به گزارش صراط به نقل ازهمشهری آنلاین، عبدالناصر همتی در پاسخ به این سئوال که «مذاکرات سوئیس چطور پیش رفت؟»، اظهار کرد: کلاً مباحث در چارچوب تفاهم ۱۴ بندی پیچیدگیهای زیادی دارد و این بارهم گفتگوها فشرده و سخت بود ولی نتیجه براساس اهداف تعیینشده هیئت ایرانی پیش رفت.
وی در پاسخ به این سئوال که در مورد منابع مسدودی بانک مرکزی چه تصمیمی اتخاذ شد؟گفت: یکی از موارد پیچیده همین موضوع است. خوشبختانه پیشرفت قابل توجهی حاصل و براساس تفاهم دوحه یادداشت های لازم در این دور مذاکرات امضا شد. انشاءالله طی روزهای آینده به تدریج استفاده از منابع براساس شرایطی و نیز با تصمیم و دستور العمل بانک مرکزی عملیاتی خواهد شد.
وی درمورد صادرات نفت و پتروشیمی و نتیجهای که در مذاکرات گرفته شد، به تسنیم پاسخ داد: بر اساس بند ۱۱ تفاهمنامه ایران و آمریکا معافیت (Waiver) باید صادر میشد که مقرر شد توسط اوپک عملیاتی شود. البته صادرات نفت ما هم اکنون درجریان است ولی از این پس بدون هزینه های جانبی تحریم خواهد بود.
وی ادامه داد: با پیشرفت مذاکرات، انتظار داریم درآمدهای ارزی دولت افزایش یابد و قدرت تأمین ارز بانک مرکزی از محل منابع مسدودی بانک، بیشتر شود.
همتی اضافه کرد: با برقراری آرامش در منطقه و پیش بینیای که از درآمدهای دولت و منابع بانک مرکزی وجود دارد، انتظارات تورمی کاهش پیدا خواهد کرد.
رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: برنامههای جدی برای کنترل نقدینگی و مهار تورم و نیز تأمین ارز مواد اولیه و واسطهای واحدهای تولیدی داریم. بخشی از افزایش تورم کالایی به محدودیتهای وارداتی ناشی از جنگ باز میگردد که در روزهای آتی از این فشار تورمی کاسته خواهد شد.