادند. همه مسئولین حکومتی ما امروز تایید می کنند که ما از لحاظ علمی و سیاسی به اقتدار رسیده ایم ولی از لحاظ اقتصادی همچنان ضعیف هستیم. اما قبل از انقلاب در هر سه زمینه ضعیف بودیم. باز برگردیم به صحبت اصلی که تمامیت ارزی بود. تاکید میکنم قاجار بی کفایت لااقل برای حفظ مملکت جنگید ولی از سر بی لیاقتی شکست خورد و بخشهایی از کشور رو به باد داد. پهلوی تقریبا هیچ مقاومتی در برابر تجاوزات و زیاده خواهی های خارجی نشان نداد و کل مملکت را به باد داد. جمهوری اسلامی هشت سال جنگید، یک وجب را هم از دست نداد.
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
سپهر، يه چيزم من اضافه كنم: زمان رضاشاه، تمام كشورهاي همسايه، با ايران اختلافات مرزي داشتن؛ كه رضاشاه طي قراردادي با اون‌ها، براي اينكه سلطنتش به رسميت شناخته بشه و مشكلي با همسايه‌ها نداشته باشه، تمام ادعاهاي اون‌ها رو پذيرفت. به همين راحتي...
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
دوست عزیز باز بی انصافی کردی .. من که گفتم شاه رو بخاطر کارش با مصدق نمیبخشم و گفتم توضیح نمیدم چون زیاد میشه پس این رو بدون شهید فاطمی نیز مد نظرم بود .. و اما باز هم بی انصافی کردی چون نوشتی(یک سرباز ایرانی یک گلوله توپ به سمت یک کشتی روسی شلیک کرد که گویا به هدف هم خورد) و از این به عنوان تنها مقاومت انجام شده نام بردی پس مسئولی و پاسخگو نه در برابر من (که کوچیک هر ایران پرستی هستم) که در برابر خون شهیدانی چون دریادار غلامعلی بایندر(رئیس نیروی دریایی) و ناخدا نصراله نقدی (رئیس ستاد هوایی) و سروان مکری نژاد و دها سرباز نیروی دریایی که در سوم شهریور در نبرد با متفقین و دفاع از میهن شهید شدند ..پس مسئولی و نه از من در اینجا که از پیشگاه آنان در دلت عذر بخواه اگه واقعا از رو بی اطلاعی چنین تهمتی زدی .. و اما باز هم ..بماند گفتی(چون همونهایی که شما اسمشون رو گذاشتی یاغی و رضاشاه به امر انگلیسیها حسابی قلع و قمعشون کرد، همونها بودند که اشغال ایران رو برای هر نیروی خصم خارجی غیرممکن کرده بودند) مرد و مردونه کجای متن من تو لغت یاغی رو دیدی که من خودم دوباره خوندم و پیدا نکردم؟ دوما نه عزیز جان شیخ خزعل از انگلیس ساپورت میشد و میرزا کوچک خان هم همه میدونن مرام چپ داشت و تنها شیردلی که من به یاد دارم جهت دفاع از ایران در جنوب رئیس علی دلواری بود و بس.. و میدونی که زمان قاجار مد نظر شما که ادعا دارید بهتر از پهلوی بود(بماند اون امتیازهای قشنگ زمان ناصری به بیگانه و از دست دادن دو یک ونیم الی دو برابر خاک فعلی ایران) اتفاقا خیلیها مشتاق تسخیر خاک ایران بودند ولی جهت ممانعت از هم مرزی با یکدیگر(روسیه تزاری و انگلیس) توافق کردن ایران منطقه حائل طرفین باشه و بیشتر به عنوان یک منطقه نفوذ بهش نگاه میکردند جنوب دست انگلیس و شمال دست روس .. البته انگلیس بیشتر مصمم بود که ایران تصرف نشه چون هم مرزی با روسیه خطر از دست دادن هند رو براش داشت پس بیخود این افتخار رو به نام قاجار تموم نکن که خودشون هیچ عرضه ای نداشتن که نشون به اون نشون بعد از انقلاب روسیه و از بین رفتن تزار انگلیس پی تسخیر ایران افتاد قرارداد 1919 یادت نره سرچ کن ببین چه خبر بود و اما در ادامه نه بی انصافی که بد جور اشتباه کردی(هرگز در طول قاجار کل ایران در اشغال بیگانه نبود ولی در زمان رضاشاه بود) عذر میخوام جنگ جهانی اول پس چی بود؟ نمیخوای یک بار دیگه سرچ کنی ببینی در اون زمان چه بلایی سر ایران اومد؟ غرب دست عثمانی و شمال روسها و اکثر ایران به تصرف انگلیس دراومده بود.. نکنه اون هم زمان پهلوی بود .. دوست عزیز من اصلا جلو شما بی اطلاع .. ولی قول بده از این به بعد اگه برای کسی خواستی تاریخ بگی انصاف یادت نره و دروغ هم نگی .. البته قصد جسارت ندارم شما هم هموطن من و اصلا برادر من هستید شاید هم خودتون نمیدونستید پس جای دروغ بهتره بگم تاریخ رو تحریف نکنید .. یا علی
کامران
|
United States of America
|
۰۲:۲۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱
۲
۲
از دوستان عزیز سئوالی دارم لطفاً بدون تعصبات الکی و ... جواب بدید :
این 3 جزیره ای که الان دست ماست و خاک ایران محسوب مبشه اگر جزء خاک امارات محسوب میشد الان اوضاعش این بود ؟ کیفیت زندگی مردمش اینطوری بود ؟ عربها فارغ از مشکلات تاریخی که ما ایرانیها باهاشون داریم هوش و زکاوتشون از ما کمتر نیست که به نظر بیشتر هم میاد ... یه نگاهی به کیفیت زندگی اونها بندازیم ، عرب جماعت هر چی که هست قبول ، ولی انصافاً بهتر از ما داره زندگی میکنه ...
