سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۱
علی مطهری:

احمدي‌نژاد افكارش‌ رامیگفت‌راي‌ نمياورد

اگر آقای احمدی‌نژاد افکارش را آن طور که امروز برای ما روشن است در انتخابات ۸۴ و ۸۸ اعلام می‌کرد که مثلا چنین نگاهی به امور فرهنگی و امر به معروف و نهی از منکر دارد و معتقد به مکتب ایران است؛ قطعا چنین رأیی نمی‌آورد.
کد خبر : ۸۱۹۸۵
به گزارش صراط،  علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با روزنامه نسل فردا از نشريات محلي استان اصفهان به بيان ديدگاه ها و نظرات خود پرداخت كه در ادامه متن اين گفت و گو آمده است: 

مهمترین نقاط ضعف و قوت دولت‌های ایشان را چه می‌دانید؟

بهتر است از محسنات شروع کنیم. نوع ایستادگی این دولت در مقابل غرب قابل تحسین است و اعتماد به نفس او در مسئله انرژی هسته‌ای و همین طور پیشرفت علمی که در این دوره اتفاق افتاد. البته همه اینها با تشویق و ترغیب و حمایت‌های رهبری بوده. رسیدگی به نقاط دور افتاده و ارتباط نزدیک بین مقامات دولتی و توده‌ مردم که در دولت‌های قبل به این شدت نبود نیز قابل تحسین است. به نظرم صلابت انقلاب که در دوره اصلاحات تا حدودی آسیب دیده بود و گاهی کرنش در مقابل قدرت‌های بزرگ صورت می‌گرفت و از دموکراسی غربی تمجید می‌شد، ترمیم شد.

اما نقاط ضعفی هم در این دولت بوده است. یکی اینکه این دولت نتوانسته ارتباط خوبی با نخبگان جامعه برقرار کند. واقعا شایسته‌سالاری بر این دولت حاکم نبود و انضباط مالی در این دولت کمتر بود. بحث مکتب ایران در این دولت مطرح شد که فکر خطرناکی است و به طور کلی نوع نگاه به امور فرهنگی از جمله مسئله امر به معروف و نهی از منکر از نقاط ضعف این دولت است. 

اینکه رئیس جمهور گفتند «امسال سال پایان دولت نیست» از نظر شما چه مفهومی داشت؟

به طور طبیعی هر دولتی دوست دارد که مسیر خودش ادامه یابد، طرح‌هایی که داشته به اتمام برسد و کسی روی کار بیاید که هم‌جهت با خودش باشد و اختیار دولت از دستش خارج نشود. شاید شیرینی حکمرانی هم عامل دوم است و دل‌کندن از این منصب‌ها کار آسانی نیست. عامل سوم هم می‌تواند این باشد که معمولا دولت جدید خرابکاریها و تخلفات دولت قبلی را برملا می‌کند و اینها نمی‌خواهند چنین اتفاقی بیفتد. به هرحال از این جمله ایشان این‌گونه فهمیده می‌شد که دولت برای ادامه یافتن مسیر خودش و تصاحب کرسی ریاست جمهوری برنامه دارد. 

خبرها مبنی بر این است که حامیان آقای احمدی نژاد قصد دارند از تاکتیکی که در سال ۸۴ استفاده کردند در انتخابات آتی ریاست جمهوری هم استفاده کنند. یعنی با سه یا ۵ نامزد در انتخابات شرکت کنند تا با شکستن آراء در مرحله اول، در مرحله دوم ائتلاف کرده و به پیروزی برسند. از سوی دیگر ما شاهد هستیم دیگر اصولگرایان همچون موتلفه، جبهه پایداری هم قصد ورود مستقل به انتخابات را دارند. به نظر شما آیا این تعدد نامزدها می تواند همچون سال ۸۴ موجب پیروزی حامیان آقای احمدی نژاد شود؟

