شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۲

خاتمی رو در روی نظام نیست

سخت بودن رسانه را قبول دارم اما رسانه زیان آور نیست. رسانه شغلی سودآور است. اثر یک نویسنده ممکن است قرن ها باقی بماند.
کد خبر : ۹۲۴۱۴
به گزارش صراط،معاون اول دولت اصلاحات با هشدار نسبت به تفکری که به دنبال حذف اصلاح طلبان است،تاکید کرد:اصلاح طلبان حذف شدنی نیستند زیرا اصلاح طلبی، اصلی ترین جریان انقلاب است.

 محمدرضا عارف در دیدار جمعی از روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای با توجه به نقش رسانه در اثرگذاری بر مخاطب گفت: زمانی یک روزنامه می تواند جایگاهش را میان مخاطبان پیدا کند که اثرگذاریش بالا باشد.

وی سرمایه گذاری در رسانه را دیربازده دانست و گفت: اما به طور حتم رسانه بازده داشته و این بازدهی بیشتر معنوی است. از این رو نباید انتظار داشت که پس از یکی- دو هفته از انتشار یک روزنامه به بازدهی رسید. از طرفی شرط بازدهی، ماندگاری است و برای اثرگذاری نیز باید در صحنه حضور داشت.

به گفته این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاترین تنبیه برای نویسنده جلوگیری او از نوشتن است؛ همانند معلمی که بالاترین تنبیه اش، درس ندادن است.

وی با اشاره به اینکه رسانه جزو مشاغل سخت اما سودآور است خاطرنشان کرد: سخت بودن رسانه را قبول دارم اما رسانه زیان آور نیست. رسانه شغلی سودآور است. اثر یک نویسنده ممکن است قرن ها باقی بماند.

عارف خاطرنشان کرد: اذعان دارم که حداقل در کشور ما فعالیت در رسانه جزو سخت ترین کار بوده و زیان آور است. سلایق مختلف را تامین کردن، کار بسیار سختی است. هر کسی سلیقه خودش را مطلق و درست و سلایق دیگر را نادرست می‌داند. این به دلیل عدم تحمل و عدم ژرف اندیشی است.گاهی ممکن است یک تیتر یا سوتیتر مطلبی به سلیقه یک کارشناس دست چندم در یک جایی بر بخورد؛ این یعنی حذف رسانه زیرا آستانه تحملمان پایین است.

عارف در ادامه با اشاره به توقیف برخی روزنامه ها افزود: وقتی روزنامه ای بسته می شود این سوال مطرح می شود که آیا کسی به وضعیت اقتصادی کارکنان آن رسانه فکر می کند؟ زندگی این عزیزان چگونه اداره می شود؟ مشابه اتفاقی که طی این سال ها برای برخی استادان دانشگاه پیش آمد. یک استادی بدون حکم قطعی تعلیق و حقوقش را نمی دهند.

امروز رذایل اخلاقی جایگزین فضایل اخلاقی شده است

وی انتظار خود از رسانه ها را حرکت به سمت نقد جدی عملکردها دانست و ادامه داد: متاسفانه به دلیل تنگ نظری ها اجازه نمی دهند رسانه ها وارد برخی مباحث چالشی شوند.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام نهادینه شدن بداخلاقی در جامعه را گرفتاری امروز کشور عنوان کرد و افزود: امروز رذایل اخلاقی به تدریج جای فضایل اخلاقی را می گیرد؛ البته هدف سیاه نمایی نیست. ولی واقعیتی است که با یک دید مثبت می‌توان در رسانه آن را مطرح کرد. مذمت دروغ گویی، مذمت حرف های بی ربط زدن، بی جهت وعده دادن ها، تهمت زدن ها و کم رنگ شدن ارزشها و آرمان های انقلاب از جمله مسایلی است که رسانه ها باید در فضای کنونی به واکاوی آن بپردازند.

وی در همین ارتباط تصریح کرد: فضا به گونه ای است که یک نماینده به خودش اجازه می دهد در راستای انجام وظایف نمایندگی هر حرفی را علیه هر مقام یا مسئولی بزند، فقط کافی است در یک طیف سیاسی باشد. در حالی که اگر در طیف رقیب کوچکترین حرف منطقی بزند، تحلیل برخورد با کل نظام تلقی می شود.

وظیفه رسانه بررسی آسیب های اجتماعی و بحث های تخصصی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به بررسی آسیب های اجتماعی توسط رسانه ها پرداخت و گفت: نمی خواهم بگویم از نظر اجتماعی در بحران هستیم اما واقعیت این است که جمعیت خانوار از متوسط 5 نفر به 7/3 نفر رسیده است. برخی این کاهش خانوار را به دلیل وضعیت خوب اقتصادی مردم می دانند، اما متاسفانه شاخص های اقتصادی عکس این را نشان می دهد. این آمار بیانگر آسیب و یک بحران اجتماعی که همان " مجرد زیستی " در کشور است.

