سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸
بدعتی که فراگیر شد

معضلی به نام "عشق سگ" + تصاویر

امروزه دختران و پسرانی را می بینیم که بدون هیچ واهمه و عذاب وجدانی، قلاده بدست در سطح شهر جولان می دهند و به این عمل خود نیز افتخار می کنند.
کد خبر : ۸۲۵۲۳

"صراط" - «پیرزن وارد آسانسور شد و دکمه همکف را فشرد. طبقه دوم آسانسور ایستاد و یک زن جوان بهمراه سگش وارد شد. سگ به محض وارد شدن خود را به پیرزن نزدیک کرد و بدنش را به چادر پیرزن مالید. پیرزن با ترس و لرز گفت: "بگیرش خانم! تمام لباسم نجس شد." دختر جوان با آرامش پاسخ داد: "نترس حاج خانم! «برفی» خیلی مهربونه؛ همین الان حموم بوده، نجس نیست!" آسانسور که به طبقه همکف رسید طبقه پیرزن با اکراه و عجله از آسانسور خارج شد و ...»

این تنها گوشه ای از واقعیت های کنونی جامعه ماست؛ جامعه ای که در یک خلا نهیلیستی دچار شده است و گمشده خود را در فرهنگ منحط غرب جستجو می کند.

به گزارش سرویس اجتماعی صراط ؛ امروزه از کوچه و خیابان و پارکها گرفته تا آپارتمانها و منازل شخصی، دختران و پسرانی را می بینیم که بدون هیچ واهمه و عذاب وجدانی، قلاده بدست جولان می دهند و به این عمل خود نیز با دیده ی افتخار می نگرند.

کلان شهرها از جمله تهران، شیراز، اصفهان، اهواز، آبادان و سواحل شمالی ایران؛ یکی پس از دیگری بدست این موجودات فتح شده و فضای شهرهای بزرگ کشور را در تسخیر خود گرفته اند. سگـانی که انتخاب نام و هزینه های گزاف دامپزشکی و تهیه خوراک و پوشاک آنها به دغدغه اصلی صاحبانشان تبدیل شده است.

فارغ از بحث های نظری و جامعه شناختی، براستی ظهور و بروز اینگونه هنجارشکنی ها، از کدام سمت و سو نشأت می گیرد و چگونه در کشوری که مزین و منقش به نام مبارک اسلامی است، چنین رخدادهایی خودنمایی می کنند؟

پدیده سگ گردانی، مفهومی غربی و وارداتی است. البته تا پیش از این، استفاده از سگ بعنوان نگهبان خانه ها و گله ها و نیز سگ های شکاری رواج داشته است اما محل زندگی و معاشرت انسان ها از سگ ها جدا بوده و هیچگونه مراوده ای بین این دو وجود نداشته است.

در شرع مقدس اسلام، از سگ بعنوان نجس العین یاد می شود و خرید و فروش آن حرام است. این نجاست تا بدان حد پیش می رود که طهارت ظرفی که سگی از آن آب خورده، پس از خاک مالی و سه بار شستشو اثبات خواهد شد؛ و یا اینکه نماز نمازگزاری که بر روی لباسش تار موی سگی افتاده باشد، صحیح نبوده و می بایست پس از برطرف کردن آن نماز را مجدداً بجای آورد.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این باره و در پاسخ به سوالی پیرامون نجس العین بودن سگ می فرمایند: «متاسفانه تقلید کورکورانه از غرب آثار زیان باری دارد که از جمله همین مساله سگ دوستی است و بسیارند کسانی که در غرب سگشان را از زن و فرزندشان بیشتر دوست می‌دارند و در مورد نجاست سگ روایات بسیار زیادی داریم که حتی ظرف نیم خورده آن به روش خاصی تطهیر می‌شود و اینکه در قرآن نجاست سگ نیامده دلیل بر چیزی نمی‌شود، بسیاری از واجبات و محرمات به طور صریح در قرآن نیامده حتی عدد رکعات نماز در قرآن نیست بلکه ارجاع به سنت پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) شده است.»

اثرات سوء پدیده همزیستی با سگ، به موارد فوق محدود نمی شود چراکه سگ بعنوان مولد بسیاری از بیماری ها مشترک بین انسان و حیوان بشمار می رود. از جمله این بیماری ها می توان به بیماری های انگلی سگ، کیست هیداتیک، لیشمانیوز جلدی، هاری و بسیاری نمونه دیگر اشاره کرد.

علاوه بر بحث شرعی، خوشبختانه بحث حقوقی و قضایی نیز در این مورد وجود دارد. مجلس شورای اسلامی در سال 1390 با تصویب قانونی شامل یک ماده واحده و یک تبصره، درباره نگهداری حیوانات خانگی که در آن بطور مشخص به حیواناتی مثل سگ نیز اشاره شده است؛ صراحتاً عنوان می کند: «گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده یا نجس العین می‌باشند، از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب شونده علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود. همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود ممنوع است به طوری که نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف 10 روز رفع مزاحمت کند؛ در مرتبه دوم و یا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم و در هر صورت حیوانات مذکور ضبط خواهد شد.»

بنا بر آنچه که گذشت، ضرر نگهداری سگ چه به لحاظ شرعی و چه از نظر عقلی، از منفعتش بیشتر است. فلذا شایسته است که این بدعت غربی و این پدیده غلط را از جامعه اسلامی - ایرانی خویش ریشه کن کنیم.

نظرات بینندگان
م ا ح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۱۸۱۴
۱۰۱۴
-
الان یه نادونی پیدا میشه میگه از دلار و اختلاس چه خبر؟

================================
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
شما نادوني كه اولا به نظرات بقيه احترام نميزاري ثانيا معني اون كامنت ها رو نميدوني
منظور اون دوستان اينه كه ما اينقدر مشكلات بزرگ حل نشده داريم كه اين جور چيزا نبايد در اولويت مجلس و دولت باشه
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
از 3000 میلیارد چه خبر!؟
از دلار 4000 تمنی چه خبر!!!؟؟؟
0020
|
Iran (Islamic Republic of)
آره من یکی پیدا کردم
اسمش : م ا ح
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
تومنی!
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
نورا جان ! شما دیگه چرا نگران 3000 میلیارد و قیمت ارزی ؟ برای شما که فرقی نمیکنه دستمزدتو اربابات خیلی ساله با دلار چرداخت میکنند .حتما میخوای بگی اینم دروغه آره ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
البته نادونی درجات مختلفی داره قبول هست که تشخیص اولویت علامت دانایی وعدم توجه به اون میتونه علامت نادانی حد اقل در زمینه ای خاص باشه اما ضمن احترام به هم دیگه فراموش نکنیم که هرچیز در جای خودش مهم وقابل اهمیت هست . پزشکان به عفونت کوچک شصت پای یک نفر که به علت ضربه مغزی در کما هستش اهمیت میدن ونمیگن این موضوع مهم نیست . مسائل شرعی حلال وحرام خدا ومباحث فرهنگی موضوعات بی اهمیتی نیستندو هیچ ملت با فرهنگی در جهان نیست که ثروت از آداب وعقائدش اهمیت بیشتری داشته باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
در اصل سگ حیوانی نگهبان است و این سگها هستند که از آدمها نگهداری و نگهبانی میکنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
م ا ح خیلی شکسته نفسی می کنی!!! با بودن امثال شما فکر نکنم کسی پیش قدم بشه!
م ا ح
|
Iran (Islamic Republic of)
-
منو باش که فک میکردم فقط ممکنه یه نادون وجود داشته باشه
حال آنکه.........................