من کاری به برنامه ریزی گروههای مختلف ندارم. نظر كلي من این است که در انتخابات ریاست جمهوری آینده باید یک فرد فراجناحی منصب ریاست جمهوری را در اختيار گیرد. یعنی اگر می خواهیم کشور از این وضعیت رها شود باید یک فرد فراجناحی که نه تعصب اصولگرایی و نه تعصب اصلاح طلبی دارد کاندیدا شود و احزاب، نخبگان و توده مردم از او حمایت کنند تا پیروز رقابت شود و به این بازی اصولگرا – اصلاح طلب پایان داده شود.
وگرنه اگر بخواهیم همین راه را ادامه دهیم من فکر می کنم کشور دچار نقصان خواهد شد.من نمی خواهم اسم بیاورم چون مشکل ایجاد می شود؛ ولی بالاخره ما دو، سه نفر داریم که فراجناحی و افراد مستقلی هستند که می توانند بین گروههای سیاسی توازن ایجاد کنند. ما باید به دنبال یک فرد فراجناحی باشیم وگرنه اینکه بگوییم حتما اصولگرا یا اصلاح طلب باشد و اگر اصولگرا است به دنبال حذف اصلاح طلبان باشیم؛ این روش ها غلط است و در واقع ادامه راه غلط گذشته است. 

تعدد نامزدها در جریان اصولگرا می‌تواند به نفع کدام گروه تمام شود؟

همیشه در تعدد نامزدها این خطر وجود دارد که در نهايت یک فرد ناشناخته مديريت صحنه را به دست بگیرد و آرا را به نفع خود تغییر دهد و این درست نیست. یعنی ما نباید پا در صحنه‌اي تاریک و مبهم بگذاریم. به نظر من نخبگان قوم باید بنشینند و از میان کاندیداها یکی، دو نفر را به عنوان کاندیداهای اصلح معرفی کنند و آنها هم متعهد شوند که اگر پیروز شدند از همه نیروهای کارآمد و سایر کاندیداها بدون تعصب گروهی و جناحی استفاده کنند.لذا به اعتقاد من ساز و کار مطرح چه در میان اصولگرایان و چه در میان اصلاح طلبان باید به این سمت و سو باشد که یک شورای حل و عقدی ایجاد شود که در آن تصمیم گیری شود و بقيه نيز تابع باشند.

به نظر شما تأیید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب به چه صورت خواهد بود؟

این بستگی به عملکرد شورای نگهبان دارد. اما دلیلی وجود ندارد که نامزدهایی از اصلاح‌طلبان که جرمی مرتکب نشده‌اند، صرفاً به خاطر عقیده، از شرکت در انتخابات محروم شوند. البته شورای نگهبان اصلاح‌طلبانی را که بخواهند تغییری در ساختار نظام بدهند تأیید صلاحیت نمی‌کند.

اگر بخواهید انتخابات ریاست جمهوری ۹۱ را آسیب شناسی کنید،به چه نکاتی اشاره می کنید ؟

یکی از آسیب‌های انتخابات‌های گذشته ریاست جمهوری که ممکن است در انتخابات آینده هم بروز کند این بوده که معمولا جنبه سلبی داشته‌اند یعنی هدف این بوده که مانع از رأی آوردن فرد خاصی بشوند و به این مطلب که کسی که رأی می‌آورد معیارهای لازم را دارد یا نه، توجه لازم نشده است.
آسیب بعدی، معرفی ناقص کاندیداهاست. مثلا اگر آقای احمدی‌نژاد افکارش را آن طور که امروز برای ما روشن است در انتخابات ۸۴ و ۸۸ اعلام می‌کرد که مثلا چنین نگاهی به امور فرهنگی و امر به معروف و نهی از منکر دارد و معتقد به مکتب ایران است؛ قطعا چنین رأیی نمی‌آورد. آسیب مهم تر این است که یک کاندیدای ریاست جمهوری وابستگی فکری و قلبی به یک فرد داشته باشد و مرشدی در پس پرده باشد، نمی‌تواند از فرامین او تمرد کند و رابطه مرید و مرادی بین آنهاست.

از این رو لازم است از یک طرف افکار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نامزدها کاملا آشکار باشد .آخرین نکته درباره آسیبهای انتخابات ریاست جمهوری این است که به جای اینکه دائم بگوییم چه کسانی می‌آیند، بگوییم که مردم مایلند چه کسانی بیایند و بیشتر به نقش مردم اهمیت دهیم. کاندیداتوری ریاست جمهوری دو شرط دارد، یکی این که شخص واقعا خودش را اصلح بداند و معتقد باشد که بهتر از خودش سراغ ندارد و دوم این که احساس کند که اکثر مردم مایلند که او بیاید، نه اینکه هرکسی بگوید من احساس تکلیف کردم و آمدم.
نظرات بینندگان
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۸۲
۳۲
هر چی باشه احمدی نژاد پشت تریبون عمومی به کسی فحاشی نکرد.

