جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۹

هزینه کردن برای جشن نوروز شرعی نیست

کد خبر : ۱۸۴۳۴
نماینده مردم تهران گفت: هزینه کردن برای جشن نوروز فاقد مشروعیت است و از نظر سیاسی برای ایران قابل ‏قبول نیست.‏

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در ‏بیان ارزیابی خود از برگزاری جشن نوروز و همزمانی آن با حوادث و تحولات منطقه گفت: فارغ از حوادثی که ‏منطقه شاهد آن است، برپا کردن جشن نوروز و دعوت از سران سایر کشورها تداعی کننده جشن های دوران ‏شاهنشاهی است.‏

وی معتقد است: هزینه کردن برای چنین جشن هایی فاقد مشروعیت است و از نظر سیاسی برای کشور ما که ‏محوریت اسلام را مبنا قرار داده، قابل قبول نیست.‏

نماینده مردم تهران اظهار داشت: باتوجه به وقوع انقلاب های منطقه، ما باید از برگزاری چنین جشن هایی حذر ‏کنیم.‏

مصباحی مقدم تاکید کرد: جشن نوروز باید لغو شود.‏
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۲۵ اسفند ۱۳۸۹
۶
۲
به نظرم امام متقین علی (ع) هم جشن نوروز را لغو نکرد . انسان باید اندازه ی خودش اظهار نظر کند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
دقیقا اینا دیگه کاسه ی داغ تر از اش شدن
سیف المهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
خوب مردک تو هم که اندازه خودت اظهار نظر نکردی!

میای یک حدیث جعلی رو نقل میکنی و روایات امام کاظم (علیه السلام)در رد نوروز و روایت پیامبر(صلی الله علیه) رو نمیخونی؟
ایول چقدر با انصافی
مهدی پناه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۸۹
۱
۱
بابا ولمون کن چهار تا دادارو دودور این حرف ها رو نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۲۵ اسفند ۱۳۸۹
۲
۱
چه جشن نوروز چه هر جشن دیگه ای هزینه های هنگفتی رو به کشور تحمیل می کنه و اصلا جایز نیست.
پول همین جشن رو هر چند میلیون که هست بدند به فقیرها. باور کنید بار تبلیغیش هم بیشتره.
ما که تو دانشگاهمون یک جشن ساده ی ساده گرفتیم شد هشت صد هزار تومن.
من هم با نظر این نماینده موافقم.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۲۶ اسفند ۱۳۸۹
۲
۳
خفه شو صراط با این مضخرفاتت. حالا چون دولت جشن میگیره تو ضد نوروز شدی. خاک بر سرت کنم. دیوانه ای به قرآن. تو کی می میری انشاالله از دستت راحت شیم با این دروغ هات
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۲۶ اسفند ۱۳۸۹
۲
۱
نمی شود گفت چون شاه فلان کارکرده مانباید انجام دهیم ما باید نشان دهیم هم مسلمان هستیم و وطن پرست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۴ - ۲۶ اسفند ۱۳۸۹
۲
۲
به نظرم یک تجدید نظر اساسی در تفکراتتون انجام بدین. هاشمی بده. کروبی بده. موسوی بده. قالیباف بده. احمدی نژاد بده. نماینده مجلس بده. دولت بده. نمیشه که همه رو با یک چوب روند. رهبر شناسیتون هم بیشتر احساسیه تا عقلی. اگر عقلی بود اینهمه احمدی نژاد رو سوژه نمیکردید وقتی که آقا میگه من از این دولت راضیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۸۹
۱
۱
هیچ دلیل و توجیه خدا پسندانه ای برای جشنهای نوروز ی نداریم. ا گر هست مسئولین محترم بفرمایند تا یاد بگیریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۲۶ اسفند ۱۳۸۹
۲
۰
اين جشن براي كدام ايراني ها است از جيب اين ملت به كام چه كسي
جلال (بسیار مهم )
|
Germany
|
۱۴:۰۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۸۹
۰
۱
بازهم ادعای بنده در پلیدی و خباثت سایت صراط روشن شد . موضع گیری رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد نوروز نیت بلای خانمان سوزی برای صراطی هاست چراکه آن موضع گیری شفاف را سانسور شدید کرده و به گفته یک شیخ اکتفا میکنند
این هم متن کامل
عيد نوروز كه علي الظاهر غير ديني است، عيد ملي است، جنبه ديني و يادآوري ديني ندارد؛ اگر چه حالا در بعضي از روايات دارد كه 'النيروز من ايامنا' از روزهاي ماست- حالا نمي دانيم چقدر اين روايات اعتبار و استحكام سندي دارد، اما محتواي ديني در همه حوادث زندگي انسان وجود دارد؛ از جمله عيد.
خوشبختانه مردم ما توجه دارند، دعا مي خوانند، ذكر مي گويند، در مشاهده مشرفه شركت مي كنند؛ حتي كساني كه به شهرها و مراكزي مي روند كه علي الاظاهر مشاهد مشرفه معروف هم ندارد، آنجا اگر امامزاده اي پيدا شود، ساعت تحويل را حتما توي امامزاده مي گذرانند؛ مثلا فرض كنيد عيد به شيراز مي روند، ساعت تحويل را در شاهچراغ مي روند، اين عادت بسيار پسنديده اي است در بين مردم ما، هرچه بتوان محتواي ديني در همه حوادث زندگي و پديده هاي زندگي را افزايش داد، اين به نفع ما است.