======================================
ملت ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
از دلار و اختلاس چه خبر؟
اقای م ا ح خودتو با سگ و گربه سرگرم کن شاید که دانائیت افزایش پیدا کنه . شما که سگ و گربه نشان از علمتان هست وای به روز این ملت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ايول م اح
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
م ا ح دانا نکنه دانایی دونت ترکیده
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
الان مشکلات اقتصادی (ریشه اصلی فساد و فحشا ) کامل حل شده و فقط مشکل سگ باقی مونده که اونم میگم سگها رو اوباش خطاب کرده بفرستید کهریزک حالشون جا بیاد.
شما رو به زندگی مردم چه آخه .
اصلا شاید اینها مسلمان نباشند ، در این صورت چرا باید به قواعد شما تن دهند .برای ایین مردم چه کرده اید تا به دستورات دین علاقمند شوند.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
نادون تر از تو بازم خودتی که اینگونه برای دیگران تصمیم می گیری که چی بگن
به تو چه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
م ا ح حق داشتی به خدا چقدر نادون :D
محمد ممل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۸۳۶
۵۸۸
مخالفای جمهوری اسلامی عمدتا از همین قشرن ... بیگانه با مفهوم نجاست
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
به نظر من نجاست همون طور که گفتی هم در ظاهر وجود داره و هم در مفهوم ، جناب ممل ، نجاست ظاهری با آب کشیدن پاک میشه ولی وقتی درون انسان و مفاهیم عقلی و زبانی انسان آلوده به نجاست شد چکار باید کرد ؟؟ به این موضوع فکر کردی ؟؟ گیرم یک نفر مخالف جمهوری اسلامی بود ، خود رهبر در خطبه ی نماز جمعه شون گفته بودند که عده ای مخالف هستند و ما هم می شناسیم شون ... در قبل از انقلاب هم با آنها آشنا بودند علیه شاه مبارزه می کردند مثل ..... و خیلی های دیگه ، ولی رهبری مسلمان بودن اونها رو زیر سوال نبرد ، تو چطور به خودت اجازه می دهی اونها رو بیگانه با مفهوم .... بدونی ؟؟؟
آخه بدبخت !! همین جوون هایی که تو داری به مخالفت با جمهوری اسلامی متهم شون می کنی و می گی چون سگ دارند پس فلان هستند و بهمان، فردا اگر خدای نکرده جنگ بشه از تو غیرت شون توی جنگیدن با دشمن بیشتره ،
بدبخت !!! با تو هم هستم صراط !!! اون پیرزنی رو که نوشتی اگه واقعن نماز خون بود می دونست که محیط بیرون بدون اینکه سگی ببینه یا نه ممکنه نجس باشه !!! اگه نجسی سرش می شد می دونست نباید با چادری که روی زمین کشیده میشه نماز خوند !!! پس این چرت و پرت هات رو ببر یه جای دیگه !!! 1400 سال مردم بلد نبودند چطور مسلمون باشند ، اون موقع که تو هر باغ و خونه ای ده تا سگ بود ، حالا تو و اون ممل می خواهید به ما ها مسلمونی یاد بدهید ؟؟؟ جمع کنید این بساط جا نماز آب کشیدن تون رو !!!
می دونم که این کامنت رو چاپ نمی کنی وای حداقل بخونش و بهش فکر کن !!!

یا علی
سیدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا رضا سلام
امیدوارم عرایض بنده به درد شما بخورد
داشتن 4 نوع سگ مشکلی ندارد که به کِلاب أربعه (سگ های چهارگانه) معروفند مثل سگ گله، سگ باغ و ...
این موضوع تقریبا شامل هیچ کدوم از این سگ ها نمیشه!
کسی هم نباید مسلمون بودن و عِرق ملی دیگران رو بی جهت زیر سوال ببره ولی حتما توجه کنیم که اگه ما هم از یه چیزی خوشمون نیومد سریع طرف مقابل برو با عباراتی مثل جانماز آب کش زیر سوال نبریم.
در پناه حق دینتون سالم، دلتون خوش
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
رضا مال این حرفا نیستی که جوابتو بدم ! زنان ملون ! قشر شما که هش امیدی نیست !!! و مردنماهای قشر فرهیخته و روشنفکر نمای غربی شمام همینکه تومبانشونو بکشن بالا و ابروهاشونو برندارن و آرایش نکنن واقعا غیرت بخرج دادن و جهاد کردن ، جنگیدن با دشمن شون پیشکش !! تووی جنگ تحمیلی لات و لوطی (البته از نوع مردشون) کم نبودن اما بعید میدونم از نوع شبه مرد و سگ گرای غرب زده اینکاره بوده باشن ... اگه راست میگی یه جا رو نام ببر که آدمای سگ دوست غرب زده در اونجا به نفع اسلام و مسلمین و خط امام حسین ع حرکت مثبتی کرده باشن !!
البته بجز فتنه 88 و آتیش زدن مسجد و آشوب در روز عاشورا !!
محمد ممل
|
Iran (Islamic Republic of)
ضمن اینکه نجاست سگ حرف من و امثال من نیست ، اسلام و مسلمونی اینو میگه اگه مسلمونی البته از نوع واقعی ش می پذیری وگرنه هرررری برو دنبال همون سگ بازیت
ستوده
|
Iran (Islamic Republic of)
آق رضا ایثار و شهادت در زمان جنگ غالبا قسمت کسانی میشد که غیرت دینی و مذهبی و ملی داشتند و نسبت به موازین شرعی بسیار متعهد و پایبند بودند . حداقل سگ باز نبودند . البته برای شما قبول این معنا سخته چون یا سنت اقتضای درک آن زمان نمیکند و یا آموخته های شخصیتی ت اینطور که پیداست با این آرمانها فاصله دارد . لذا توصیه میکنم قبل از افاضه فیض های سلیقه ای حداقل چند تا مقاله و کتابهای منتشر شده از شخصیت های آن دوران را مطالعه کن که اینطور گاف ندی .
یونس
|
Iran (Islamic Republic of)
رضی جون چرا طفره میری داداش ... اجماع فقهای اسلام بر نجس بودن سگ متفق القولند حالا شما که جا نماز آب نمیکشی و فقط میخوای ژست آدمای فهیم و عالم و تحصیلکرده رو بگیری بگو مستندات این دلایل آبکی که راجع به نجاسات و مطهرات بیان میکنی کجاست ؟
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
بعضی ها یاعلی یا علی گفتنشون در زیر کامنتها فقط لق لقه ست . و الا اگر فقط رساله عملیه هر مرجع تقلیدی رو خونده باشند متوجه میشوند که سگ جزء نجاسات است .
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
این رضا چقدر صغری کبری میچینه . برادرمن از اسمت معلومه که حداقل مسلمانی و شیعه هستی . اینقدر روی حرف باطل و القای آن به دیگران اصرار نداشته باش . فارغ از اینکه موافق و یا مخالف یک جریان سیاسی و یا حکومت هم که باشی این دلیل نمیشه که بحث را منحرف کنی تا نتیجه گیری خودتو بکنی . از هر کس که مختصر اعتقادات دینی و مذهبی داره و شما قبولش داری راجع به اینکه سگ نجس است یا نه سوال کن و یقینا به شما گفته خواهد شد که در فقه ما سگ نجس است .
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
رضا جان نظرشما به درد هم پیاله هات میخوره . اگه اسمت رو هم عوض کنی و بزاری اسمیت . جورج .بیل .درست درست میشی !!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
خوشحال هستم ممل جان ... خیلی خوشحال هستم که حداقل خوانندگان این مطالب ، ادبیات تو رو که خودت رو آخر بچه مسلمون می دونی فهمیدند ( البته از قبل می دونستند که شما اصالتن از چه قماشی هستید ) به قول بزرگی :
سخت است فهماندن حقیقت به کسی که برای نفهمیدن آن پول می گیرد !!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
آقایان ستوده ، کامران ، ممل !!! ، مهرداد ، حسین و یونس