ببین کی داره انتقاد میکنه.

آقای نورافکن فکر.
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
کاملا با گفته های آقای مطهری موافقم اگه اعتقادات واقعی اح ....... نه اونی که روی زبون آورد رو میدونستم صد سال سیاه دیگه ........................!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
میثم جان شما یادت نیست در زمان انتخابات ریاست جمهوری 88 در یک مناظره آقای احمدی نژاد به صراحت نام آقای هاشمی رفسنجانی و آقای ناطق نوری را آورد و تهمت دزدی و اختلاس به آنها زد دیگه از این بدتر و غیر اخلاقی تر کاری میشه انجام داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۴۱
۸۵
اقای احمدی نژاد بر سر همه کلاه گذاشت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
واقعا کلاه گذاشت.پدرمون رو در اورده
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
صد در صد
ناشناس
|
Australia
|
۱۱:۲۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۲۱
۱۰
هرچیزی بصیرت می خواهد..ای کاش ملت داشتن
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Australia
.
خوشم میاد از این پررویی و وقاحت شما"

خودتون رو منبع توزیع بصیرت میدونید و میلیونها مردم رو عوام بدبخت!!!!
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۱۷
۶۷
سلام بر علی جان مطهری!
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Iran (Islamic Republic of)
.
میدونی طرف موافق سفت وسخت، ازدواج موقته؟؟؟؟؟؟
نکنه سرو سری هست؟؟؟؟؟!!!!!!!
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
نورا خانم محترمه:
یه کوچلو یه کوچلو یه کوچلو از دستت ناراحتم چون در مورد علی مطهری زود قضاوت کردی و اگه نگاهی به پرونده و عملکرد کرده باشی ایشون فقط به فکر .......های خودشه لذا بعضی اوقات شدیدا مخالف برنامه های اصلاح طلبان میشه و بعضی وقتها هم مخالف اصولگرایان در حالیکه منفعت مردم باید براش مهم باشه نه این که با عقده های خودش جولان بده و آخرش هم دستش تو حنا.
(صمد اقا چاکر شماتست نورا خانم محترم)
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
جناب امین عزیز:
چرا راحت توهین میکنی داش من ، زشته.
ما باید مخالف فحشای اسلامی باشیم ، ضمنا شما چشم پاک و باوفا باش علی مطهری ها هم کاری نمیکنه.
(صمد آقا باوفا و چشم پاکه)
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
امین دلاور شعور داشته باش خجالت بکش معنی و مفهوم ناموس رو نکنه نمیدونی ! خوشت میاد یکی با .............. تو اینجوری حرف بزنه نامرد ؟
علی مطهری حرفای واقعیت رو زده تو چرا میسوزی جز میزنی پشمک
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
ممل جان امین و هم فکرهاش میسوزن چون تشت رسواییشون از بام افتاده و ناکارآمدیشون عیان شده ومیخوان با این انگ ها و سفسطه ها مسیر اصلی رو منحرف کنن اما کورخوندن و دستشون رو شده و البته هم به تبع گرون شدن دلار "کالاندولا" هم گرون شده!!!
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
صمد آقا مطهری رو دقیقا دوسش ذلرم چون نه چ
میزنه نه راست!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۷
۱۴
آدم عاقل از يه سوراخ دو بار گزيده نميشه
با اين همه اختلاس و دزدي و كلاهبرداري دولت باز هم اگر مردم فريب بخورند جاي تعجب داره....
صد رحمت به صهيونيست...
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Iran (Islamic Republic of)
.
مثل قضیه 1 میلیارده که تهمت زدید؟؟؟؟؟

ربط اختلاس به رییس دولت چیه؟؟؟؟؟
___________________________
باید هم بگی صدرحمت به صهیونیست ،چون از اونجا، تغذیه میکنی"
خويي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۷
۸
اتفاقا ملت چون ميدونست احمدي نژاد با اين افكار ميتونه جلوي نابخرداني چون مطهري و دار و دسته و باندش و جريان هاشمي بايسته بهش راي دادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دقیقا باهات موافقم خوبی !
منظور این اقا ازاینکه احمدی نژاد با"نخبگان" رابطه خوبی برقرارنکرده خودش وهمفکرانش هستند! حتما .... انتظار داشتند که احمدی نژاد ایشان رابکنه یکی از وزرای کابینه اش که نکرده!!!!
وگرنه هر بیسوادی هم به راحتی میفهمه که دولت احمدی نژاد چقدر به نخبگان علمی وفرهنگی کشور بها داده ومیده ودراثر حمایتهای اوست که خیلی از پیشرفتهای علمی بوجود امده.از همه مهمتر" وام 70 میلیون تومانی" برای نخبگان به تصویب رسونده.