باران
|
United States of America
راس ميگه، نمونه‌اش همين بحرين!!!
كامران جان، فقط اوضاع اين سه تا جزيره خوب نيست؟! خب كل ايران رو بديم بهشون... اي وضعمون توپ ميشه!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱
۳
۰
یه چی تو مایه های مجلس هشتم بودناااا. حقوق مادام العمر،وقف دانشگاه آزاد،وام های بلاعوض،...
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
آفرين محمد، خوب اومدي!
سپهر سمیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۲
کامران خان، این رفاهی که شما مدعی هستی کشورهای عربی در سایه وابستگی به آمریکا پیدا کردن چیزی نیست جز یک گوساله سامری مدرن که برای منحرف کردن افکار توده های تحت سلطه ایجاد شده. اگر مراد شما از پیشرفت و ترقی این هست که نفت بدیم بقیه کالاهای تولید شده را وارد کنیم، البته عربستان سعودی پیشرفته ترین کشور جهان است! چه گوارا، انقلابی آمریکای لاتین، بسیار زیبا این مدل رو تشریح کرده بود، کشورهای تک محصول، آن هم از نوع مواد خام، و تک بازار. بطوری که شرایط خرید و فروش همان تک محصول را هم کشور وارد کننده تحمیل خواهد کرد. استقلال، آزادی، پیشرفت علمی، پیشرفت تکنولوژیکی، عدالت و خیلی چیزهای دیگر باید از دست بروند تا چند شاهزاده یا دور و بریهای هیئت حاکمه در کاخهای پر زرق و برق زندگی کنند و به مردم خودشون پز بدهند! با این اوصاف شما اساس استعمار را هم بری از هر مشکلی میدونید. خیلی از ملتها که روزی تحت سلطه بودند مدتها است که بیدار شده اند ولی عربها تازه دارند چشمهایشان را می مالند و هنوز مخمور و گیج از افیونی هستند که کالاهای مصرفی وارداتی در رگ آنها تزریق کرده. فراموش نباید کرد که امروز ملتها هرگز ذاتا عقب افتاده نیستند بلکه عقب نگه داشته می شوند. عربها هم بدون تردید بیدار خواهند شد و حکومتهای ماقبل تاریخی و شیخ نشینی عربی سقوط خواهند کرد. ما با مردم عرب صرفا به دلیل اینکه عرب هستند هرگز مشکلی نداشته و نخواهیم داشت. دشمن اصلی حکومتهای عقب مانده و وابسته عربی هستند که با براه انداختن دعوای ایرانی و عرب سعی دارند برای حکومت رسوا شده خود پرستیژی کسب کنند و افکار مردم خود را از عمق عقب ماندگی که بر آنها تحمیل شده منحرف کنند تا به این ترتیب از تاثیر پذیری جوامع خود از انقلاب ایران و نظام حکومتی مستقر شده در ایران جلوگیری کنند. هم صدا شدن با دسیسه های شیوخ عرب بزرگترین کمکی هست که ما می توانیم به این حکومتها بکنیم و دقیقا در خلاف جهت منافع ملی خودمان. وطن دوستی با ملی گرایی و قبیله گرایی و انواع پان ایرانیسم و پان عربیسم و پان ترکیسم و غیره یا به تعبیری همان شوونیزم، زمین تا آسمان فاصله دارد. اولی در جهت افزایش اقتدار و دومی در جهت محدود کردن و تضعیف خودمان است. مخاطب اصلی ما ملتهای همسایه هستند. دولتهای عربی ضعیف و وابسته هستند و در حد و اندازه ای نیستند که ما بخواهیم به آنها باج بدهیم. بجای اینکه ذهنمان درگیر مسایلی بشود که برای گمراه کردن ما طراحی شده باید تصویر بزرگتر را ببینیم. دوباره تاکید میکنم روزی که ملتهای عربی با ملت ما همصدا شوند، دولتهای ضعیف و پوشالی عرب که عددی نیستند، آمریکا و کل نظام سلطه هم در مقابل ما سر فرود خواهد آورد.