جواب سگ و نجس بودن اون در کامنت آقای سید علی به روشنی توضیح داده شده و تشکر از محبت ایشون.
دیگه حالا من نمی دونم سگ نجسه و شما ها می دونین ؟؟؟ یک جای کامنت من رو نشون بدهید که نوشته باشم سگ نجس نیست !!! نجس بودن و غیر نجس بودن و نحوه ی زندگی دیگران به شما ربطی نداره !!! تصور کن همون پیرزنی که صراط عزیز مثال زده توی آسانسور مورد نظر سوار میشه و کودک کم سن و سال همون زن جوان چون کودکه و نمی فهمه خودش رو خیس می کنه و کمی هم لباس پیرزن نجس میشه !!! حتمن اون بچه رو هم نباید آورد بیرون مبادا پیرزن نجس بشه !!!! یا باید دادش دست پلیس تا ببردش توی قرنطینه مبادا پیرزنه نجس بشه !!! دوباره علیرغم میل خودم و نظر آقای سید علی مجبورم که براتون بنویسم :
این بساطی که به اسم دین پهن کردین فقط به درد خودتون و امثال خودتون می خوره ... من و پدر و پدر بزرگ و جد و آبادم به اذن و اجازه شما و گنده تر هاتون مسلمون نشدیم که حالا بعد از 1400 سال شماها بیایید و به ما مسلمونی رو یاد بدهید. پس جمع کنید این بساط زهد و تقوای و ریاکاری تون رو و از ته دل استغفار کنید. خدا توبه پذیر است.

یا علی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
در ضمن جناب آقای ستوده
شما لازم نیست در مورد دفاع از میهن و شهدای عزیزمون و اینکه چی قسمت کی میشه اظهار نظر بفرمایید ... قسمت هر شخص رو فقط خدا می دونه و بس ... شما هم که نعوذبالله آدم هستید و دو تا پا دارید و در امور الهی لاجرم نمی تونید دخالتی داشته باشید !!!! نه ؟؟؟

یا علی
سید جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
بقول اون هموطنمون :رضی جون یا جورج صغیر ! اگه آقای ستوده و دیگران راجع به ایثار و شهادت و جنگ و شهید و شهادت که ظاهرا فهمش برای شما یکی خیلی خیلی سخته !!حرفی نزنند اون موقع جماعت سگ چران و سگ و اصحاب بی بته اونا در ذهن ناقص و واهیشون فکر میکنند اراجیفی که میبافند درسته و اون موقع یه جورایی کار دست خودشون میدن . متوجه میشی که چی میخوام بگم.
اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
رضا آقا !! البته بنظر نمیاد شما خوشحال باشید چون پاسخ های متقنی در رد اظهارات و باصطلاح نظرات و تحلیل های شما توسط کاربران ارائه شده و بالعکس ادبیات ناموزون و نا متعادل و غیر منطقی شما ست که بر دیگران اثبات شده نه محمد ممل به قول بزرگی که سروده اش مشمول وضعیت و حال شماست :اى مگس ! عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است عِرض خود مى برى و زحمت ما مى دارى
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
صراط عزیز ... چرا جواب قبلی من به جمیع این منحرفین رو آپلود نمی کنی ؟؟ چرا سلیقه ای عمل می کنی ؟؟ هر جا که با استدلال حرف می زنیم تو باید سانسور کنی ؟؟ اف بر تو ای صراط !!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
جناب آقای سید جواد
منظور شما رو متوجه نشدم چون ظاهرن دارید به زبان همان سگچران ها و اصحاب سگ ها و این اراجیفی که بهش عادت دارید ، صحبت می کنید. هر وقت زبان آدمیزاد رو یاد گرفتی بیا اینجا و صحبت کن. آقای ستوده خودشون بلدند چه طور جواب بدهند و از حرف شون دفاع کنند. شما خودت رو قاشق نشسته نکن و نپر وسط حرف دیگران .
جناب آقای اراکی
من پاسخ متقنی ندیدم جز یک کم وحشی گری. در مورد شعر تون هم باید بگم : آن پشه هم خود به تمامی تویی که ما در مقابل ذات باریتعالی ، هیچ نیستیم

یا علی
همسایه
|
Iran (Islamic Republic of)
رضا جون چرا عصبانی شدی . مجبور نیستی وقتی تحمل و ظرفیت و اعصاب نداری اساسا مغز مبارک رو فشار بیاری تا جواب منتقدینتو بدی ... واما فرمودی :من و پدر و پدر بزرگ و جد و آبادم به اذن و اجازه شما و گنده تر هاتون مسلمون نشدیم که حالا بعد از 1400 سال شماها بیایید و به ما مسلمونی رو یاد بدهید.
اولا : اون جد و آباء هستش نه جد و آباد!!! بهتره حداقل 1 واحد زبان فارسی را بگدرونید بعد دراین حوزه وارد بشوید.
دوما : شما همون مسلمانی را از اجداد مرحومتان پیش کش .از پدر بزرگوارتون و اگر به ایشون هم ان قلت دارید از دبیران واساتید و یکی از مراجع عظام دین که مورد قبولتان است یاد بگیرید به مراتب وضعیتتون از اینی که هست بهتر خواهد شد .
سوما : حتی المقدوربه این آیه قرآن کریم عامل باش ...ولا تقف مالیس لک بهی علم
چهارما : سگ نجس است و در احکام اسلامی یکی از نجاسات شمرده شده شما هم بالا بری پایین بیایی این جکم تغییر نخواهد کرد .
خامسا: دین وایمانت را بازیچه دفاع از کار یه مشت جماعت سگ چران وسگ باز نکن حیفه .اگر بقول خودت 1400 ساله که مسلمون شدی و به احکام و شریعت اسلامی تسلیمی . عزت زیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
گل گفتی به مولا اینا با نجاست بیگانه هستند و به خاطر همین هم هست که با جمهوری اسلامی هم بیگانه هستند و بهش خیانت میکنند.نجسها
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
جناب آقای همسایه
افسوس که این صراط اینقدر مغرضانه عمل می کنه و جواب ها رو پس و پیش آپلود می کنه که دیگه حوصله ای برای جواب دادن نمی مونه اما:
احساس من از این سری کامنت هایی که اقای ستوده و شما و سید فلان و سید بهمان و مملی و حسین و اراکی و قمی و خلاصه جمیع رفقاتون به صورت زنجیره ای این جا گذاشتید این هست که می خواهید با مغلطه و سفسطه و شلوغ بازی و ایرادات تایپی که توی متن هست قضیه رو سرپوش بگذارید وگرنه من کامنتی گذاشتم که توش نوشته بودم از نظر دین مبین اسلام سگ نجس است ، همه هم می دونند ولی !!!! این که کی سگ داره و کی سگ نداره به شما و جمیع دوستانتون مربوط نمیشه ، اول متن من رو بخون بعدبیا تهمت بزن که من نمی دونم سگ نجسه یا نه !!! ما که گول این جملات و حملات زنجیره ای شما رو نمی خوریم دوست عزیز من اقای همسایه !!!

یا علی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
این هم حسن ختام این مجادله ی کلامی برای تمام اون مخالفانی که اول از همه با هم هموطن و هم کیش هستیم و اختلافات مون در عقیده و روش زندگی نباید باعث بشه که به خون هم تشنه باشیم:

دلخوش از آنیم که حج میرویم
غافل از آنیم که کج میرویم

کعبه به دیدار خدا میرویم
او که همینجاست کجا میرویم ؟

حج به خدا جز به دل پاک نیست
شستن غم از دل غمناک نیست

دین که به تسبیح و سر و ریش نیست
هرکه علی گفت که درویش نیست

صبح به صبح در پی مکر و فریب
شب همه شب ناله و امن یجیب
.
.
.