**طراوت بخشيدن به انسان
اين جشن يك جشن ملي است؛ جزء اعياد ديني نيست؛ لكن از سوي بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تاييد قرار گرفته، ما روايات متعددي داريم كه در آنها از نوروز تجليل شده، اين موجب شده است كه نوروز وسيله اي شود براي عبوديت انسان ها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار.در واقع فرصتي است براي اينكه انسان دل خود را با ياد خدا طراوت ببخشد.

**محتواي اسلامي و انساني نوروز
من مايلم جوانان عزيز بخصوص فرزانگان، به اين مطلب درست توجه كنند كه اسلام در برخورد با پديده هايي كه از كشورها و از ملت هاي ديگر، يا از دوره هاي قبل به آن رسيده است، يك برخورد حكمت آميز و همراه با دقت و نگاهي همه جانبه دارد.
هرچيزي كه قابل اين است تا محتواي صحيح پيدا كند، اسلام آنرا مي گيرد به آن جهت و محتواي صحيح مي دهد و در دسترس مردم مي گذارد.
مثلا بعضي از همين مراسم حج، مثل طواف، سعي در قرباني كردن، از قبل از اسلام بود، اسلام اين مراسم را گرفت، محتواي شرك آلود، مادي و غلط را از آن خارج كرد و محتواي توحيدي به آن داد؛ آن را درك كرد و به صورت يك درس به مردم برگرداند.
كار خيلي عجيب و مهمي است. در باب عيد نوروز و مراسم سنتي قديمي هم همينطور؛ اسلام عيد نوروز را گرفت، محتوي انساني و اسلامي و معنوي به آن داد و به مردم بازگرداند.
اول سال تحويل، شما به دستور اسلام با خدا رابطه برقرار مي كنيد و مي گوييد 'يا مقلب القلوب و الابصار، يا مدبر اليل و النهار، يا محول الحول و الاحوال'؛ اي كسي كه گردش زمين و آسمان گردش دلها و چشمها و گردش روزگاران به دست توست، اين گردش قراردادي سال را هم براي ما با بركت و مبارك قرار بده؛ 'حول حالنا الي احسن الحال'.