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۱
من لیست کارهایی رو که رضا شاه و محمد رضا شاه برای مملکت کرده رو به صورت کامل با جزییات دارم
بذارم؟ بذارم؟ بگم؟!
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۱
من لیست کارهایی رو که رضا شاه و محمد رضا شاه برای مملکت کرده رو به صورت کامل با جزییات دارم
بذارم؟ بذارم؟ بگم؟!
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
فعلاً بهتره لیست کارهای نظام اسلامی رو بذاره. احتمالاً بخاطر اینکه بعدها راه آهن مورد استفاده قوای آمریکا و انگلیس نشه است که نظام تمایل چندانی به توسعه راه آهن نداره و ترجیع میده موشک و انرژی صلح آمیز!! هسته ای بسازه
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
سعيد، از نيروگاه‌ها بازديد كردي كه واژه صلح‌آميزو مسخره ميكني؟! خب نتايج بازديدتو به آژانس و آمريكا هم بده كه از ناكامي دربيان.
سپهر سمیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۲
آقا مجتبی، بایندر و کسانی که شما نام بردی همه در جنوب و با نیروهای آمریکایی درگیر شدند، آمریکاییها از جنوب و در یک ستون به ایران وارد شدند ولی نیروهای ارتش سرخ شوروی از شمال و در چهار ستون وارد شدند. میتونی به خاطرات ارتشبد فردوست در این زمینه مراجعه کنی. همین ارتشبد فردوست میگه که در مقابل نیروهای شوروی هیچ مقاومتی نشد بجز همون یک گلوله توپ که عرض کردم. حالا این یک گلوله توپ ارتش رضاخان رو با جنگهای ایران و روس در زمان فتحعلیشاه مقایسه کن، چه نتیجه ای میگیری؟ در زمان جنگ جهانی اول نیروهای متفقین وارد ایران شدند ولی این رو خیلی نمیشه به حساب قاجار گذاشت، چون این مساله مربوط به بعد از انقلاب مشروطه و حتی بعد از دوران استبداد صغیر هست، یعنی زمانی که شاه قاجار واقعا فقط سلطنت میکرد نه حکومت. ضعف و شکست ایران در جنگ بین الملل اول را باید در مدل و ساختار حکومت مشروطه جستجو کنیم. گذشته از این مجاهدتهای تنگستان و دشتستان و دشتی و دیگر نواحی جنوب هم مربوط به همین دوران هست که به مراتب چشمگیرتر از درگیریهای ارتش رضاخان با نیروهای آمریکایی بودند. ضمنا شما گفتی میرزا کوچک خان میخواست ایران رو تجزیه کنه، خب این یعنی یاغی دیگه مگه نه؟ الان هم که میگی میرزا کوچک خان گرایشات چپی داشته! در صورتی که اگه در حد نیم صفحه درباره تاریخ نهضت جنگل خونده باشی باید بدونی میرزا با بلشویکها و کمونیستها به شدت مشکل داشت، حتی به لنین نامه ای نوشت و این مطلب رو به شخص رهبر انقلاب شوروی بیان کرد. حتی بلشویکها در رشت علیه میرزا کودتا کردند. حالا چطوری شما این طلبه انقلابی رو به افکار چپی چسبوندی مشخص نیست... شاید لازم باشه شما از شهدای نهضت جنگل طلب بخشش کنی. ضمنا تو همون کامنت قبلی هم گفتم از قاجار طرفداری نمیکنم که یکی از فاجعه بارترین دوران تاریخ ایران بود، مطالبی که راجع به امتیازات قاجاریها به اجنبی گفتی من رد نکردم و نمیکنم. ولی پهلوی دورانی بود که به اسم تجدد ریشه های ملت ما هدف قرار گرفت و هیچ کس نمیتونه منکر این واقعیت بشه که دوران پهلوی ذره ای استقلال برای ملت ایران باقی نماند و حاکم مطلق خارجی ها بودند.
اصغر از تاكستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
به نظرم اقا سپهر سمیعی بايد نويسنده تاريخ بشه
علی بن مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۰۹ تير ۱۳۹۱
۰
۰
گیرم تمام افدامات محمد رضاشاه پهلوی برای مملکت ایران را کاردکرد مثبت سیاست اوقلمداد کنیم ولی باجدایی بحرین ازمام وطن و دودستی تقدیم کردن بحرین به آل خلیفه را کارکرد منفی او به حساب می آید.