یاعلی
سیدجواد
|
Iran (Islamic Republic of)
رضا جون ! چرا عصبانی شدی ؟ شما اول چند واحد زبان و ادبیات فارسی رو بگذرونی بد نیست . هرموقه ظاهر! را یاد گرفتی بنویسی اون موقع بیا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دوست عزیز
همان طور که شما چشم بسته مخالفان جمهوری اسلامی رو سگ باز معرفی میکنید
چنان ضربه ای به اسلام می زنید که یزید نزد
با سگ بازی مخالفم ولی با حرف شما بیشتر مخالفم
می دونی پشت پیامبر رو چه کسانی شکاندند؟
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا رضا بنده در کامنت اولم صرفا یه واقعیت رو گفتم (نگفتم همه ی مخالفا از این قشرن) گفتم عمدتا از این قشرن و اگه کمی منصف باشی حرف منو می پذیری و البته دلیل این مخالفت هم تفکرات متمایل به غرب اینهاست که به طریق ممکن تلاششون اینه که خودشونو به شکل اونوری ها در بیارن و بالعکس از شکل و قیافه و روش زندگی ایرانی دور بشن ! ضمنا همین تفکر و تمایل قلبی به غرب باعث میشه که علاوه بر علاقه روش زندگی و منش غربی ها ، سیاست های غرب رو هم دوست داشته باشن ! چون سیاست های غرب هم در راستای همون روش و منش زندگی غربی هاست !! میگی چطور ؟ نتیجه روش و منش اون زندگی غرب می شه حمله به عراق ، افغانستان ، ویتنام ، فاجعه هیروشیما ، متحد کردن بسیاری از کشورهای دنیا در کمک به صدام برای حمله به ایران و نابود کردن صدای اسلام !!! که هم اینک هم به طرق مختلف ادامه داره ، خب عزیز دل وقتی هموطنی که دل در گرو محبت روش و منش زندگی غربی داره ، چطوری می تونه به این روش زندگی برسه ؟ بله با تبعیت از سیاست های غرب و سیاست های غرب هم چیزی نیست جز نابودی اسلام و جمهوری اسلامی ، حالا شما متاسفانه این واقعیت رو قبول نکن ...
ضمن من کامنتام متناسب با لحن طرف مقابلم هست ، جواب احترام احترامه
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس بله میدانم کیا شکاندند ! امثال شما !
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
پس هلال احمروپليس مواد مخدر مخالف نظام هستن؟سگ حيوان خوبيه اما در استفاده ازون محدوديت وجود داره.اين ديگه چه ربطي داره به نظام و فتنه و اين چيزا؟؟؟؟؟؟؟
majid r
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۱۱۲
۲۲
کبوتر با کبوتر باز با باز
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
کند هم جنس با هم جنس پرواز !!!!!!!!!!!!!!!
داش علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۲۰۴
۱۵۵
اونی که تو خونش حیوون ناپاک نگه میداره قطعا خودشم ناپاک و..........است
از کوزه همان تراود که در اوست
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
پس همه چوپوناي بيچاره با گوسفنداشون ناپاكن ديگه؟كفتر عيب نداره كه به بهانه كفتربازي برن ناموس مردمو ديد بزنن.
سمانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۱۱۴
۷۱
سگ حیوان پر مرضی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
هر چی هست مخلوق خداست .
حميد
|
Iran (Islamic Republic of)
انشاالله با هم مخلوق خدا محشور شوي!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ای کاش معرفتمان حداقل مثل سگ بود اقا حمید
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
ببین ادمیزاد به کجا رسیده که به جای تربیت خودش چسبیده به دفاع از سگ....
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۴۸۳
۳۸۸
مشكلتون با سگ چيه؟
نجس بودن؟
خوب خيلي چيزا نجسن دليل نميشه