( بانخبگان ارتباط برقرارنکرده)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
.........

این هم که میگه اگر "افکار" احمدی نژاد رامیدانستیم! رای نمیاورد منظورش خودش ورفقاش هستند ولی طبق معمول دارن از جیب من وشما که"مردم"هستیم هزینه میکنن!!
ته دل این اقا را بخوای میخواسته بگه: اگه مامیدونستیم زبان احمدی نژاد اینقدر "رک" وبدون ترس وواهمه است که خیلی راحت میاد و"پته".... روی اب میریزه بهش رای نمیدادیم.!!
جانم فدای رهبر که هر ازچندگاهی وقتی خیلی به رئیس جمهور حمله میشه میان وبه یک مناسبتی سخنرانی میکنن وضمن گفتن اشکالات دولت احمدی نژاد درنهایت براین امر هم صحه میگذارن که اقای احمدی نژاد انسانی درستکار ودرخط امام وولایت مدار است.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
بصیرت فقط باید از ملت یاد بگیرند این مدعیان نخبگی. البته یه جاهایی یه کسایی بی بصیرتی می کنند که ..........
ناشناس
|
Singapore
|
۱۳:۰۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۱
۱
عذر میخوام اقا مطهری .............. ولی از همتون ............مشکلات کشور همش تقصیر احمد نژاد نیست همتون .......... نماینگان واقعی مردم
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۰
۸
درود بر احمدی نژاد و محسن رضایی
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Iran (Islamic Republic of)
.
آخه این دومی چیه که گفتی عزیزم؟؟؟؟؟

اون که پای ثابت انتخاباته که هیچوقت هم اعتماد به نفسش رو از دست نمیده"
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
آخه این دوتا چه ربطی بهم دارین ای کیو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۱۱
۱
اینقدر وضعمون خرابه که نگو و نپرس..مثلا بنده که ماهی 500 هزار تومن ماهیانه میگیرم.30 سال بعد شاید بتونم خونه بخرم.این چه وضعشه؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
امكان نداره بتوني، اگه 30 سال هيچي نخوري و همين 500 رو پس انداز كني ميشه 180 ميليون الان با اين پول بهت خونه نميدن چه برسه به 30 سال ديگه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
وضعمون ازنظر اقتصادی نسبتا خرابه درست.
اما اینکه شما500 حقوق میگیری ونگران این هستی که چه وقت میتونی خونه بخری جای سوال داره
چندسالته؟مدرک تحصیلیت چیه؟ چندوقته که وارد بازارکارشدی؟
حالا.-- فعلا اصلا راجع به مسکن مهر وتوانائی ثبت نام در اون را پیش نمیکشیم وفرض میکنیم چنین چیزی اصلا وجود نداره.
بااین حساب:
اگر ادم درستکاری باشی وحلال وحروم سرت بشه و جوان باشی وتازه وارد بازارکارشده باشی و ارث یا ثروت قبلی هم نداشته باشی با درامدی که فعلا داری حداقل ده سالی طول میکشه تا بطور معمول مستعد خریدن خونه بشی.(این هم چیز جدیدی نیست ازقدیم همین بوده)) هیچکس درشرایطی که تعریف کردم قلنبه ویکجا نمیتونه پول خرید خونه رابپردازه.باید پس انداز کنی- بری بانک مسکن یک حساب برای خودت باز کنی وصبرکنی تا اندوخته ات به حدنصاب برسه بعد بطور اتوماتیک بانک بهت وام میده بری خونه بخری.البته !! باز هم تموم نیست حالا باید اقساط وامت راچندساله به بانک برگردونی..
عزیز برادر.
من (وخیلی های دیگه مثل من)بعد از بیست ودوسال کار تونستم به همین روش صاحب خونه بشم.ناراحت هم نیستم ازقسط دادن چون وجدانم راحت وخیالم اسوده است که این خونه نقلی ازشیر مادرم هم حلال تره چراکه از دسترنج خودم طیب وطاهر تهیه کردم.
اما.
اگه از اونائی هستی که میخوان راه صدساله را یکشبه برن وباهر زد وبندی هست پولدار بشن وبه همه چیز برسن خب حق با شماست! من هم همصدا با شما میگم: این چه وضعیه..این چه مملکتی یه؟ گندش بزنن!!! بیچاره شدیم.بدبخت شدیم.نمیتونیم خونه بخریم.گل بگیرید درش را !! و..از این حرفها
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
مهدی من کسایی رو میشناسم که مهاجرت کردن و با یک سال تلاش و کار در غرب صاحب خانه شدند.جوانهای انجا بهیچ وجه دغدقه مسکن و این حرفارو ندارن و از 18 سالگی مستقل میشن.آره داداش اینکه تو بعد از 22 سال تلاش خونه حریدی مشکل جای دیگس که نگه بهتره.
بی خط
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
اقای مطهری عزیز :
لطفا کمی خونسردی خود را حفظ کنید!
برای قلبتان خوب نیست!
شما خیلی مهمترید !
خواهشا وقتتنو برای کارهای دیگر صرف کنید با این اظهارات راه به هیچ کجا نخواهید برد مطمئن باشید!
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
چیکار به قلبش داری حالا ما یه امیدی داریم شاید اینطوری وایسه تو چرا...
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۱
۱
.
این آقا هم که تکلیفش با خودش اصلا مشخص نیست!!!!