**قهرها آشتي كنند
عيد نوروز هم حقيقتي است. ما با عيد نوروز موافقيم، كسي خيال نكند كه عيد نوروز از لحاظ اسلامي چيز بدي است؛ هركس چنين تصوري بكند، واقعا اشتباه كرده است، اسلام عيد نوروز را رد نكرده است.
البته ممكن است در زمان خلفاي اول، عده اي تحت تاثر تفكرات خاصي قرار گرفته باشند و نسبت به اين قضيه به عنوان يك تهاجم فرهنگي برخورد كرده باشند و احتمالا در بعضي از روايات رد شده باشد- كه البته آن هم مسلم نيست - اما امروز عيد نوروز چيز خوبي است.
اول بهار است و مردم عادت كرده اند كه اين ايام را عيد بگيرند و تعطيل باشند و شادي كنند و به ديدن يكديگر بروند و به هم عيدي بدهند و قهرها آشتي كنند و دورها نزديكي كنند؛ اين چيز بسيار خوبي است و بنده 100 درصد با عيد نوروز و با جشن گرفتن اين ايام موافقم.
هركاري هم كه در اين ايام به جشن مردم كمك كند و آن را معنا ببخشد، خيلي خوب است و هيچ ايرادي ندارد؛ يعني كسي كه دارد براي عيد نوروز برنامه ريزي مي كند، نبايد احساس گناه و جرم و كمبودي بكند؛ منتها شادكردن مردم يك چيز است، مبتذل كردن فضا يك چيز ديگر است.
من مي بينم كه به عنوان شادكردن مردم، فضا را مبتذل مي كنند! لات بازي بد است؛ هرجا باشد، بد است؛ در تلويزيون هم بد است، در راديو هم بد است.
تيپ هاي متين و شسته و رفته مي توانند همان مقصود را به شكل هاي خوب كاملا برآورده كنند؛ لزومي ندارد كه در اين زمينه آدم به پستي گرايش پيدا كند.

**نوروز را نو كنيد
آن وقت در معناي نوروز و اين نوروزچيست، در روايات مختلف، تعبيرات مختلفي هست. مثلاً آن روزي كه رسول اكرم (صلّي‏اللَّه‏عليه‏واله‏وسلّم)، اميرالمؤمنين را به خلافت منصوب كرد، آن روز، نوروز بود يا در روايت ديگر، آن روزي كه دجّال در آخرالزمان، به‏دست حضرت مهدي (ارواحنافداه) به قتل برسد، آن روز، نوروز است. يا حتي در بعضي از روايات آمده، آن روزي كه آدم هبوط كرد، آن روز، نوروز بود.
نوروز، يعني روزي نو در تاريخ بشر و حالتي نو در زندگي انسانها. علي‏الظاهر در اين روايات، امام نمي‏خواهند بفرمايند كه آن روزي كه اين وقايع در آن اتفاق افتاده است، يا خواهد افتاد، با روز اول حَمَل، مصادف بوده يا خواهد بود. نه، خيلي مستبعد است كه مراد اين باشد؛ مراد اين است كه معناي نوروز را بفهميم.
haj hasan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۸۹
۱
۰
با سلام
آقایان صراط نیوز لطفا درست یک مطلب رو به مخاطب القا کنید طبق متنی که شما نوشتید ایشان گفتند برگزاری جشن نوروز لغو گردد اما کدام جشن نوروز جشنی که من به همرا خانوادهام در روز اول عید برای بازدید به خانه بزرگتر ها میرویم بگیریم و یا جشنی که اخیرا دولت ب عنوان جشن نوروز و دعوت از سران و روسای دیگر ملت ها گرفته است که بنظر من هم دوی درست تر است زیرا مگر میشود و نوروز بیاید و حد اقل کسی به فکر جنب وجوش نباشد ولی باز هم از شما صراطی ها خواهش می کنم که حداقل بحث را روشن تر بکنید و نگذارید سو نیتی به شخصی در هر جا ومقام شکل بگیرد اگر و تنها اگر اطلاع درتی ندارید
محمد
|
Kazakhstan
|
۱۱:۴۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۸۹
۰
۰
باسلام
به نظرفرموده های رهبرعالیقدر مساوی با جهانی کردن نوروز نباشد.البته به این جشن ملی بایدرنگ دینی داد امام جهانی کردن ان ان بیانات رهبرمعظم فهمیده نمی شود
سید
|
Germany
|
۱۴:۳۵ - ۲۷ اسفند ۱۳۸۹
۰
۱
احسنت به آقا جلال . خوب روی صراطی ها رو کم کردی . خوشم اومد . خوب صراطی ها بسم الله جواب کامنت جلال رو که دلیل و مدرک از رهبری آورده بود بدهید .
ولی میدونم که دلیلی ندارید چون چرت گفتید
جلال (بسیار مهم 2)
|
Germany
|
۲۰:۱۷ - ۲۷ اسفند ۱۳۸۹
۰
۰
بازهم خطاب به دوستان و آقای محمد کامنت گذار . متاسفانه همینه یعنی بی اطلاعی از مواضع دین و مواضع امام و رهبری ، موضع گیری های غیر علمی سبب شده که اقدامات خوب بد جلوه داده شود . آقا محمد گفته اند جهانی کردن نوروز از کلام رهبری فهمیده نمی شود . باید بگوییم این بی اطلاعی شماست ایشان در این مورد صریحا نظر خود را بیان کرده اند . این هم متن کامل
اين بخشي از اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار روساي جمهور و نمايندگان كشورهاي شركت كننده در جشن جهاني نوروز در تهران است كه عصر روز هفتم فروردين سال 89به همراه آقاي احمدي نژاد با ايشان ديدار كردند.

رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار نوروز را مناسبتي برجسته از لحاظ معنوي، ملي، و بين المللي و حامل ارزشهاي ممتاز دانستند و تأكيد كردند: عيد نوروز نماد نوآوري، طراوت، جواني، نشاط و تحكيم روابط دوستي و مهرباني ميان دوستان و آشنايان است.

حضرت آيت الله خامنه اي، قرار گرفتن عيد نوروز با چنين ارزشهاي والايي به عنوان آغاز سال نو در ميان برخي ملتها را يك امتياز براي آن ملتها برشمردند و افزودند: با وجود آنكه عيد نوروز يك جشن ملي است و جزو اعياد ديني محسوب نمي شود اما در روايات متعددي از نوروز تجليل شده و به همين دليل نوروز فرصتي براي ياد خدا و اظهار عبوديت انسانها در مقابل پروردگار شده است.

ايشان خاطرنشان كردند: بر همين اساس در ايران بنا بر يك رسم ديرينه، مردم به هنگام روز نوروز و لحظه تحويل سال، در اماكن زيارتي و عبادتگاهها حضور مي يابند و از خداوند خير و بركت و سالي نيكو، طلب مي كنند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ثبت بين المللي عيد نوروز تأكيد كردند: اين ثبت جهاني در واقع مي تواند نوعي انتقال فرهنگ و هديه از جانب ملتهايي كه نوروز را گرامي مي دارند به ملتهاي ديگر به ويژه غرب باشد.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: در شرايطي كه متأسفانه جريان فرهنگي همواره از غرب به شرق است، ثبت بين المللي نوروز فرصت انتقال و صدور ارزشهاي والاي فرهنگي شرق به ملتهاي غربي است.

ايشان با قدرداني از ابتكار رئيس جمهور و دولت محترم در برپايي مراسم جشن جهاني نوروز در تهران خاطرنشان كردند: اين مراسم و استمرار آن مي تواند زمينه مناسبي براي هر چه نزديك تر كردن دولتها و ملتهاي منطقه به يكديگر باشد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش برخي قدرتهاي بزرگ براي بحران آفريني ميان ملتها و القاي تقابل منافع ملتها در منطقه تأكيد كردند: واقعيت آن است كه منافع ملتهاي منطقه نه تنها در تقابل با يكديگر نيست بلكه هم افزاي يكديگر است.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه ملتهاي منطقه مي توانند يك مجموعه با ارزش و والاي فرهنگي تشكيل دهند، افزودند: جمهوري اسلامي ايران از تقويت روابط و همكاريها ميان كشورهاي منطقه و همسايه كه داراي فرهنگ مشترك هستند، استقبال مي كند و پيشرفت و ارتقاي هريك از كشورهاي همسايه را به سود خود و مايه سرافرازي مي داند.

در ابتداي اين ديدار آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور با اشاره به ثبت بين المللي نوروز گفت: هدف از برپايي جشن جهاني نوروز در تهران، تقويت همكاريها و روابط سازنده، ميان كشورهاي منطقه است و مقرر شده است اين مراسم هر سال در يكي از كشورهايي كه نوروز را گرامي مي دارند، برگزار شود.

رئيس جمهور خاطرنشان كرد: پيام نوروز و ارزشهاي آن براي جهانيان، گسترش صلح، عدالت و دوستي است.
man
|
Hong Kong
|
۰۰:۳۳ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۰
۰
۰
فكر كنم تا حالا اينو 100 بار نوشتم ولي 101 بار دارن تكرارش ميكنن . آقاجان اين خبر از قول اون نماينده گفته شده چرا به خبرگزاري گير ميدين ؟! واقعا فهميدنش انقدر مشكله ؟!!!