مهمتر از همه وسيله نقليه شخصيه و به كسي ربطي نداره كه سگ توش باشه يا نه
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
فی قلوبهم مرض ... مصداق شماست آقای نا آشنا!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
در یک مملکت اسلامی و در مملکتی که مردم عادت به نگهدای حیوانات اهلی ندارند خود این قضیه می تونه جرم باشه . یعنی چی سگ رو تو اپارتمان نگه می دارند و با سر و صداش همسایگان رو ازار میده ؟ یا به چه دلیل مردم مسلمان باید در مکانهای عمومی این حیوانات رو تحمل کنند ؟ قطعا باید محازاتی براش گذاشته بشه .
محمد رضا تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۳۳۹
۲۷۰
دوست دارن پولشم دارن نگه میدارند شما نمیتونین نگه دارین خب ندارین !!!
حمیدرضا تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
پولتون و پولشون تو سرتون و سرشون بخوره . اتفاقا اونایی که تو این حال وروزند هشتشون گرو نهشونه .و چون میخوان ادای پولدارهای البته سگ باز رو دربیارن اینکارها رو میکنند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا جون بهتره بدونی کار جماعت سگ پیشه خصوصا از جنس نسوانشون تنها به نگهداری سگ ختم نمیشه .
تقوی
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا مهدی یعنی میخوای بگی سگه آچار فرانسه ستت ؟ متوجه شدم خوبه این رضا که ادعا میکنه خودش و اجدادش 1400 ساله مسلمونند این کامنت شما رو بخونه . البته بعید میدونم این ادعای روشنفکریش بزاره درست ببینه
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
تا مرد سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
پس مشکل نقض حقوق شهر وندی جی میشه شمای پولدار برو خودت رو دار بزن به درک ولی به دیگران ازار نرسون
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
اقا مهدي تجربه دارن مثل اينكه.بابا حاشا به غيرتت.
حمزه
|
Netherlands
|
۱۵:۰۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۱۵۳
۵۶
باید قبول کنیم که خیلی مواقع این سگای محترم از صاحباشون خوشگل‌ترن.
در ضمن خیلی از صاحبای این سگا چون شبیه انسانن شما فکر میکنید که پاک هستن ولی به مراتب از این سگای زبون بسته نجس‌ترن.
سمانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۱۱۲
۲۷
خوب اساسا نگهداري سگ براي چه خوب است
بيشتر جوانان واقعا نميدانند كه به جاي اين هزينه زياد براي حيواني كه بيشتر دوست داره ازاد باشه تا تو يك اپارتمان زنداني باشه را بهتره براي كودكان بي سرپرست وبچه هاي كوچه خرج كنند كه لااقل انساني را از بي ساماني نجات دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
الهی خدا بهت اجر بی بدیل بده
آخ
آخ
از این بی فکری
تقلید بیهوده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به چشمان اون بچه های حاشیه چابهاری
تو عکس نگاه کنین
اون محق دریافت محبت نیست؟؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضـــــــو ها را نماند قرار
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
حرف شما درسته ولی سوال من اینه که چرا دولت با وجود این وضع اسفناک اقتصادی چرا به فلسطین و سوریه و حزب الله کمک میکنه؟ایا این کار مصداق همین صحبت های شما نیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
درود به این فهم و کمال
اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا یا خانم ناشناسی که ناراحتی چرا دولت به حزب الله و فلسطین کمک میکنه؟! جواب سوال شما یک جمله مختصره که امیدوارم بفهمی و اون اینه که درست به همون دلیلی که اربابای شما از اسرائیل حمایت میکنند وشماهم راضی هستی جمهوری اسلامی باید از حزب الله و فلسطین حمایت کند و مردمی که انقلاب شکمی نکردند به این مهم راضی اند منتهی یه فرقی بین این کمک کردن ها وجود داره و اون قصد و نیات کمک کننده هاست . یکی کمک به ظلم و ظالم میکنه واون یکی به مظلوم و مسلمان . یکی هدفش از کمک کردن محو و استحاله اسلامه و دیگری حفظ و ابقای اون . به عبارتی میان ماه من با ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است که متاسفانه بعضی ها مثل شما این تفاوت فاحش را هم شاید نفهمند و هم نمی خواهند بفهمند و به احتمال قوی تا پایان عمر هم نخواهند فهمید .
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
اراکی جان رفتم جواب آمریکایی رو بنویسم چشمم خورد به کامنت شما حال کردم دمت گرم
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
اراكي عزيز بهتر نيست اول به فكر وضعيت استحاله اسلام در كشور خودمون باشيم بعد به فكر اونور دنياييا كه اهل تسننش ريختن خون شيعه رو مباح ميدونن؟
احسان
|
-
|
۱۵:۳۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۱۴۲
۲۸۸
آقایون و خانوما
نفس سگ از هفت متری نجسه حالیتونه یعنی چی
خطاب به همه اونایی که سگ دارن و حملش میکنن باید بگم همتون نجسید
ناشناس
|
-
++++++++++++++++
+++++++++++++++++++
++++++++++++++++++++++++
آقاي.دل
|
-
عجبا؟؟!!!!7متري؟؟؟توليدي.احكام.شرعي.داريد؟؟
نه.به.اوني.كه.كم.مونده.سگش.هم.خوابش.بشه..
نه.به.تو.كه.از.اين.حرفا.ميزني....
از.كجا.آوردي.اين.حرفارو؟؟؟
ناشناس
|
-
چوپانها و پلیسها که سگ دارن چیکار کنن پس احسان ؟
رضی
|
-
سگ های شکاری و گله مستثنی هستند والبته احکام استفاده ار اونا در اسلام تعریف شده
ناشناس
|
-
چوپانها همیشه سگ داشتند و کسی متعرضشون نشده . شما سوسولها هم نمی خواد باز همه چی رو قاطی کنید تا ماهی خودتون رو بگیرید .
سيامك
|
-
خداييش اين هفت مترو ازكجا اوردي؟؟؟؟؟مگه ريه سگا كمپرسور داره كه هفت متر هوا بپرتابه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۴۶
۱۳
در این دنیا هرکسی به فکر خویشه سمانه خانوم و کسایی که دلسوزه مردمید
آخه کی میدونه که ممکنه تو مملکته ما باشن کسایی که غذای همون سگه پنج یا شیش ملیونیرو ندارن
خود بینی باعث شده مردم محبتشونو به جایی که به هم نوع خودشون ابراز کنن میرن سگ میخرن بهش آب و غذا میدن
نمیگم کاره بدیه اصلا بد نیست من لوب کلامم اینه که شمایی که دستت به دهنت میرسه و سگ بعضا پنج شیش ملیونی میخری به فکر اون یتیم پایین شهرتونم.باش آیا هستی؟!
پیش خودتون میگید به من چه که یتیمه به من چه که ندارن
ولی خدارو خوش نمیاد طفل معصومی.با دل گشنه بخوابه یا فک کنید به هر حال خودش نمیخواسته یا خانوادش نمیخواستن ایشکل باشن ولی دیگه شده
یا علی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۸
۱۲
فیلم کاراگاه و رکس را یادتون هست
شوت زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۱۲۵
۵
کبوتر با کبوتر گاو با گاو سگ با سگ آدم با آدم
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۴۳
۷
اينا همش يه جور كمبوده و عقدس.
اگر آدمها بيشتر به هم محبت كنن ديگه جايي براي سگ نمي مونه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
کسی که به حیوانات اهمیت نمیدهد مطمئن باشید برای انسان ها هم ارزشی قایل نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اینها یه سری مقلد صرفند . عینهو میمون . کارشون اینه که از ظواهر فرهنگ غربی مو به مو تقلید کنند . وگرنه اگر بحث علاقه به حیوانات باشه که میشه تحمل شون کرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناسی که برای ضرورت اهمیت دادن به حیوانات نظر کارشناسی دادین یعنی پدر ومادرت برای ت اهمیت دادن به شما اول به حیونی مثل سگ بصورت تمرینی اهمیت دادن بعد از اون مرحله به شما رسیدن!!؟آدم خوبه فکرکنه ونظر بده!
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۴۷۸
۵۳۰
سگ خیلی هم حیوان مهربون و خوبیه و اصلا هم نجس نیست.بعضی از انسانها هستند که از همین سگی که شما بهش توهین میکنید نجس ترن.در ضمن به هیچ کس و ناکسی مربوط نیست که جوانان کشور سگ دارن یا ندارن یا بیرون میارن و نمیارن شما بهتره پیگیر اون 3 هزار میلیارد تومن دزدیده شده باشید
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
نوید احتمالا تو از اون ادمایی هستی که در دور دست ترین مناطق ایران زندگی میکنه و در فقر مالی و فرهنگی مطلق بسر میبره
آقاي.دل
|
Iran (Islamic Republic of)
جلد.دوم.رساله.دست.شماست؟؟؟؟
يه.اصلي.هست.كه.ميگه.براي.شناخت.يه.نفر.ببين.دوستاش.كين؟!؟!؟!؟!؟!؟
برو.تا.ته.قضيه..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
نوید جوون خوبیه تقصیری نداره محبت ندیده میگه سگ با محبته بچه بهش منفی ندین لطفا! گناه داره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
نوید احمق! وقتی این حیوانات خودشون رو می مالند به مردم و حتی لیسشون می زنند و زبونهاشون دو متره و آویزونه از دهنشون به شدت هم به ما ربط داره . شیرفهم ؟!
ستوده
|
Iran (Islamic Republic of)
نوید ! البته سگ به با وفایی معروفه نه مهربونی . البته اگه بعضی ها باوفایی شون به دینشون و به کشورشون و جامعشون هم به اندازه سگ باشه سوء تفاهمهای از جنس مطالبی که شما چشم بسته به اون رسیدید پیش نمی آمد
یونس
|
Iran (Islamic Republic of)
جواب اوناییی که دنبال 3000 میلیارد میگردن:
3000 میلیارد که پس از سرقت رفته تو جیب اربابهای شما و الان هم داره بخشیش صرف هزینه سگ بازیشون میشه . بخش دیگش هم گذاشتند برای نوچه هاشون تو داخل که مرام و مسلکشون رو ادامه بدن سهمتو میخوای میتونی اقدام کنی .
كاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا ساسان قياس به نفس ميكني برادر؟
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
فکر کنم تووی سگا بزرگ شدی
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
ممل ادم پیش سگ بزرگ شه بهتره تا پیش ادم نماهایی پیش تو بزرگ شه که از 100 تا....هم بدتری
رویا
|
Iran (Islamic Republic of)
موافقم با ناشناس
محبت ندیدی وگرنه اینجوری عقده ی سگ بازی نداشتی
مهدي رك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۵۹
۳
ما فكر مي‌كنيم جهل و ناداني از بين رفته اما وقتي چنين آدم‌هايي هستند كه به راحتي تحت تأثير رسانه‌ها (دجال) قرار مي‌گيرند و به اسم روشن‌فكري كارهاي احمقانه انجام مي‌دهند از جمله نگهداري از سگ اون هم در خانه و در اتاق خواب و ... مشخص ميشه كه به جهل مركب دچاريم
چه بلايي سرمون اومده. چند سال پيش اگر انساني كوچكترين ارتباطي با سگ داشت بهش مي‌گفتند سگ باز. از صدتا توهين و فحش كاف دار براش بدتر بود اما الان شده نشانه تجدد و مدرن بودن و ..........
امان از انسان بي خرد، بي تفكر و كم عقل
خدايا پناه مي‌برم به تو از شر شيطان رجيم
شيطاني كه بر مركبي سوار است كه از هر مويش آهنگي بلند است
خيلي ها توسط رسانه جادو شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۵۱
۴
کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز
پسرك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۵۶
۴
یه ضرب المثله میگه خوشکلم کن بکشو خوشکلم کن مصداق این جماعت سگ بازه میخوان باکلاس بشن حالا بهر قیمتی حتی کثافت کاری سگه و بوی گند شدیدی که در خانه گاهی پخش میکنه و حتی نگه داری سگ غول پیکر نر توسط دختر باکلاس. ماکه میگیم فقط علاقه به حیواناته اسمش وبس
پسرك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۵۶
۵
کسی نمیتونه بگه سگ حیونه بدیه پیامبر بزرگ ما هم گاهی به سگ مهربانی کرده غذا داده یعنی سگ حیوان خوبی است و اگر بد بود سگ اصحاب کهفی هم در قران نمیامد ولی دلیل نمیشه با سگ در یک اپارتمان یه وجبی جولان داد.اره یه خونه دلن دشت یا یه باغ داشته باشی و نخوای باسگ در یک محل عمومی پز بدی بد نیست بخر در یک چهار دیواری مستقل نه اپارتمان با حیات و راه پله مشاع حالش وببر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۴
۳۶
همين سگي كه مي گوييد نجس است در سوانح و حوادث طبيعي جان صدها نفر را نجات مي دهد يا اينكه در نيروي انتظامي در كشف مواد مخدر كمك مي كند درود بر سگ ، درود بر سگ !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
البته مامورای پلیس و امداد از سگ برای پز دادن و افه استفاده نمیکنند.درود بر عقل,درود بر عقل!!!
آقاي.دل
|
Iran (Islamic Republic of)
خون.انسانم.نجسه...گوشتش...منيش...انسانم.همه.چيش.نجسه...فقط.عين.نجاست.نيست