به گفته عارف پیش از این نرخ طلاق به ازای هر 16 ازدواج یک طلاق بود اما در حال حاضر به ازای هر 6 نفر یک طلاق صورت می گیرد. این در حالی است که در فرهنگ اسلامی ما طلاق نکوهش شده است. متاسفانه در تهران و برخی استان ها به ازای هر سه ازدواج، یک طلاق صورت می گیرد که باید به این مسایل پرداخته شود و برای حل آنها چاره اندیشی شود.

وی نگرانی دیگر خود را شکاف بین نسلی دانست و افزود: در یک خانواده تعامل صمیمی و دوستانه بین پدر و پسر لازم است. از این رو می توان با رویکردی مثبت، به این مسایل پرداخت. البته باید برای پرداختن به این مسایل منافع ملی و امنیت ملی و شرایط خاص را در نظر گرفت. اگرچه در 30 سال گذشته همواره دم از شرایط خاص کشور زدیم و با این ادعا عده ای را وادار به سکوت کرده ایم.

معاون اول دولت اصلاحات یکی دیگر از رسالت های رسانه ها را پرداختن به بحث های تخصصی دانست و ادامه داد: در این زمینه کشور ما دارای پتانسیل های خوبی است. بر اساس آمارهای منتشر شده ایران در تولید مقاله جایگاه نخست در منطقه و 18 در دنیا را دارد. اما باید دید شاخص های ما در حوزه فناوری کجاست؟ وضعیتمان در این حوزه نگران کننده است. به همین دلیل رسانه ها بخشی را برای مسایل فناوری و نوآوری اختصاص دهند. زیرا زمانی می توانیم ثروت ملی تولید کنیم که علم در ویترین نماند و تجاری سازی شود.

به گفته عارف، پرداختن به مقوله بهداشت در کنار مسایل اجتماعی نیز از دیگر مواردی است که رسانه ها می توانند به آن بپردازند.

دغدغه اصلی اصلاح طلبان توسعه و پیشرفت کشور است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش و در پاسخ به سوالی در ارتباط با دغدغه این روزهای اصلاح طلبان گفت: دغدغه اصلاح طلبان اجرای برنامه توسعه و پیشرفت کشور است. این را می توان در سند چشم انداز که در دولت اصلاحات تدوین شد، دید. در اوایل انقلاب دو دیدگاه در مدیریت کشور مطرح بود. دیدگاه نخست اعتقادی به برنامه نداشت اما دیدگاه مقابل معتقد به برنامه بود. برای مثال در وزارت علوم اصرارداشتیم که باید کشور در چارچوب برنامه حرکت کند. اما رقیب نگاهی هیاتی برای اداره کشور داشت.در نهایت دیدگاه برنامه ای حاکم شد و کشور دارای برنامه های توسعه پنج‌ساله شد.

وی یادآورشد: دولت اصلاحات به مرور به این نتیجه رسیدند که نمی توان فقط در یک افق 5 ساله جلو رفت بنابراین کشور نیاز به افق بالاتر دارد. از این رو سند چشم انداز در دولت دوم آقای خاتمی مطرح و خوشبختانه در مجمع تشخیص مصلحت با استقبال خوبی رو به رو شد و با اصلاحاتی به تصویب رسید و از سوی مقام معظم رهبری بعنوان میثاق ملی برای اجرا ابلاغ شد.

اصلاحات اصلی ترین جریان انقلاب است

معاون اول دولت اصلاحات اصلی ترین جریان انقلاب را اصلاحات دانست و ادامه داد: عملکرد این جریان نیز گویای اصالت و نقشش بوده است. گاهی رقبا می خواهند این جایگاه را از اصلاح طلبان بگیرند و متاسفانه برخی دوستان هم غافل از این نگاه رقبا، در مسیر آنها قرار می گیرند.

وی با طرح این پرسش که چه کسی می تواند بیش از اصلاح طلبان ادعای ارزش های انقلاب را داشته باشد؟ و چه کسی بیش از اصلاح طلبان می تواند وفاداری اش را به انقلای ثابت کند؟ گفت: ما پایبند به ارزش ها و آرمان های انقلاب و پیشرفت و اعتلای کشورمان هستیم. دغدغه هایمان پاسخگویی به نیازهای مشروع و منطقی مردم است و این را وظیفه ذاتی خودمان می دانیم.