میگه اگر مردم از تفکر فرهنگی رییس جمهور آگاه داشتند به ایشلان رأی نمیدادن!!!!!!

اولا آقای مطهری، سال 84، احمدی دلاور به صراحت گفت مشکل جامعه ما،دوتا تارمو نیس"
شما هم جوگیر شدی ، همون موقع احمدی دلاور، را الطاف خفیه الهی خواندی"

جوگیری بَده، نه ؟؟؟؟
___________________________
از طرفی، تا سال 88، که تفکر احمدی دلاور، و مخالفت کامل و مصاحبه های چندباره هم که وجود داشت"
پس چرا مردم دوباره بهش رأی دادند؟؟؟؟؟؟

من در یه چیز شک دارم"
بد نیس این آقا،یه تست سلامت روانی بدهد،تا حداقل ما، تکلیفمون با خودمون روشن باشه"وقتی حرفاشو میخونیم!!!!!
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
حالم بهم خورد از نظریه پشمکی ت
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
علی مطهری چون متظاهر و ...... هستی ازت بدم میاد چون اگه مرد بودی و پای اصلاح طلبان هم میایستادی باز هم نشان از مرام داشتی ، حتی اگه هم پای اصولگرایان میایستادی باز هم نشان از مرام داشتی.
اما ...................................
و کی میخوای به فکر مردم باشی خدا میدونه و بس.
(صمد آقا بدش میاد از افراد منافق مصلک)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
خوب به این نتیجه رسیدیم که دولت خوب کار نکرده شما چی تو مجلس چکار میکنید؟اون قسمت هایی که به شما مربوطه الان تو جامعه خوبه خوبه دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
واقعا كه افكار پوسيده اي داريد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
مگه قرار هر کی میاد افکارشو بگه پس اون بصیرتتتتتتتون چی شد.
نوکر مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
خلاصه حرف های مطهری:

*عقلای قوم بشینن یکی دو نفر رو برای مردم تعیین کنن (تفاوت حرف ایشون با میریزید در سال 88 برام هنوز روشن نشده)

*یه آدم گمنام و ناشناخته مدیریت کشور را به دست گرفته

*بدون توجه به نخبگان پیشرفتهای علمی کسب کردیم!!

*باید توازن برقرار بشه بین جناحها یا همون به عبارت دیگه سهم ها فراموش نشن. چون اصل بر سهم خواهی است نه خدمتگذاری

*مردم سال 88 هم که بیشترین میزان رای در تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به احمدی نژاد دادند او را نمیشناختند

ولی نکته ای که کاملا مشهوده اینه که این آقا و همفکراش هنوزم از سال 84 دارن میسوزن و آب رو نریختن اونجایی که میسوزه
نیهال
|
Germany
|
۱۹:۵۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
اصلا کسی رای هم داده بهشون؟؟؟؟
روحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
ببینید کار صراط به کجا رسیده که برای تخریب دکتر احمدی نژاد به علی مطهری استناد می کنه....!!!