اين.چه.منطقيه!!!
نجسه.نه.اينكه.بايد.يه.تك.تير.انداز.بگيري.و.بزني.وسط.پيشونيش.....يعني.اينكه.نبريش.تو.خونت
ببين.مساله.خيلي.آسونه.ها....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اره اسونه مثل نقطه گذاشتن تو ، فكر كمك بلد نيستي فاصله بذاري نه ؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بچه ها همه با هم هم صدای ناشناس درود بر سگ!!! درود بر هرچی آدمه که متوجه متن خبر شد درود بر ناشناس!!
ابی
|
Iran (Islamic Republic of)
باشه . درود بر سگ و بر شما
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
واه واه واه عجب استدلال قوی و کاملی . خدای آی کی یو به همین میگن . مواظب باش نچایی !!!
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
اقاي دل.. شما لكنت زبون داري؟؟ديگه گير ميكني نبايد نقطه بذاري جاش كه برادر من.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۲۷
۴
واقعا که ...
سگ پرستان!!!
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۹۰
۳۱
درود بر شرفت . شرف بر درودت. سلام بر درودت. درود بر سلامت. سلام بر شرفت .شرف به سلامت
اما واقعا حقیری که به سگ درود میفرستی
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۱۳
۳
کسی نمی گوید سگ بد است. فیل هم خوبست. اما نه برای آپارتمان یک وجبی و یا شهری که وجب به وجب ادم لول می خورد.
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
محمد آقا چرا سوراخ دعا را گم کردی . اصلا بحث بد یا خوب بودن سگ نیست . بحث سگ چرانی و سگ بازیه که بعضی ها خیلی شیفته این کارند . من به شخصه خیلی از این آدما رو میشناسم که پول تو جیبی هم ندارن . بیکارند والبته از نوع تنبلش . تحصیلاتی هم ندارند وبرای تکمیل و جبران ابعاد شخصیتیشون رفتند سگ خریدند و با اون همدم و همخوابند . سگ مخلوق خداوند است ودر خلقت او حکمت فراوان وجود دارد همانطور که خون و جریان آن در رگهای انسان حیاتی و با ارزش است . حالااگر قطره ای ازاین خون در غذای شما و یا لباس شما باشد چه واکنشی را برای شما بوجود می آورد.شما آنرا میل میکنید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خون از نطر میکروبشناسی از بزاق دهان هم تیز تر و در افراد سالم کاملا استریل این احکام مزخرفتون به درد عهد شاه وزوزه میخوره
پسرك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۸۷
۴
اين يك نمونه از استفاده از سگه :
دختره سگ رو میبره بیرون پسره منظور رو میفهمه به بهانه پرسیدن نژاد سگ میره جلو
سلام
سلام چه سگ قشنگی داری
نیشش باز میشه .ممنون
نژادش چیه؟
بول داگ
نره؟
لبخند. اره
.پسره:چه جالب اتفاقا منم..................
ریسه میره دختره
سگه خفه شد اینقدر خواست بدوه ولی دختره میخ کوب سرجاش وایستاده بود ویادش رفت سگ بدبخت رو بعد از چند روز اسارت در اپارتمان اورده بود هوا بخوره
خوشحال از شماره که از پسره گرفته سگ بدبخت رو خرکش (کشان کشان) میبره دوباره به خونه.خدا یه لشکر شوهر بفرسته تا حیوانات هم نفس راحتی بکشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اون وقت پسرهای سگ باز دلیل وجودی شون چیه استاد ؟!!
پسرك
|
Iran (Islamic Republic of)
دليلش همون دليليه كه در بالا گفتم جاي كاراكتر دختر و پسرو باهم عوض كن و نروماده رو.البته اين براي پسراي سوسوله وگرنه پسراي عشق خلاف براي قيافه گرفتن مثل سيگار كشيدن اونو نوعي احساس قدرت ميدونن
sss
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۹
۴۵
خوب به شما چه ربطی دارد؟ طرف در خانه شخصی خود و همینطور اتومبیل خود سگ نگه دارد، پاچه شما را گرفته؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تو مملکت اسلامی نباید از این چیزا باشه
مفهومه اس اسی؟!
حالا شاید پاچه تور ور گرفته باشه ولی هنوز واسه من این اتفاق نیفتاده :)
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
ظاهرا همش به شما ربظ داره . همون سگه و سگ بازه و سگ چرانه مبارکت باشه و انشالله به پای هم پیر بشید. اوکی
sss
|
Iran (Islamic Republic of)
برادر مملکت اسلامی ربا به اسم کارمزد را قبول می کند؟ برسر کار ماندن افراد مجرم به اسم مصلحت اندیشی را قبول می کند؟ فقط مشکل آن سگ های مردم در خانه های آنهاست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
درود بر مملکت ایرانی.اینجا ایران است نه اسلام.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۳۰
۵
خدا نکنه تو این مملکت جهان سومی یه چیز مد بشه . فوج فوج آدم بی فرهنگه که برای عقب نموندن از مد و کلاس از هم پیشی می گیرند . از مشکلات زیستن در ممالک عقب افتاده .
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۱۸
۲
من یک دونه مرغ و یک خروس دارم . خیلی هم خوبند . صبحها خروسه میاد توی رخت خوابم و میخونه . از ساعتم دقیق تره . نجس هم نیستن . خب ملت چرا سگ نیگر میدارن ؟ این همه پرنده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۱۲
۱۴
آقایان دعوا نکنید به قول آقای احمدی نژاد آب و بریز اونجا که ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۸
۵۷
جالب داریم تو یه مملکت زندگی می کنیم که مردممون به این که تو ماشینت یا خونت سگ داری بیشتر توجه می کنن تا به خونواده ای که بخاطر نداشتن کرایه خونه باید توی چادر کنار خیابون زندگی کنن - لباس تن دیگران بیشتر از اون بچه ای که کنار خیابون ادامس می فروشه براشون جلب توجه میکنه-ارایش دخترا بیشتر از تکدی گری یه زن ابرودار رگ غیرتشونا می جنبونه واقعا باید به حال خودمون تاسف بخوریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خدا را شکر
که فکری دیگر هم
همانند من می اندیشد.....
دوستدار ایران و ایرانی
|
United States of America
|
۰۱:۱۹ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۹۲۵
۱
فکر میکنم این ناهنجاری ریشه در عقده ها و کمبودهای شخصیتی و خانوادگی این افراد دارد . و تاثیر پذیری این افراد از فرهنگ مخرب غرب . مردم دلیر و شجاع ایران باید بذانید که دشمنان دین و مملکت شما قصد ریشه کن کردن مبانی اسلام را دارند و در این راه از هیچ حربه ای فروگذار نیستند پس مراقب باشید و براحتی تن به خواسته های آنها نداده و گول اونا را نخورید . جنگ نرم یعنی سست کردن ایمان و اعتقادات دینی شما و استحاله فرهنگتان تا جایی که خود با دست خودتان نفی اصول و فرهنگ اسلامی کنید و در رفتارهای اجتماعی شما تغییر ایجاد کنند .
سیدجواد
|
United States of America
قابل توجه نورا و رضا و نوید و جماعتی که حرف هیچکس و جز خودشون نمیبینند و نمیشنوند
ناشناس
|
United States of America
آقا سید جواد اینها یک نفر بیشتر نیستند
باور نمی کنم نظرات احمقانه اینقدر بهم شبیه داشته باشند
فواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۱۶۵
۱