اصلاح‌طلبان باید اجماع کنند

عارف به اظهارات برخی افراد که خود را منسوب به اصلاح طلبان می دانند و تشویق بر عدم مشارکت و تحریم انتخابات می‌کنند اشاره کرد و گفت: اینگونه اظهارات را به صلاح کشور نمی دانم. زیرا با توجه به جایگاهی که برای خودمان در انقلاب و نظام قائل هستیم، تحریم مساله منتفی شده است. اصلاح طلبان برای اینکه به نتیجه برسند باید به صحنه بیایند و برای اینکه در صحنه انتخابات بازنده تلقی نشوند باید اجماع کنند.

وی نگاه اصلاح طلبی را میانه روی و اعتدال دانست و اظهار داشت: طبیعی است که همه با این تفکر موافق نباشند ولی وقتی به جمع بندی رسیدیم باید احترام و تمکین کنیم.

معاون اول دولت اصلاحات تاکید کرد: اصلاح طلبی یعنی اصلاحات در داخل نظام زیرا در منش اصلاح طلبان و شخصیتهایی همچون آقای خاتمی رودر رویی با نظام هیچگاه وجود نداشته و ندارد.

به گفته عارف در حال حاضر حذف اصلاح طلبان کاملا طراحی شده است. اصلاح طلبان حذف شدنی نیستند و اگر حذف شوند مطمئنا کشور با مشکلات جدی رو به رو می شود.

وی در حال حاضر ضرورت را بر مشارکت اصلاح طلبان دانست و خطاب به رسانه ها گفت: رسانه های اصلاح طلب باید فضا را اصلاح کنند. و اگر می خواهیم شکست نخوریم باید به اجماع برسیم من هم اگراصلاح طلبان با محوریت آقای خاتمی به هر اجماعی برسند، صددرصد تمکین می کنم.

نظام ما شرط پذیر نیست

عارف در پاسخ به سوالی که موضع گیری شما در مورد زندانیان سیاسی چیست؟گفت: همواره گفته ام نظام در طی 30 سال گذشته نشان داد که به هیچ وجه تحمل شرط را ندارد، زیرا یاد نگرفتیم حتی شرطی که منطقی باشد را بپذیریم. با این حال حل مشکل زندانیان سیاسی را نتیجه یک انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری می دانم.

عارف خط امام(ره) را معتدل ترین جریان سیاسی در کشور دانست و با بیان اینکه تنها راه حل مسایل کشور اعتدال و میانه روی است،اظهار داشت: پایبندی به اخلاق و صداقت برای من مهم است همانطور که امنیت ملی و جایگاه اصلاح طلبان نیز مهم است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری یک انتخابات پرشور و در چارچوب قانون راه برای تعالی کشور و پاسخگویی به نیازهای مردم فراهم شود.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۱
۵۴
۱۷
خاتمی خادم نظام و محبوب مردم است .فردی مودب منظم خوش اخلاق صبور و محترم
امیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
نکنه ایشون هم کمپوت الصفات تشریف دارند!!!!
تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
درود بیکران بر شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اونهایی که منفی دادند احتمالا معنی محبوب بودن خاتمی را درک نکرده اند و یا سن و سال آنها به ریاست جمهوری خاتمی نخورده تا معنی شعار (زنده باد مخالف من) ایشان را شنیده باشند
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
سلام بر سید خدا!
سلام بر نور و رنگ و آرامش!
سلام بر صاحب زیباترین لبخندها!
سلام بر اسوه ی مهربانی ها!
سلام بر اهل مدارا!
سلام بر خاتمی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۱
۱
۵
خاتمی رو دوست داریم ولی نیاد خیلی بهتره چون اگه شکست بخوره اصلاحات کارش یه سره شده
یزدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۱
۴
۲
دکتر عارف هم عین اقای خاتمی فردی مودب منظم خوش اخلاق صبور و محترم است.این دو خانواده در یزد بسیار مورد احترام مردم هستند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۳۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۱
۶
۲
آبروی خودتو حفظ کن صراط
چون همیشه نظر سنجی هات به نفع خاتمی تموم می شه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۸ دی ۱۳۹۱
۴
۰
آقای صراط! چطور میگی نظرات حاوی توهین ، هتاکی و افترا رو منتشر نمی کنم در حالی که عکس های حاشیه صفحه خودت مملو از هتاکی و بی اخلاقیه!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۸ دی ۱۳۹۱
۱
۰
آقای صراط! چطور میگی نظرات حاوی توهین ، هتاکی و افترا رو منتشر نمی کنم در حالی که عکس های حاشیه صفحه خودت مملو از هتاکی و بی اخلاقیه!!!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۱
۷
۲
خاتمی عزیز
تو سیدی تو نوری حتمآ رئس جمهوری