راستی اگه این گرونی و تورم و کوفت و زهرماری که این جماعت سگ باز اینقده مانورشو میدن رو زندگی شون اثر گذاشته پس چرا یکی به خانوادشون اضافه کردند ؟ خرج خوراک و نگهداری یک سگ اونم با ادا اطفارایی که این جماعت دارن یعنی سر سفرشون میاد تو رختخواب و حموم وپارک و شایدم سرقبرها برای خوشنودی روح اموات ذوی الحقوق و.. میبرندش شاید از یک عضو خانواده هم بیشتر باشه . بابا بخدا خل خلند .
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
احسنت به فواد. با نظرش موافقم
حقيقت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۷۴
۲
نميدونم چه مصيبتي دچار مردم دنيا شده كه حيوانات عزيزتر از انسانيت شده خوراك يك سگ گرانتر از خوراك يه فرد فقيره تويي كه دلت واسه سگ ميسوزه پس انسانيتت كجا رفته بجاي اين همه هزينه به سگها ميتونستي جوووون چند نفر كه از گرسنگي و سوتغذيه دارند نجات بدي دختران امروزي بجاي تربيت كردن فرزند و تن به ازدواج بدهند به تربيت سگ مشغولن كه صد بهانه هاي من درآوردي مي‌اورند براي اينكه عملشون رو توجيع كنند كمي به خود بياييد و مي توان درست زندگي كرد حيوان جايگاه خودش دارد نمي گويد كه نسبت به حيوانات مهربان نباشيد سگ با آب هفت دريا اون رو بشوييد باز هم نجس هست . به خود آييد.
محمد
|
Germany
|
۰۷:۲۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۴۲
۲
همانطور که اسلام گفته سک حیوانی نجس است چندی پیش دانشمندان امتحان کردن ظرف دهان زده سگرا با قوی ترین ضدعفونی ها تمیز کردن ولی میکروب موجود از بین نرفت تا دست آخر باخاک ازبین بردن شما الان در جامعه نگاه کن ببین که چقدر آنهایی که حیوانات در خانه نگهداری میکند بیشتر درمعرض بیماری ها هستند ولی خودشان متوجه نیستن خدا اینها را که را که این کارها را میکنندسرعقل بیاوردچون با دست خود خودشان را به مریضی میکشانند
ناشناس
|
Germany
فقط همین سگها که نابود بشن دیگه مملکت مدینه فاضله میشه تمام مشکلات حل میشه دلار میاد پایین وتورم کم میشه و اخلاف طبقاتی از بین میره
یعنی میشه سگها نابود بشن ؟؟؟
a
|
Germany
میشه بفرمایید این تحقیق جامعو کامل کجا انجام شده ؟ من بعد بگو تو اتاق عمل وسایلو با خاک استریل کنن
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۳۸
۵
اينها همانهايي هستند كه طرفداري از جنبش سبز ميكنند ميخواهند مملكت را با اين روشها ادامه راهبردي بدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اره بابا همینه به مرگ تو راست میگی ها
وای وای وای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۴۵
۳
توي شهر ما ضرب المثله كه هر وقت بخوان يك نفر علاف بيكار بي حيا بدون خانواده و ولگرد رو معرفي كنند ميگن فلاني مثل «سگ بازها» مي مونه!!!
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۳۰۸
۵۷
آقا اینا که چیزی نیست. سگ سعید گالیور رو ندیدین!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۳
۴
سگ حيوان كه نه موجود خوب و با وفا و وظيفه شناسيه بنظر من بودن سگ كنار آدما زياد مشكل ساز نيست ولي متاسفانه يسري آدماي افراطي هستن(همشم تو تهران)كه گند كار رو درآوردن. تو دنيا سگ تو خونه طرف رفت و آمد داره ميره مياد ولي محل خوابش معلومه جاي بازيش معلومه اما اينجا سگه شب بغل يارو ميخابه هر جا گير مياره خودشو خالي ميكنه بايد فرهنگ سگ داري رو به مردم آموزش داد
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۱۷۰
۳۰
دقت کرده باشید کسانی که متدین نیستند مثل بیشتر این جنبش سبزی ها داخل ماشین هاشون سگ بازند....
پورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۵۳
۴
قیامت هرکه با هرچه که بهش علاقه منده محشور میشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما هم انشااله با احمدی نژاد محشور بشی
دست به سينه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۳
۳۳
من خودم از صاحبان سگ هيچ نمي ترسم و شكايتي ندارم اما از خيلي ها آزار ديده ام كه با ادعاي دروغين سوز مسلماني شان در سرشماري به سرعت برق خود را شيعه جا مي زنند - آنها را چه كنم كه زورم نمي رسد حقم را ازشان پس بگيرم ؟
خبردار
|
Iran (Islamic Republic of)
منظورتون از حق که همون آزادی های کذایی نیست که جنبش سبزی های اموی ازش دم میزنند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اما من از سگ می ترسم و حتما از این مقلدهای نکبتی شکایت دارم . سگها نباید در مکانهای عمومی گردانده شوند . والسلام .
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۴۱
۱۲
اونقدر سگ بازی کنید تا جونتون درآد من که میدونم شما ها چرا سگ نگه می دارید دختر خانما!!!!!!!!!!!!!
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
نكنه از يكي از سگهاي منحرف ازاري به شما رسيده كه خيلي چيزا ميدوني؟؟؟
میر مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۲۹
۴
هم این سگ ها هم این سگ دوست ها رو باید جمع کرد همین و بس
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۱۹
۳
آقا جون زیاد سخت نگیرید یک وقت من شخصیتی ندارم متوسل به این و آن میشوم مثلا عمویم استاد دانشگاه است دائی ام وزیر فلان است و قس علیهذا ...
با این تفاسیر هرچند چیزی نیستم با انتساب به اینها شخصیتی پیدا می کنم همچون روباهی که خودش را به دم شتر بسته بود تا با بزرگان وصلت کرده باشد و ... این چه عیبی دارد کسی کمبود شخصیت دارد و حیونکی مالامال از عقده است توجهی بهش نشده و ... خودش را به سگ منتسب کند ! تاشاید بخاطر سگ به این بیچاره که افتخار همراهی با آن را دارد اندک توجهی بشه!! بالاخره این هم دل و قلوه دارد !! قلبش مملو از عشق سگ است !! مگر نمیدانید دوست داشتن دوست را به دوست همانند می گند!! چرا مانع از تحولات میشوید!! خیلی از دست شما عصبانیم ! خدا حافظ عقب افتاده ها!!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۱
۵۳
۱
اینجور ادما اگر یه روز سگشون مریض بشه نمیدونی چه حالی ازشون گرفته میشه اما اگر پدرشون مریض بشه ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۱
۴۲
۳
این همه خرج سگ میکنید ولی آدم گرسنه زیاده
یه کمی هم خرج فقر بکنید
gomi
|
Germany
|
۱۳:۳۷ - ۱۹ مهر ۱۳۹۱
۸۵
۰
این یک مشکل اجتماییه اولا بهداشتی کسی که سگ نگهداری میکنه در آپارتمانهای چند واحدی یک ظرف رو باز رو برای مدفوع سگ قرار میده که تا شب ازاون ظرف استفاده میشه بوی بسیار زننده ای به کمک کولر به بقیه واحد ها منطقل میشه بعد صدای پارس سگ سوم بیماری های مشترک بین انسان و حیوان چهارم فضولات رها شده در جمن پارکها و معابر عمومی و خطر
آلوده شدن اطفال به این فضولات وبیماری پنجم خطر گزیده شدن توسط سگ در پارکها و معابر ووووو پس دارنده سگ صد در صد ناقض حقوق اجتمایی دیگر شهر وندان است و باید برخورد بسیار شدید قانونی با وی گردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۹ مهر ۱۳۹۱
۱۲۵
۲۱۰
متاسفم برای تمام افرادی که فکر میکنن
نگهداری از سگ غرب زدگیه
امیدوارم تمام کسانی که با حیوانات
به خصوص سگها بد رفتاری میکنند نابود
بشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خودت نابود بشی ابله!
ما بیش از 30 ساله در منطقه ارمنی نشین تهران زندگی می کنیم و از سالها قبل دیدیم که سگ را( نه برای فخر فروشی) نگهمیدارند ،امادر محیط بزرگ و حیاطهای وسیع ،نه آپارتمانهایی که گنجایش افراد را ندارند و هم سلامت افراد را به خطر می اندازد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خدا وکیلی تو که میگی کسانیکه با سگها بد رفتاری میکنن نابود بشن طرفدار جنبش سبزکی و شجریان و معتمد و بارون نیستی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تحقیقات تاریخی نشون میده در زمان آریاییها هم سگ نگه می داشتند ...................هه
sohrab
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱
۳
۰
بیشتر نظرات را خواندم (90درصد).
اما تعجب میکنم چرا کسی راهکاری برای حل این مشکل ارائه نمیده . هرکس فقط به فکر نظر شخصی خودش هست.یه پیشنهاد:
توی هر مجتمع که ساکنانش حیوانات نگه میدارن ، یه محلی برای نگهداری بسازن . مثلا مثل باغ وحش .هرکسی هر حیوونی داره بیاره اونجا نگه داره . هر چند وقت یکبار هم دامپزشک بیاد همه رو معاینه کنه تا از سلامت حیوانات مطمئن باشیم . اینطوری حداقل می تونیم از خیلی از خطرات و بیماریها جلوگیری کنیم . در ضمن یه باغ وحش خونگی کوچولو هم داریم.
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱
۱
۲
خدا اگه نسل سگارو از كشور ما پاك برداره كلي از جمعيت ما كم ميشه.سگيت به سگ بودن نيست.ادميت هم به شكل ادم بودن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱
۲
۸
فقط یه لحظه با خودتون فکر کنید سگ چی داره که اینا با این همه شرارت ازش میترسن چه خصلتی داره گه این خشکه مذهبا ازش میترسن
پریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱
۲
۱
اولا من نمیدونم شیوه زندگی خصوصی هرکس به دیگران چ ربطی داره دوست داره سگ داره...دوما یعنی الان تمام مسائل کشور حل شده لنگ همین مورد فرهنگی هستین....بابا بسه انقدر مردمو خودتونو گول نزنین....برین ببینین چ جوری عین آب خوردن اختلاس کردن...آدم غرب زده باشه سگش شرف داره ب اینکه اختلاس کنه...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۳ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱
۲
۱
متاسفم;همون غربیهایی که شب و روز نفرینشون میکنید لحظه به لحظه پیشرفت میکنندو علمشون از ما فاصله میگیره بعد شما نشستید به حای پیشرفت ,شدید خاله زنک هی غیبت کنید چرا فرهنگ عوض نمیشه ؟چرا همیشه به حاشیه می پردازید؟
دست به سينه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
نه مقصودم اون نبود _ تند رفتي - اگه هرچه براي خودت مي پسندي براي هر كسي روا بدوني در عقيده استواري _ مردم گناهي رو بزرگ مي دونن كه خودشون ميلي به اون ندارن ولي گناهي كه خودشون دوست دارن كوچيكه
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۲۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۱
۰
۲
برخلاف ضوابطی که برای انتشار نظرات عنوان کردید، بسیاری از نظرات منتشر شده چیزی جز توهین و افترا نیست.
به هر ترتیب به نظر من بهترین روش برای مقابله با این ناهنجاری و بسیاری دیگر از ناهنجاریهای دیگر جامعه، تشکیل پارلمانی (مجلسی) از نمایندگان واقعی تمامی اقشار جامعه طی یک انتخابات آزاد می باشد. چه در اینصورت، نظرات چنین قشری نیز طی قانونگذاری عنوان شده و در صورت ممنوعیت نگهداری از سگ یا حیوانات اهلی دیگر در مناطق شهری قانون مصوب از قدرت نفوذ بسیار بالاتری برخوردار می شود.
amin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۱
۳
۴
واقعا خجالت داره كه نگه داري از حيووني به اين خوبي كه از انسان نگهباني مي كنه رو غرب زدگي بگين خيلي ذهن بسته اي دارن بعضيا متاسفم كه همچين سايتي از اين مزخرفات مي نويسه .
سگ داشتن براي نوجوانان خيلي خوبه اينو من نمي گم روانشناسان مي گن كه باعث مسؤليت پذيري نوجوان ها مي شه .
كسي نگفت شما با اين ذهن بسته سگ بخر ولي به شما هيچ ربطي نداره كه مردم تو ماشين يا خونشون چي كار ميكنن يا چه حيووني نگه مي دارن
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۲۱ مهر ۱۳۹۱
۱
۲
با سلام . هر کاری که باعث آزار دیگران می گردد اشکال دارد و از نظر عقل قبیح می باشد و از نظر باری تعالی در تمامی ادیان گناه می باشد لذا نگه داشتن سگ باعث ترس و وحشت و عدم آرامش و برای متشرعین نجاست و غیره را دارد و این عقلاً قبیح می باشد و اصولاً با توجه به علم پزژکی سگ ناقل بیماری های بسیاری می باشد و نگهداری از آن در منزل و شهر بی دلیل کاری عبث و بیهوده می باشد.
لذا با توجه به مطالب ذکر شده و ذکر نشده اصرار بر موضوع نگهداری به این شکل غلط و فاقد پشت وانه عقلی و دینی می باشد. امیدوارم خداوند ما را عاقبت بخیر نماید.
منتظر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۱
۱
۱
یکی از معصومین می فرماید:
"به هر چه در دنیا دل بسته باشی در قیامت با همان محشور خواهی شد."
شما دوست دارید با چی و یا کی محشور شوید؟ سگ.؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مثلا من الان به مال و منالم دلبسته ام در آن دنیام با مال و منالم محشور میشوم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۱
۳
۰
سگ رو دوست دارم چون شرف و معرفت داره که خیلی ها بویی از آن نبرده اند
غزاله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
۱
۰
سلام دوستان عزيز من 12 سالمه و خيلي دوست ندارم كه در مسايل شما دخالت كنم ولي من خودم دوست دارم كه يك سگ داشته باشم ولي متاسفانه چون خانه ي ما اپارتماني است و در اپار تمان اين موضوع بهداشتي نيست دوست داشتم كه حياط داشته باشيم .....
در ضمن من ميدانم كه سگ با توجه به دستورات اسلام نجس است ولي خب فعلا براي اين حرف ها كمي زود است.ولي مي خواستم بگم كه لطفا به نضرات هم احترام بگذاريد.
مينو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
۰
۰
يه جاي مقاله نوشته بود كشوري مزين به نام اسلامي!!!راست ميگه سگ نگه ندارين برين دزدي اسلامي ياد بگيرين.اختلاص اسلامي انجام بدين .اين كشور اسلامي هست چه ميدونه از انسانيت ؟؟؟؟اسلام ...
انسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
۰
۰
سگ هرچی هست آفریدگارخداوندهس وبایدبه مخلوقات خدااحترام بزاریم اوناهم حق زندگی دارن خداوند کره زمین روفقط بخاطر انسان نیافریده و هیچکس حق ندارد اون جانی که خداوند به اون داده روبگیره اینکه غرب و شرق ندارن انسانیت توهمه جابایدرواج پیدا کنه هرکس ذره ای به این زبون بسته های خداوند ظلم کندشک نکندکه توانش هرچه زودتر به سراغش میاد